J JockeHX skrev:
Zodde, jag vet inte om du medvetet sprider desinformation eller om du inte har någon koll alls på elmarknaden men ändå vill låta som om du kan något. Men Sverige fyller exportkablarna titt som tätt, varje gång vi exporterar närmare 5000MW så är de i princip fyllda och vi har ett inhemskt pris. Det behöver heller inte vara så att vi fyller dem till bredden, vissa exportmarknader begär inte full kapacitet på kabeln alltid och då räcker det med att fylla kabeln mot Tyskland och Danmark exempelvis för att vi ska ha inhemskt pris.

Det är också därför som mer elproduktion hade gjort så stor skillnad på priset.
Du skriver "
Men Sverige fyller exportkablarna titt som tätt, varje gång vi exporterar närmare 5000MW så är de i princip fyllda och vi har ett inhemskt pris."

Helt fel...Snacka om att sprida desinformation

Mikael_L
Jag har utmanat stenhårt alla som påstår det du påstår att dänga till mig med fakta.
Jag är verkligen beredd att ta den smällen, men det verkar som att ingen är beredd att lägga ens i närheten av lika mycket tid som jag lagt på frågan.
Utan det är väl trevligare att ligga och gosa i okunskapsbubblan, antar jag.

Nu är du också utmanad.
Kommer det inget gensvar, så är väl även ditt snack bara en massa varmluft.

Z Zodde skrev:
Du skriver "
Men Sverige fyller exportkablarna titt som tätt, varje gång vi exporterar närmare 5000MW så är de i princip fyllda och vi har ett inhemskt pris."

Helt fel...Snacka om att sprida desinformation
Den här analysen tror jag du finner spännande. Vi har stora fina kablar mot vår omvärld, men de är inte obegränsade.

https://twitter.com/bengtxyz/status/1562420338885099520

J JockeHX skrev:
Den här analysen tror jag du finner spännande. Vi har stora fina kablar mot vår omvärld, men de är inte obegränsade.

[länk]
Vad konkluderade han med?
Att vi titt som tätt fyller exportkablarna och har ett inhemskt pris?

Huvuddelen av årets veckor har det diffat mindre än 10% mellan SE4 och DK2...
Borde varit mycket vanligare med större diff om vi "titt som tätt" har ett "inhemskt" pris..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, du är också välkommen till den rätta tråden här:
[länk]
Och skriva oss på näsan.

Där diskuterar vi fakta, vi kollar på siffror på pris och flöden osv.
Helt perfekt ställe för dig att vara, visar du med fakta att det stämmer så lovar jag att du täpper till truten på många.
Jag tänker inte hoppa runt mellan massa trådar, men om ni inte litar på Markus Wråke och Energiforsk angående om mer elproduktion kommer sänka vårt elpris så är ni förlorade och jag tänker inte ägna mer tid åt att övertyga er.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, jag är väl inte idiotsäker, det är ju dumt att vara ...

Men de byggen i Europa som startar närmast i tid kommer i alla fall inte bli i Sverige.
Vi har ju dessutom ett rätt stort elöverskott, och jag misstänker att de nya projekten med fossilfri stålframställningen kommer tycka kärnkraft är för dyr el, så de kommer troligen bara köpa in vindkraft. Så jag ser ingen jättedrastisk ökning av vår elkonsumtion i närtid i alla fall.
Och vår överproduktion räcker t.e.x till en total omställning till elbilar i hela personbilsflottan, och det finns en del över sen också.

Vi har rätt ofta överskattat det framtida effektbehovet, teknikframsteg ger besparingar man inte såg.

Vet du att 1972 hade en utredning kommit fram till att Sveriges energibehov 1990 skulle vara 190TWh och år 2000 skulle elbehovet vara 500TWh :surprised:
[bild]
Nu idag .., 2022 förbrukade vi 137TWh.

Man hade också utsett 170 olika platser i Sverige för att lokalisera kärnkraftverk, nordligast i Jävre, lite söder om Piteå.

Planen var dessutom att Brid-reaktorer skulle börja fasas in på 80-talet och sakta ersätta de termiska BWR och PWR.

Ja det är mycket som inte blev som det var tänkt. :)
Det finns tidigare prognoser också, som i stort inte var bättre, som jag inte redovisar.

[länk]
[länk]
TANKEVÄCKANDE. Vi har ju samma futuristiska framtidsplaner just nu. Min magkänsla är att det inte kommer bli så omfattande ökning av elkonsumtionen som presenteras.

• Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Våra kablar till grannländerna har en
exportkapacitet på 10590 MW
och en
importkapacitet på 10335 MW

[länk]
Trevligt, men vi fortsätter i samma anda.

Visste du t.ex. att vi inte behöver fylla en exportkabels kapacitet till mer än 70% för att priskopplingen ska sättas ur spel? EU:s regler är nämligen sådana att ett land ska tillhandahålla 70% av en kabels kapacitet.

Vidare så är det så att många kablar mot Norge används som transit-kablar i att överföra el från norra till södra sverige. Så att stirra sig blind på totala kapaciteten på alla kablar är missvisande.

Det viktiga är att kablarna mot DK, DE och PL är fyllda, och till viss mån även FI. Normalt sett när Sverige exporterar mellan 4000 - 5000MW totalt så har vi lågt spotpris. Det finns många faktorer som spelar roll förstås så ni behöver inte ta allt bokstavligt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
TANKEVÄCKANDE. Vi har ju samma futuristiska framtidsplaner just nu. Min magkänsla är att det inte kommer bli så omfattande ökning av elkonsumtionen som presenteras.
Det är ett faktum att vi kommer inte kunna bygga så mycket elproduktion som elektrifieringen kräver, framförallt när debatten fortfarande fastnat på kärnkraft vs vindkraft. Om vi låter Hybrit, Northvolt, H2 green steel etc suga upp så mycket el utan att vi bygger ut produktionen, så är svenska folket dömda till evigt höga priser pga konstant import från kontinenten. Kol och gas kommer sätta priset konstant.

