JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Lösningen på det globala planet hade varit att genom FN eller motsvarande snabbt byggt upp Gen4 kärnkraftsverk jorden runt, detta för att bli av med det kolbaserade energibehovet och förse världens befolkning med FUNGERANDE baskraft. Det är den enda verklighetsbaserade lösningen, och naturligtvis en utopi.
Mig veterligen är det en bit fram att kunna bygga fjärde generationens kärnkraftverk, så det är nog ingen snabblösning.

Att det sen endast skulle finnas en lösning och att FN ska stå för den tror jag inte på. De flesta tekniksprång och lösningar är gjorda utan FN, så det går nog denna gång också.

Ha lite framtidstro! Det är både trevligare och mer konstruktivt.

• Gilla
Wolser
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
De kärnkraftsanläggningar vi har idag är i slutet av sin tekniska livslängd.
Kärnkraft är inte heller det en hållbar lösning på sikt, möjligen som övergångslösning och då främst nya kärnenergilösningar som gen 4. Dock är väl inte dessa utvecklade än? Fördelen, som jag ser det, hade i så fall främst varit att lösa avfallsfrågan från nuvarande kärnkraft och en biprodukt hade varit energi.
Den outnyttjade energin i vårt nuvarande kärnavfall hade kunnat täcka Sveriges hela energibehov i flera hundra år, så hade vi fått en sån lösning att fungera hade vi löst många problem på en gång.
Det hade gett oss tid hitta realistiska lösningar på energilagring (för göra intermittent kraft vettig) eller nya energikällor.

• Gilla
Mr007 och 7 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Mig veterligen är det en bit fram att kunna bygga fjärde generationens kärnkraftverk, så det är nog ingen snabblösning.

Att det sen endast skulle finnas en lösning och att FN ska stå för den tror jag inte på. De flesta tekniksprång och lösningar är gjorda utan FN, så det går nog denna gång också.

Ha lite framtidstro! Det är både trevligare och mer konstruktivt.
Om världens kärnfysiker tillsammans satte sig i verket så hade det föemodligen kunnat gå ganska fort. Tänk Manhattanprojektet. Allt går att lösa om man bara vill, troligtvis hade man kunnat få fungerande fusionskraft om man bara bestämde sig för att lösa gåtan.

• Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
Om världens kärnfysiker tillsammans satte sig i verket så hade det föemodligen kunnat gå ganska fort. Tänk Manhattanprojektet. Allt går att lösa om man bara vill, troligtvis hade man kunnat få fungerande fusionskraft om man bara bestämde sig för att lösa gåtan.
Ja så är det säkert! Vi får väl hoppas att de sätter till alla tänkbara resurser för detta, då det förutom att lösa energiproblem även löser avfallsfrågan från tidigare generationers teknik.

Fussionsverk får vi nog tyvärr vänta lite längre på, men det är en spännande teknik. Gäller bara att få igång utvinningen av helium 3 på månen först!

Har aldrig haft råd att köpa ny bil och aldrig över 100k. Jag kör 3000 mil t&r till jobbet per år. Vi har tre barn. Just nu kör jag en Ford Focus diesel som drar 0,43/mil. När den ska bytas ut skulle jag kunna köpa en Renault Zoe att pendla till jobbet med. Vi får se, Forden ska hänga med 6000 mil till innan det är dax.
D Daniel 109 skrev:
I exemplet ovan gick den billiga bränslebilen 6år inte 1år.
3000mil per år

R roli skrev:
2kr/mil låter lite. I en annan tråd här på forumet varierar förbrukningen mellan 0,9-3,9 kWh/mil säg då ett medelvärde på 2,4. Inte fasen kostar elen 0,83 kr/kWh om du lägger på alla tillkommande saker som skatt, moms, nätavgift mm mm.
Om det nu var en fossilbil som drar under 0,5l per mil så känns det fel att jämföra med en tesla model X.
Motsvarnade bil drar runt 1,5kwh per mil. Elpriset tillåts då vara runt 1,3kr

P
pjodden pjodden skrev:
Ja så är det kanske i närtid, om man bortser från uranbrytningen, det farliga avfallet och konsekvenserna om något skulle gå fel.

På lång sikt är inte kärnkraft hållbart då bränslet är en ändlig resurs, det är mer en fråga om vilka tidsskalor vi pratar om när det kommer till hållbart.
Det finns uran i världshaven som räcker i tusentals för att inte säga miljontals år. Med nuvarande energiproduktion är det för dyrt att utvinna det, men kärnkraftsteknik är inte statisk.

