707 961 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Det har funnits (finns?) i Sverige, men det var inte så lönsamt tror jag. Men med dagens stora variationer i elpriset kanske det är dags att damma av dem. Då det blåser mycket blir det i princip gratis att fylla magasinen.Googla pumpkraftverk.P pmd skrev:En potentiellt bra metod är att pumpa upp vatten till en damm när det blåser och släppa ut vattnet genom en generatorturbin när det inte blåser. Den första sådan anläggning byggdes på kanarieön El Hierro för cirka 10 år sen. Det har gått trögt att få anläggningen att fungera bra, men jag tror att det går bättre och bättre för varje år.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Vi exporterar varje månad varje år.H Harald Blåtumme skrev:
Hade vi haft brist hade reservkraften kört av en annan anledning än att tjäna pengar på krisen i Europa som är för beroende av Putin gas som lägligt har minskat sina leveranser när de inte får som de vill snabbt nog ...
Och ja jag är medveten att Sverige netto importerade el den 1 februari 2021..
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Men det är väl uppenbart att det finns ett reellt elbristproblem i många regioner idag tex i södra elområdet SE4, även uppåt SE3 vilket hindrar nyetablering av industri och utbyggnad av tex laddnätsstruktur, nya bostadsområden.M M.sandström skrev:Vi exporterar varje månad varje år.
Hade vi haft brist hade reservkraften kört av en annan anledning än att tjäna pengar på krisen i Europa som är för beroende av Putin gas som lägligt har minskat sina leveranser när de inte får som de vill snabbt nog ...
Och ja jag är medveten att Sverige netto importerade el den 1 februari 2021..
Man har lagt ner betydande baskraft i dessa regioner och nu räcker inte distributionsnäten till för att tillförsäkra elförsörjningen längre. Detta är liktydigt med elbrist i min bok, vad är det annars?
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Priset i se4 sätts högt för man får ett högt pris när man exporterar el till Europa. Bygg ut elnätet i Sverige så man kan föra över hur mycket som hälst till vem som hälst så betalar hela Sverige samma höga pris som se4.H Harald Blåtumme skrev:Men det är väl uppenbart att det finns ett reellt elbristproblem i många regioner idag tex i södra elområdet SE4, även uppåt SE3 vilket hindrar nyetablering av industri och utbyggnad av tex laddnätsstruktur, nya bostadsområden.
Man har lagt ner betydande baskraft i dessa regioner och nu räcker inte distributionsnäten till för att tillförsäkra elförsörjningen längre. Detta är liktydigt med elbrist i min bok, vad är det annars?
Man får så att säga betala ett marknadsmässigt pris .. detta sätts av Europa idag för se4,. Se1-2 och delvis se3 får lägre priser pga att man inte kan skicka mer på infrastrukturen som finns idag
Det håller på att starta upp många typer av el-lagringssystem och flera av dem är testade i mindre skala. Danmark kommer att bygga några sådana anläggningar för att ta hand om det överskott på elkraft som de räknar med ska hända om något år. Det händer mycket i Danmark på energiområdet som på sikt kan göra att deras energipriser blir lägre. Danska Nordsjökusten har betydligt högre medelvindhastighet än vi har med få undantag. Det är dessutom nya ännu större vindmöllor på gång som är mer effektiva än de som finns. Det borgar för lägre priser på sikt i Danmark. Det länge försenade kärnkraftverket i Finland ska börja leverera elkraft om några månader. När behovet av importerad elkraft i både Danmark och Finland minskar borde det även påverka våra elpriser neråt. Hade inte USA försökt stoppa Nordstream 2 så hade gaspriserna varit lägre, USA ville ju sälja LNG till Europa men den är betydligt dyrare. Gas kraft passar bra som spetskraft, inget annat.
Byggnovis
· Göteborg
· 229 inlägg
Europa eldar gas som en bas kraft.L Lasse Ln skrev:Det håller på att starta upp många typer av el-lagringssystem och flera av dem är testade i mindre skala. Danmark kommer att bygga några sådana anläggningar för att ta hand om det överskott på elkraft som de räknar med ska hända om något år. Det händer mycket i Danmark på energiområdet som på sikt kan göra att deras energipriser blir lägre. Danska Nordsjökusten har betydligt högre medelvindhastighet än vi har med få undantag. Det är dessutom nya ännu större vindmöllor på gång som är mer effektiva än de som finns. Det borgar för lägre priser på sikt i Danmark. Det länge försenade kärnkraftverket i Finland ska börja leverera elkraft om några månader. När behovet av importerad elkraft i både Danmark och Finland minskar borde det även påverka våra elpriser neråt. Hade inte USA försökt stoppa Nordstream 2 så hade gaspriserna varit lägre, USA ville ju sälja LNG till Europa men den är betydligt dyrare. Gas kraft passar bra som spetskraft, inget annat.
Gas leveranserna från Ryssland har sänkts som påtrycknings medel för den försenade nord stream 2. Lika bra att inse att binda upp ett ännu större beroende av rysk gas inte är någon bra idé.
Ja, om vi får roterande bortkoppling så har vi elbrist, men så långt har det väl inte gått än? Än så länge fungerar priset som en regulator som hindrar brist.H Harald Blåtumme skrev:Men det är väl uppenbart att det finns ett reellt elbristproblem i många regioner idag tex i södra elområdet SE4, även uppåt SE3 vilket hindrar nyetablering av industri och utbyggnad av tex laddnätsstruktur, nya bostadsområden.
H Harald Blåtumme skrev:Men det är väl uppenbart att det finns ett reellt elbristproblem i många regioner idag tex i södra elområdet SE4, även uppåt SE3 vilket hindrar nyetablering av industri och utbyggnad av tex laddnätsstruktur, nya bostadsområden.
Man ska inte glömma bort att från Skåne går exporten även till Tyskland... Så även om det inte är brist i Skåne i min mening så exporteras det till Tyskland. Kapar man den ledningen så finns det ström att tillgå.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
Och att det är lönsamt beror på att det råder en bristsituation vilket gett ett så pass högt elpris att just lönsamhet uppstår.A Alexn72 skrev:
Det där med klimatet är tydligen inte heller så viktigt i alla lägen. Om alla bara köper en elcykel och skatterna höjs (i Sverige med promille av världens samlade utsläpp alltså) ännu mer så löser det sig nog. I alla fall enłigt stollarna i MP.