T
S swirve skrev:
Det är skillnad på att köpa/äga eller leasa bil!! Men dagens människor verkar ju inte förstå det. På samma sätt som att ett fullbelånat hus inte är samma sak som ett utan lån.
Vissa förstår inte skillnaden på en hyreslägenhet och en villa/bostadsrätt!

T
Maskintok skrev:
Du missförstår vad jag skriver..
Men du får föra resten av diskussionen själv.
Jag finner ingen idé att fortsätta om du inte förstod vad jag menade.
Ja det går bra, du kan prata med dig själv.

A Alexn72 skrev:
För samma pengar som exemplet ovan kan man leasa en nissan leaf dvs 28500+8000 =2900kr i månaden.
[länk]

Då kör man lika billig/ dyrt med elbil kontra fossil.
Men med en helt ny bil kontra ?10år? Gammal fossilbil
I exemplet ovan gick den billiga bränslebilen 6år inte 1år.

MultiMan
Jag har inte råd med 2900kr bara till leasing per månad och en Leaf? :rofl: Kör minst 50% av tiden bilen fullastad, en Saab 9-5 kombi, samt dragkrok till det vid behov. Köpte den för 25' för 7 år sedan nu, servar själv. Det är vad min ekonomi tillåter. Kör max 1000 mil per år, oftast hälften. Kör på samma Michelin sommardäck som följde med bilen, fortfarande. Köpte nya vinterdäck efter 4 år, en väldigt stor kostnad för mig. Var är rimligheten att jag behöver betala 2800kr per år i vägskatt och 18kr litern för bensin, jämfört med en ny subventionerad elbil? Finns ingen kollektivtrafik och ingen sopsortering i kärlet så allt måste köras lång väg för att slängas. T ex har jag 5 mil till närmaste soptipp, dit allt miljöfarligt avfall ska transporteras.
"Miljöavgifter" på däck, batterier mm som beslutats och ökat kostnaderna på många saker.
Det är en lång kedja av krav som ställs numera, men ingen har tänkt hur alla ska kunna genomföra det, eftersom besluten främst fattas i Stockholm.

Varit politiskt aktiv hela mitt liv, och samhället har aldrig varit mer splittrat än vad det är idag. Det kommer aldrig sluta väl. Räcker ju att se vad som hänt och händer i USA för att få en föraning.

Redigerat:
  • Gilla
Saxsson och 11 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
3000mil på 0,5l per mil ger 1500l till en kostnad av 19 kr blir 28500kr

Gör du sen till jobbet avdrag så får du tillbaka ca 8000kr
En elbil kostar ca 2kr per mil så ca 6000kr på samma sträcka.
Kostar fossilbilen 50k I inköp
Och elbilen 250k så borde elbilen vara insparad på mindre än 7år.
En bil i 7 år? Är du inte klok? :crysmile:

P
T Thomas' skrev:
Ja det går bra, du kan prata med dig själv.
Så du vill alltså att folk ska ansluta sig till revolt... samma metoder som den sittande regeringen håller på med.. att slå ihjäl den fattige människan för att gynna de som kan betala... :thinking:
Varför skulle folk följa din revolt?
Dina argument haltar, för detta gynnar endast de som kan betala, vad ska resterande göra?
slut på sig själva för att gynna samhället, eller slita ännu mer för att det ändå inte ska gå ihop?
Du måste ju kunna inse att det bara kommer kosta mer i slutet ändå

• Gilla
OramaC
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Så du vill alltså att folk ska ansluta sig till revolt... samma metoder som den sittande regeringen håller på med.. att slå ihjäl den fattige människan för att gynna de som kan betala... :thinking:
Varför skulle folk följa din revolt?
Vi var väl klara med varandra uppfattade jag det som.

P
T Thomas' skrev:
Vi var väl klara med varandra uppfattade jag det som.
Nä inte alls.
Du verkar ju fortfarande inte inse att ska du göra revolt, och med samma metoder som det du vill göra revolt emot så är du ju av samma illa ordning..

att fortsätta straffa de som har det som sämst löser inget, varken att skapa revolt eller att låta sittande regering fortsätta.

bättre är att isåfall argumentera och ställa allt i landet tills nyval är utlyst.. För att få bort den sittande regeringen är det bättre att använda sig av humana och demokratiska medel.

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
Du verkar ju fortfarande inte inse att ska du göra revolt, och med samma metoder som det du vill göra revolt emot så är du ju av samma illa ordning..

att fortsätta straffa de som har det som sämst löser inget, varken att skapa revolt eller att låta sittande regering fortsätta.

bättre är att isåfall argumentera och ställa allt i landet tills nyval är utlyst.. För att få bort den sittande regeringen är det bättre att använda sig av humana och demokratiska medel.
"Men du får föra resten av diskussionen själv.
Jag finner ingen idé att fortsätta om du inte förstod vad jag menade."