Säkerhetsstatistiken för olika former av energiproduktion talar helt klart för kärnkraft. Det är en av de absolut säkraste formerna av energiproduktion som finns.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
....
Säkerhetsstatistiken för olika former av energiproduktion talar helt klart för kärnkraft. Det är en av de absolut säkraste formerna av energiproduktion som finns.
Ironiskt nog så gillar jag egentligen inte kärnkraft men av just den anledningen så tycker jag också att man ska utveckla nivå 4.
I min mening är det oansvarigt att stanna nu och låta avfallet bli någonannans problem.
Precis som du skriver så är kärnkraft väldigt säkert åtminstone i Sverige så varför man lägger ner det är obegripligt

• Gilla
Mr007 och 9 till
  • Laddar…
N
G Galten skrev:
Faktum är väl att Sverige och Norge är de länder som inte har så vindberoende elproduktion, och som på sätt och vis håller systemet under armarna. Även om vi lagt ner mycket kärnkraft så produceras majoriteten av vår el av kärnkraft och vattenkraft.

Danskarna har en himla massa vindkraft som inte producerar många watt just nu, sen kör de sina kolkraftverk på max nu men det räcker inte ens till halva deras konsumtion. Tyskarna är också vindberoende och importerar massa el.

Så det är iaf fel att skylla denna situation på Sverige som exporterar el så ledningarna glöder när de vindberoende länderna står stilla. Men såklart hade det varit bra om vi hade en massa kärnkraft nu som kunde hjälpt upp resten av norra Europa (men det är knappast Sveriges ansvar att ha det)

Men det är iaf tydligt att vi kan inte installera mer icke-planerbar elproduktion utan att ha löst frågan om hur man kan lagra energin från blåsiga dagar. Då kommer det gå käpprätt åt h-e.
Och vi kör Karlshamnsverket som bränner 140 000 liter fossil olja per DYGN innan det ens blivit kallt.

N Nalleman64 skrev:
Och vi kör Karlshamnsverket som bränner 140 000 liter fossil olja per DYGN innan det ens blivit kallt.
Tyvärr stämmer det inte.
Det är 140 000 liter i timmen!!!!

• Gilla
  • Haha
Mr007 och 5 till
  • Laddar…
N
A Argastesnickaren skrev:
Tyvärr stämmer det inte.
Du har helt rätt! Tack för att du påtalade det! Visar bara hur sjukt det här landet är ännu tydligare! Bolund och Stenevi tjatar om elcyklar och vindkraft. Samtidigt pågår detta vansinne i Karlshamn. MP, C och S - vår tids största hycklare.

• Gilla
Mr007 och 9 till
  • Laddar…
Att elpriserna skulle öka är ingen överraskning med tanke på flera nya kabelförbindelser varav den från Norge till England startar om några veckor om allt går som de tänkt. Överskott på billig Norsk elkraft har hjälpt till länge att sänka våra elpriser, men det är snart slut med det för norrmännen vill ha bättre betalt och det får de när de säljer till England med Europas dyraste elkraft. Dock har jag överraskats av den snabba prisökningen av elkraft.
Har just installerat solceller och de har hittills gjort att jag blivit av med det mesta av inköpt elkraft och överskottet har man fått bra betalt för(spotpris+10 öre kWh).
Nu funderar jag på att skaffa batterier men just nu är de för dyra. Det kommer nya eltariffer som det gäller att förbereda sig på när allt fler skaffar sig elbil som de laddar hemma. Det gör att effekt kommer att öka i pris och det kan batterierna hjälpa till med att hålla nere effekten.

• Gilla
Mr007 och 3 till
  • Laddar…
P
G Galten skrev:
Men det är iaf tydligt att vi kan inte installera mer icke-planerbar elproduktion utan att ha löst frågan om hur man kan lagra energin från blåsiga dagar. Då kommer det gå käpprätt åt h-e.
En potentiellt bra metod är att pumpa upp vatten till en damm när det blåser och släppa ut vattnet genom en generatorturbin när det inte blåser. Den första sådan anläggning byggdes på kanarieön El Hierro för cirka 10 år sen. Det har gått trögt att få anläggningen att fungera bra, men jag tror att det går bättre och bättre för varje år.

A Argastesnickaren skrev:
Tyvärr stämmer det inte.
Men det är bara ett kommersiellt beslut av ägaren, det fanns gott om el i landet och gått om överföringskapacitet.
Att elen är dyr beror på att ländernas elnät sitter ihop och sydsvenskarna får betala priset som elen kostar i europa, öka kapaciteten till Europa ännu mer så blir våra elpriser ännu mer kostsamma.

• Gilla
Mr007 och 8 till
  • Laddar…
Så .. det finns idag ingen elbrist i Sverige utan det finns ett problem i EU söder om oss som resulterar i södra Sverige höga priser.

• Gilla
Adde17 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.