723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Så här, vi tar ett förenklat exempel.Z Zodde skrev:
Vi har en kabel på 1000MW till Tyskland. Tyskland vill maxa importen från oss, men vi kan bara tillhandahålla 500MW för mer produktion har vi inte i Sverige.
100% priskoppling sker mellan SE4 och DE i det fallet.
Men om vi exporterar över 700MW, så tillhandahåller vi det som krävs enligt EU:s regler. Jag är inte helt hundra på om total frikoppling sker från DE:s priser om vi exporterar säg 701MW av 1000. Men jag vet iaf att priskopplingen är 100% om vi bara maxar kabeln till 69%.
Man kan inte begränsa till 70% konsekvent för att man vill frikoppla priset. Det är en ventil för att hantera andra flaskhalsar inom elområdet.
Det är ingen begränsning som sker, ett land försöker exportera så mycket den kan. Det finns väl ingen poäng att stoppa mer överföring om man har kapaciteten.D Daniel 109 skrev:
J JockeHX skrev:Så här, vi tar ett förenklat exempel.
Vi har en kabel på 1000MW till Tyskland. Tyskland vill maxa importen från oss, men vi kan bara tillhandahålla 500MW för mer produktion har vi inte i Sverige.
Men om vi exporterar över 700MW, så tillhandahåller vi det som krävs enligt EU:s regler. Jag är inte helt hundra på om total frikoppling sker från DE:s priser om vi exporterar säg 701MW av 1000. Men jag vet iaf att priskopplingen är 100% om vi bara maxar kabeln till 69%.
Osäker på vad du menar med ”priskopplingen är 100%”J JockeHX skrev:Så här, vi tar ett förenklat exempel.
Priset sättes på Nordpool och det finns INTE olika priser
Däremot är det samma pris på det som strömmar i kabeln, oavsett om kapaciteten utnyttjas til 30, 70 lr 100%.
70% ”regeln” har öht inget med pris att göra utan med det exporterande landets systemsäkerhet.
Om DE har ett pris på 200EUR/MWh och vill maxa import från SE4 men bara får 699MW av 1000MW, så kommer SE4 få samma pris som DE, dvs 200EUR/MWh. Det sker alltså en 100%-ig priskoppling eftersom SE4 är skyldiga att tillhandahålla minst 70% av kabelns kapacitet för handel.Z Zodde skrev:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/
"I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.
I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden."
Svårt att veta.trähandtag skrev:
Vissa tekniksprång som sparade elenergi har vi ju redan gjort, LED-belysning, uppvärmning med värmepumpar, smartare ventilation i byggnader. Så de grejerna går ju inte att göra en gång till.
Vidare är vi nog ganska klara med att skyffla iväg viss energitörstig industri till utlandet, men å andra sidan ökar elanvändning i kontorsmiljön i alla tech-bolag, samt att det poppar upp datahallar lite här och var.
Jag tror att allt sånt här är skitsvårt att prognosticera.
Vi kan för all del räkna på vad fordonsflottan driven på el kommer ta, samt vad Sveriges ståltillverkning kommer käka i el, det är lätt att räkna på.
Men annat är väl bra mycket svårare, tror jag.
Jag har tittat och tittat, lagt timmar på att titta.J JockeHX skrev:
Och jag kan säga att jag har sett alla kombinationer.
Vi exporterar jättemycket och har höga elpriser, vi importerar och har höga priser, vi importerar och har jättelåga priser, och vi exporterar och har jättelåga priser.
En otroligt dålig korrelation helt enkelt.
Däremot har jag sett en väldig god korrelation mellan danskt och tyskt elpris och Svenskt i främst SE4. och ännu bättre korrelation med det europeiska gaspriset, den korrelationen syns tydligt minst 5 år bakåt i tiden.
Nu betyder ju inte korrelation att kausalitet råder, men kopplingen pris vs export/import uppvisar ju inte ens korrelation, då är det omöjligt att det finns kausalitet, typ.
Du blandar kapacitetsfrågor (70%regeln) med prisbildningen. De har inte direkt med varandra att göra.J JockeHX skrev:Om DE har ett pris på 200EUR/MWh och vill maxa import från SE4 men bara får 699MW av 1000MW, så kommer SE4 få samma pris som DE, dvs 200EUR/MWh. Det sker alltså en 100%-ig priskoppling eftersom SE4 är skyldiga att tillhandahålla minst 70% av kabelns kapacitet för handel.
[länk]
"I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.
I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden."
Sen är det absolut INTE så att ett exporterande prisområde per automatik får samma pris som det importerande området har.
Det är mer norrmännen som helt oblygt använder Sveriges transmissionsnät för sin transit. Sverige är ett ganska stort transitland för norsk el.Z Zodde skrev:”Vidare så är det så att många kablar mot Norge används som transit-kablar i att överföra el från norra till södra sverige. ”
Norge har samma dåliga infrastruktur Nord-Syd som Sverige (sannolikt en del sämre) så att ”Svensk el” skulle gå via Norge är direkt ologiskt. Varför skulle Norrmänen ge oss sin kapacitet? Verifiera gärna.
Sen är det ingen automatik i att när man når 70% så tillåter man inte mer export, vad har du det ifrån?
Främst:
Norra norge -> Finland.
Mellan norra och södra Norge
Mellan Danmark/Tyskland, via SE4->SE3 till Norge (NO1, Oslo), som sen rätt ofta transporterar den vidare till Storbritannien, om de inte bara sparar vatten i dammarna.
Men länken SE3-NO1 har vi också stor nytta av emellanåt, så vi ska nog inte klaga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Ja, Jocke tycks ha missförstått hur det fungerar.
Men visst får man samma elpris i två områden om det finns ledig överföringskapacitet.
Men visst får man samma elpris i två områden om det finns ledig överföringskapacitet.
Jag är beredd att backa på om jag missförstått 70%-regeln och hur en priskoppling sker mellan två elområden, men ett land är skyldigt att tillhandahålla 70% kapacitet av en kabel enligt EU:s regler. Jag har definitivt tolkat detta som att (och jag är inte ensam om det) priskopplingen också sker till den nivån.D Daniel 109 skrev:
Kan ni visa källa på exakt hur priskopplingen sker mellan två elområden? Är det att om 1000/1000MW är fyllda då frikopplingen sker?
Ser inte den kopplingen (eller bevis som du kallar det) Tror ingen påstått att priset INTE skulle kunna vara lägre med mer bevarad kärnkraft. Det vi argumenterar mot är de som tror att prisrallyt som startade sommaren 2021 är skapat av bristen på KK och hade kunnat gå att undvika om vi behållt verken vi la ner.Nötegårdsgubben skrev:
Fullt möjligt att prisstoppen augusti 2022 kunde varit 5-10% lägre med bevarad KK än vad den defacto blev. Nån avgörande skillnad hade vi dock aldrig sett.