Om så skulle ske så lär svenska folket sparka bakut och rösta fram populister som stoppar hela elektrifieringen.

Z Zodde skrev:
Vad konkluderade han med?
Att vi titt som tätt fyller exportkablarna och har ett inhemskt pris?

Huvuddelen av årets veckor har det diffat mindre än 10% mellan SE4 och DK2...
Borde varit mycket vanligare med större diff om vi "titt som tätt" har ett "inhemskt" pris..
Titt som tätt är kanske att ta i, men varje gång du ser låga priser för att det blåser mycket och du kollar i svenska kraftnäts kontrollrummet och ser att vi exporterar 4000MW eller mer, så är det sannolikt att exportkablarna är fyllda och vi har frikopplat oss från kontinentens priser.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "diffat mindre än 10% mellan SE4 och DK2".

J JockeHX skrev:

Visste du t.ex. att vi inte behöver fylla en exportkabels kapacitet till mer än 70% för att priskopplingen ska sättas ur spel? EU:s regler är nämligen sådana att ett land ska tillhandahålla 70% av en kabels kapacitet.

Vidare så är det så att många kablar mot Norge används som transit-kablar i att överföra el från norra till södra sverige. Så att stirra sig blind på totala kapaciteten på alla kablar är missvisande.

Det viktiga är att kablarna mot DK, DE och PL är fyllda, och till viss mån även FI. Normalt sett när Sverige exporterar mellan 4000 - 5000MW totalt så har vi lågt spotpris. Det finns många faktorer som spelar roll förstås så ni behöver inte ta allt bokstavligt.
”Vidare så är det så att många kablar mot Norge används som transit-kablar i att överföra el från norra till södra sverige. ”

Norge har samma dåliga infrastruktur Nord-Syd som Sverige (sannolikt en del sämre) så att ”Svensk el” skulle gå via Norge är direkt ologiskt. Varför skulle Norrmänen ge oss sin kapacitet? Verifiera gärna.
Sen är det ingen automatik i att när man når 70% så tillåter man inte mer export, vad har du det ifrån?

J JockeHX skrev:
Titt som tätt är kanske att ta i, men varje gång du ser låga priser för att det blåser mycket och du kollar i svenska kraftnäts kontrollrummet och ser att vi exporterar 4000MW eller mer, så är det sannolikt att exportkablarna är fyllda och vi har frikopplat oss från kontinentens priser.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "diffat mindre än 10% mellan SE4 och DK2".
Prisskillnaden mellan SE4 och DK2 har varit mindre än 10% huvuddelen av årets veckor.
Visar imho att vi INTE ”titt som tätt” har ett ”inhemskt pris”

Z Zodde skrev:
”Vidare så är det så att många kablar mot Norge används som transit-kablar i att överföra el från norra till södra sverige. ”

Norge har samma dåliga infrastruktur Nord-Syd som Sverige (sannolikt en del sämre) så att ”Svensk el” skulle gå via Norge är direkt ologiskt. Varför skulle Norrmänen ge oss sin kapacitet? Verifiera gärna.
Sen är det ingen automatik i att när man når 70% så tillåter man inte mer export, vad har du det ifrån?
Det är effekten av att vi har en begränsad överföringskapacitet från SE1 och SE2 till SE3 och SE4. Förhållandet pris mellan oss och Norge är inte helt förutsägbar. T.ex. om du går in nu på SvK kontrollrummet så exporterar SE3 70MW till NO1. Men NO1 har högre pris (102Euro) jämfört med SE3 (42Euro). Kapaciteten på kabeln är betydligt högre än så.

Det går bra att fylla en kabel till mer än 70% förstås, men det är EU:s regler om att priskopplingen går till 70% då reglerna säger att ett land _måste_ tillhandahålla 70% av kabelns kapacitet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Prisskillnaden mellan SE4 och DK2 har varit mindre än 10% huvuddelen av årets veckor.
Visar imho att vi INTE ”titt som tätt” har ett ”inhemskt pris”
Ersätt "titt som tätt" med att det händer då och då. Rent tidsmässigt har vi inte frikopplat oss prismässigt under så väldigt lång tid, men det händer då och då. Annars hade vi nästan aldrig haft låga priser under vad kol och gas kostar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det är effekten av att vi har en begränsad överföringskapacitet från SE1 och SE2 till SE3 och SE4. Förhållandet pris mellan oss och Norge är inte helt förutsägbar. T.ex. om du går in nu på SvK kontrollrummet så exporterar SE3 70MW till NO1. Men NO1 har högre pris (102Euro) jämfört med SE3 (42Euro). Kapaciteten på kabeln är betydligt högre än så.

Det går bra att fylla en kabel till mer än 70% förstås, men det är EU:s regler om att priskopplingen går till 70% då reglerna säger att ett land _måste_ tillhandahålla 70% av kabelns kapacitet.
Förklara ”priskopplingen går till 70%”
Om 80% av kabelns kapacitet används är det väl fortfarande samma pris på all el som strömmar i kabeln, eller hur?

J JockeHX skrev:

Man får begränsa kabeln till 70% för att hantera inre begränsningar. Målet är 100%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.