P
T Thomas' skrev:
"Men du får föra resten av diskussionen själv.
Jag finner ingen idé att fortsätta om du inte förstod vad jag menade."
Och när du fortfarande valde att vara otrevlig,. så valde jag att fortsätta debattera med dig.

att hävda att det skulle bli en revolt för att man aktivt fortsatte höja skatterna och avgifterna är egentligen befängt.
Det skulle inte ske, inte med den mentalitet som vi i Sverige anammar.
Vi ställer inga lastbilar eller traktorer när dieseln går upp i pris.. Varför?
Det måste rulla ändå, och folks övertro på att samhället löser detta och priserna går ner är för stark..

Men det är de svaga och fattiga i varje samhälle som är de förlorande..
alla fattig pensionär som inte klarar sig utan bidrag, tycker du att staten aktivt skall höja deras bidrag eller ska de få klara sig själva?

att mängden uteliggare och bostadslösa barn skulle öka är det ens med i dina tankar?

kommuner som skall bevilja bostadsbidrag eller övriga bidrag, folk skulle behöva bidrag från soc för att klara varje dag..
Det skulle behövas gå tillbaka till att alla skulle behöva elda för värmen överallt..
Hur står sig detta i dina tankegångar?

Hur står sig antagna miljömål och mänskliga rättigheter emot dessa tankar du för?

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Och när du fortfarande valde att vara otrevlig,. så valde jag att fortsätta debattera med dig.

att hävda att det skulle bli en revolt för att man aktivt fortsatte höja skatterna och avgifterna är egentligen befängt.
Det måste rulla ändå, och folks övertro på att samhället löser detta och priserna går ner är för stark..

alla fattig pensionär som inte klarar sig utan bidrag, tycker du att staten aktivt skall höja deras bidrag eller ska de få klara sig själva?

att mängden uteliggare och bostadslösa barn skulle öka är det ens med i dina tankar?

kommuner som skall bevilja bostadsbidrag eller övriga bidrag, folk skulle behöva bidrag från soc för att klara varje dag..
Det skulle behövas gå tillbaka till att alla skulle behöva elda för värmen överallt..

Hur står sig antagna miljömål och mänskliga rättigheter emot dessa tankar du för?
Maskintok skrev:

Det var du som stack ut hakan. Som sagt, nu är det slutdiskuterat.

P
T Thomas' skrev:
Det var du som stack ut hakan. Som sagt, nu är det slutdiskuterat.

Hur stack jag ut hakan?
När jag svarade på ditt inlägg?
Då är din haka fortfarande ute, då du inte svarat på mina frågor ;)

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
P
att vara beroende av en dyr och ändå ganska opålitlig energikälla är ett stort problem..

samtidigt som vi i Sverige har möjlighet att hålla nere energikostnaderna med hjälp av dels kärnkraft men också alternativa lösningar så som vind, vatten och solenergi..

Men tydligen så är alltså lösningen enligt ett enfrågeparti att vi alla ska inte kunna leva med den standard vi har arbetat oss till idag:thinking:

känns det logiskt?

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
att vara beroende av en dyr och ändå ganska opålitlig energikälla är ett stort problem..

samtidigt som vi i Sverige har möjlighet att hålla nere energikostnaderna med hjälp av dels kärnkraft men också alternativa lösningar så som vind, vatten och solenergi..

Men tydligen så är alltså lösningen enligt ett enfrågeparti att vi alla ska inte kunna leva med den standard vi har arbetat oss till idag:thinking:

känns det logiskt?
Om den standard eller de levnadsmönster vi har skapat inte är hållbara, så måste detta ändras till ett hållbart sätt att leva. Detta gäller oavsett vad man röstar på.

Det som möjligen kan skilja är hur omställningen görs.

• Gilla
Wolser och 6 till
  • Laddar…
P
pjodden pjodden skrev:
Enligt mig var det ganska ogenomtänkt att lägga ett kärnkraftverk intill grannlandets huvudstad...
Grannlandet välkomnade den placeringen om jag inte minns helt fel.
Dagens kärnkraftverk drivs med föråldrad teknik och det är stora problem med service, underhåll samt att få tag på reservdelar.
Det går att driva dagens kärnkraftverk bra länge till, men det bästa är förstås att bygga nya med nyare teknik.

• Gilla
Mr007 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.