P
pjodden pjodden skrev:
Om den standard eller de levnadsmönster vi har skapat inte är hållbara, så måste detta ändras till ett hållbart sätt att leva. Detta gäller oavsett vad man röstar på.

Det som möjligen kan skilja är hur omställningen görs.
Varför är inte kärnkraften och de alternativa lösningar vi har hittills hållbara?
För att ett parti säger detta eller EU?

fungerar det för oss i landet utan större problem och ger oss billig energi så är det ju bra eller hur?

att man sedan väljer detta sätt, att dels lägga ner fossila alternativ i Europa och att Ryssland stryper på gasen är egentligen inte något vi skulle behöva bry oss om.. det är därför man ska stå utanför gemenskap som EU.

vi måste bli självförsörjande och hålla detta.

• Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Grannlandet välkomnade den placeringen om jag inte minns helt fel.

Det går att driva dagens kärnkraftverk bra länge till, men det bästa är förstås att bygga nya med nyare teknik.
Är det inte så om jag förstått det korrekt att generation 4 kan använda samma bränsle om igen?

• Gilla
Pelle- och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
För att få bort den sittande regeringen är det bättre att använda sig av humana och demokratiska medel.
En revolt, dvs ett uppror, behöver inte vara våldsam.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
P
pjodden pjodden skrev:
Om den standard eller de levnadsmönster vi har skapat inte är hållbara, så måste detta ändras till ett hållbart sätt att leva. Detta gäller oavsett vad man röstar på.

Det som möjligen kan skilja är hur omställningen görs.
Att lägga ner kärnkraftverk bidrar inte till ett hållbart energisystem. Nedläggning av kärnkraft är en av de mest klimatovänliga saker som görs och har gjorts.

• Gilla
Mr007 och 15 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
En revolt, dvs ett uppror, behöver inte vara våldsam.
skrev jag det?
Trodde jag skrev om att fortsätta med detta som sker, och vad det skulle få för konsekvenser innan denna påstådda revolt skulle uppstå.. :thinking:

En positiv sak är kanske att mera människor nu slutar med dekorationsbelysning på husen och trädgården.

• Gilla
  • Haha
bruka och 6 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Återbetalningstid på 15-20 år är mycket ovanligt om man har ett bra läge för solceller, i så fall har du dåliga förutsättningar. Typsikt ligger återbetalningstiden på 10år +-2år.
Jag kollade på förutsättningarna där jag bor för ett par år sedan och jag hade också 15-20 år. Alldeles för lite direkt sol för att generera el utanför juni/juli m
DennisCA DennisCA skrev:
En positiv sak är kanske att mera människor nu slutar med dekorationsbelysning på husen och trädgården.
Varför det? Med LED är det i princip gratis ändå ..

Maskintok skrev:
Är det inte så om jag förstått det korrekt att generation 4 kan använda samma bränsle om igen?
Jo det stämmer, och minskar halveringstiden från 100000 år till 1000. Win win, men inte i MP:s ögon

• Gilla
Heden71 och 3 till
  • Laddar…
P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jo det stämmer, och minskar halveringstiden från 100000 år till 1000. Win win, men inte i MP:s ögon
i mps ögon vete tusan vad som är win eller bra... Inte ens när man talar om att det skulle bli som att leva på 1600 talet enligt deras idéer.. Så fattar de...

• Gilla
Mr007 och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Bundit tre år på 93öre/kWh, bara kärnkraftsel, försöker dra mitt strå till stacken
Vi band oss till 108 öre fast pris i 1 år. Allt via Eon. Tyckte det va dyrt först men kanske bäst så nu i efterhand. Avtalet börja gälla nu första nov.

Alltid kul ämna att läsa, men faktum är att vi är en el exportör alla månader på året.
Priset på el har inget med dyr import från utlandet att göra. Hade vi haft bättre överföringar inom Sverige och sämre till utlandet hade elen varit billigare. Företagen som gör el hade dock tjänst sämre.

• Gilla
  • Älska
Mr007 och 9 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför är inte kärnkraften och de alternativa lösningar vi har hittills hållbara?
För att ett parti säger detta eller EU?

fungerar det för oss i landet utan större problem och ger oss billig energi så är det ju bra eller hur?

att man sedan väljer detta sätt, att dels lägga ner fossila alternativ i Europa och att Ryssland stryper på gasen är egentligen inte något vi skulle behöva bry oss om.. det är därför man ska stå utanför gemenskap som EU.

vi måste bli självförsörjande och hålla detta.
De kärnkraftsanläggningar vi har idag är i slutet av sin tekniska livslängd.
Kärnkraft är inte heller det en hållbar lösning på sikt, möjligen som övergångslösning och då främst nya kärnenergilösningar som gen 4. Dock är väl inte dessa utvecklade än? Fördelen, som jag ser det, hade i så fall främst varit att lösa avfallsfrågan från nuvarande kärnkraft och en biprodukt hade varit energi.

Globala miljöproblem, som detta är en del av, löses inte genom nationalism utan tvärtom genom mer samarbete över gränserna.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att lägga ner kärnkraftverk bidrar inte till ett hållbart energisystem. Nedläggning av kärnkraft är en av de mest klimatovänliga saker som görs och har gjorts.
Ja så är det kanske i närtid, om man bortser från uranbrytningen, det farliga avfallet och konsekvenserna om något skulle gå fel.

På lång sikt är inte kärnkraft hållbart då bränslet är en ändlig resurs, det är mer en fråga om vilka tidsskalor vi pratar om när det kommer till hållbart.

pjodden pjodden skrev:
Ja så är det kanske i närtid, om man bortser från uranbrytningen, det farliga avfallet och konsekvenserna om något skulle gå fel.

På lång sikt är inte kärnkraft hållbart då bränslet är en ändlig resurs, det är mer en fråga om vilka tidsskalor vi pratar om när det kommer till hållbart.
Nu finns det inte så många urangruvor längre dock, uranet är en biprodukt från brytning i andra gruvor och måste tas omhand på något sätt ändå...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
De kärnkraftsanläggningar vi har idag är i slutet av sin tekniska livslängd.
Kärnkraft är inte heller det en hållbar lösning på sikt, möjligen som övergångslösning och då främst nya kärnenergilösningar som gen 4. Dock är väl inte dessa utvecklade än? Fördelen, som jag ser det, hade i så fall främst varit att lösa avfallsfrågan från nuvarande kärnkraft och en biprodukt hade varit energi.

Globala miljöproblem, som detta är en del av, löses inte genom nationalism utan tvärtom genom mer samarbete över gränserna.
Lösningen på det globala planet hade varit att genom FN eller motsvarande snabbt byggt upp Gen4 kärnkraftsverk jorden runt, detta för att bli av med det kolbaserade energibehovet och förse världens befolkning med FUNGERANDE baskraft. Det är den enda verklighetsbaserade lösningen, och naturligtvis en utopi.

• Gilla
Mr007 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.