T
Maskintok skrev:
som jag säger på min YouTube kanal..
genom sanningen och att upplysa allmänheten om vad som sker när man röstar på partier som inte har en sann agenda eller inte röstar alls.

samt att man upplyser om vad detta som sittande regeringens beslut innebär för oss alla....
Det där har människan försökt med i åratal, har det blivit bättre anser du? Knappast, snarare raka motsatsen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
T Thomas' skrev:
Det där har människan försökt med i åratal, har det blivit bättre anser du? Knappast, snarare raka motsatsen.
Vad blir bättre av att de som har det som sämst får det värre eller går under?

Det kommer kosta oss ännu mer på skattsedeln...
Och ytterligare skapa klyftor

P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så elbristen i resterande delen av Europa och världen är MPs fel det också? God dag yxskaft.
De har väl sina egna miljömuppar i de länderna också, samma skrot och korn som vårt MP.

• Gilla
  • Haha
Matte60 och 7 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Vad blir bättre av att de som har det som sämst får det värre eller går under?

Det kommer kosta oss ännu mer på skattsedeln...
Och ytterligare skapa klyftor
Så det är bättre att undergången smyger sig på? Att folk börjar ta lån för att ha råd att tanken bilen eller betala elräkningen?

Detta är inget drastiskt som skett, detta har pågått i många år nu, men denna styrande regering.

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
I regel så producerar solceller mest el när elen är som billigast, dvs på sommaren.

Effekten blir alltså att man säljer elen billigt och köper sedan tillbaka den dyrt, tar man med det i avbetalningstiden?
Elen är billigast på natten oavsett årstid. Så solcellerna producerar inte när det är billigast.
Om det är dyrare på dagen än på natten så behövs det mer el. Alltså producerar solcellerna när elen behövs. De som solcellerna producerar slipper kärnkraft, vattenkraft. Kolkraft producera
Får man förnycket solel så kan det ge effekter men i dagsläget så benämns solel som obestämbar kraft och den tror jag max har varit på 5 % av sveriges tillverkning

• Gilla
Trossen63
  • Laddar…
S swirve skrev:
Äru go i hövvet?! Väldigt många har knappast råd med nya bilar.. Mina bilar har kostat 44k resp 50k i inköp och rullat totalt 10k mil var på 6 år. Var hittar jag en elbil som kostar 50k? Som rymmer 5 pers, har dragkrok och stort bagage?
Varför ska den kosta 50k. Din fossilbil kostar inte 50k under den tiden.
För att jämföra så får man ta med alla kostnader. Dvs bränsle. Skatt och service

• Gilla
Wolser
  • Laddar…
T
A Alexn72 skrev:
För att jämföra så får man ta med alla kostnader. Dvs bränsle. Skatt och service
Du kanske behöver betala bilen när du köper den? Alla vill inte/kan inte ta lån för att köpa bil. Då är tex 400.000kr ganska mycket att hosta upp på en gång.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
A Alexn72 skrev:
Så länge elbilar subventioneras kraftigt så att pengar flyttas från de med minst inkomster på landet med störst behov av egen bil, till de i storstad med mest pengar, så blir alla sådana jämförelser meningslösa.

• Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Har aldrig haft råd att köpa ny bil och aldrig över 100k. Jag kör 3000 mil t&r till jobbet per år. Vi har tre barn. Just nu kör jag en Ford Focus diesel som drar 0,43/mil. När den ska bytas ut skulle jag kunna köpa en Renault Zoe att pendla till jobbet med. Vi får se, Forden ska hänga med 6000 mil till innan det är dax.
3000mil på 0,5l per mil ger 1500l till en kostnad av 19 kr blir 28500kr

Gör du sen till jobbet avdrag så får du tillbaka ca 8000kr
En elbil kostar ca 2kr per mil så ca 6000kr på samma sträcka.
Kostar fossilbilen 50k I inköp
Och elbilen 250k så borde elbilen vara insparad på mindre än 7år.

• Gilla
vimu80 och 4 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Kolla upp det där. Jag har för mig att ”tillsvidare” är det dyraste avtalet och att rörligt är billigare.
Ja det ska ju vara det har jag också hört. Men ändå betalade vi 63 öre kWh förra månaden. Tycker det var billigt ändå.

Nu verkar det ju vara Skåne som har problem tack vare Tyskland, så jag kanske sitter tryggt utanför Göteborg.. får iallafall forska på rörligt eller bundet men "jag ska bara..."

P
T Thomas' skrev:
Så det är bättre att undergången smyger sig på? Att folk börjar ta lån för att ha råd att tanken bilen eller betala elräkningen?

Detta är inget drastiskt som skett, detta har pågått i många år nu, men denna styrande regering.
Du missförstår vad jag skriver..
Men du får föra resten av diskussionen själv.
Jag finner ingen idé att fortsätta om du inte förstod vad jag menade.

S
A Alexn72 skrev:
Därför att det finns det inga 3-500k att lägga på en bil!! O det är lite det som är kärnan i det hela, vi som inte har kapital till en ny elbil, solceller etc. är de som drabbas hårdast av höga elpriser, bränslepriser etc. Och får ännu mindre möjlighet att spara kapital till dessa saker. Lägg sen till obefintlig eller nedläggningshotad kollektivtrafik för oss på landet så ökar bilberoendet och utgifterna ytterligare...

• Gilla
LURIGLANA och 10 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Du kanske behöver betala bilen när du köper den? Alla vill inte/kan inte ta lån för att köpa bil. Då är tex 400.000kr ganska mycket att hosta upp på en gång.
För samma pengar som exemplet ovan kan man leasa en nissan leaf dvs 28500+8000 =2900kr i månaden.
https://www.blocket.se/annons/skane/nissan_leaf_acenta_40_kwh___pl_rea/94671818

Då kör man lika billig/ dyrt med elbil kontra fossil.
Men med en helt ny bil kontra ?10år? Gammal fossilbil

S
Det är skillnad på att köpa/äga eller leasa bil!! Men dagens människor verkar ju inte förstå det. På samma sätt som att ett fullbelånat hus inte är samma sak som ett utan lån.

• Gilla
Saxsson och 7 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En elbil kostar ca 2kr per mil så ca 6000kr på samma sträcka.
2kr/mil låter lite. I en annan tråd här på forumet varierar förbrukningen mellan 0,9-3,9 kWh/mil säg då ett medelvärde på 2,4. Inte fasen kostar elen 0,83 kr/kWh om du lägger på alla tillkommande saker som skatt, moms, nätavgift mm mm.

• Gilla
Matte60
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.