P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det lär inte bli obligatoriskt. Behöver nätet stöttas är det mycket lättare att reglera laster som redan finns än att införa ny teknik. Jag tänker på laddstolpar, värmepumpar, vitvaror och liknande som kopplas upp i rask takt. De behöver ingen ny hårdvara för att stötta nätet med frekvensreglering. Solinvertrar har det redan till viss del.
Citera gärna så att det blir lättare att förstå vilket inlägg du kommenterar.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mjukvaran för forumet har uppenbara brister.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det berodde på begränsningar i överföringsmöjligheten. Inte regelmässiga begränsningar. Nu finns det fler ledningar från Sverige och Norge och söderut, samtidigt som många länder har problem. Det har inget med arbitrage att göra, varken nu eller då.
Jo det har det.
Det är fullt möjligt att idka frihandel med gårdagens överföringskapaciter.
Det är bevisat för så hade vi det.
Finns ingen naturlag som sagt att vi måste ha 8miljoner mm2 koppar mot kontinenten.
Det ska landet som äger stamnätet bestämma, i en demokrati betyder det medborgarna.
Ungefär som ett oljeland ska bestämma självt hur mkt av oljan som ska exporteras resp säljas lokalt i landet

P
D Daniel 109 skrev:
Mjukvaran för forumet har uppenbara brister.
Det har det förvisso, men det är lätt att klicka på "svara"-knappen omedelbart under det inlägg man vill svara på.

Längst ner står det ”klicka här gör att svara” det är där jag klickar. Det är bara dumt meden massa citat när de inte behövs.

K karlmb skrev:
Jo det har det.
Finns ingen naturlag som sagt att vi måste ha 8miljoner mm2 koppar mot kontinenten.
Det ska landet som äger stamnätet bestämma, i en demokrati betyder det medborgarna.
Ungefär som ett oljeland ska bestämma självt hur mkt av oljan som ska exporteras resp säljas lokalt i landet
Att bestämma hur mycket som får exporteras är motsatsen till frihandel.

Mikael_L
K karlmb skrev:
Jo det har det.
Kan du nämna en annan nationellt producerad vara som riksdagen inte tillåter den som producerar varan att sälja till den som betalar bäst, för att reservera Sveriges eget behov?
Som exempel:
Gjordes det exportbegränsningar av virke det senaste året, eller tillät vi priset stiga?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, det lär inte bli obligatoriskt. Behöver nätet stöttas är det mycket lättare att reglera laster som redan finns än att införa ny teknik. Jag tänker på laddstolpar, värmepumpar, vitvaror och liknande som kopplas upp i rask takt. De behöver ingen ny hårdvara för att stötta nätet med frekvensreglering. Solinvertrar har det redan till viss del.
Jo, kanske har du rätt, det skulle vara signifikativt för de företag som verkar i det segmentet, istället för att enkelt reglera de stora förbrukarna, som alla kommer belasta ungefär samtidigt (när man kommer hem efter dagen) och skapar stora problem, så reglerar man en plethora av små förbrukare som körs sporadiskt, bara för att vara helt säkra på att det inte blir någon effekt av övningen. Jo, men för att inte bryta en tradition så kan det mycket väl bli så.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du nämna en annan nationellt producerad vara som riksdagen inte tillåter den som producerar varan att sälja till den som betalar bäst, för att reservera Sveriges eget behov?
Som exempel:
Gjordes det exportbegränsningar av virke det senaste året, eller tillät vi priset stiga?
Allt som kallas "avreglerat", skolplatser, vård, medicin, bussbiljetter, osv , dvs allt som är sprunget ur samma skeva "marknad" som denna.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Mikael_L
Menar du att det finns bussbolag som exporterar bussbiljetter till annat land för att de kan säljas dyrare där, och därigenom uppstår nationell brist och höga priser på bussbiljetter här?

Ja och samma med de andra sakerna du nämnde.
Jag känner att jag inte fattar och inte tror dig, du får gärna förklara lite mer.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du att det finns bussbolag som exporterar bussbiljetter till annat land för att de kan säljas dyrare där, och därigenom uppstår nationell brist och höga priser på bussbiljetter här?

Ja och samma med de andra sakerna du nämnde.
Jag känner att jag inte fattar och inte tror dig, du får gärna förklara lite mer.
Nja, det gör du nog, om man ger sig in på en semi-marknad, som dessa avreglerade och skänkta marknader är, så är det inte ovanligt att du inte fritt kan sälja till högstbjudande, en unge kan inte slängas ut för att en annan har med sig en peng, vid kö på busshållplatsen auktioneras inte platserna ut, osv, det får man accepterad om man vill vill vara en spelare på dessa sk "marknader", det skulle därför mycket väl kunna finnas regler även på el-"marknaden".

Det du räknar upp ärr offentlig service som drivs av privata bolag. Det är inte en avreglerad marknadsekonomi.

Mikael_L
Fast de stora aktörerna säljer och köper sin energi på nordpool, och vill någon tysk energidistributör köpa in stora mängder för att marknaden i Tyskland är god och högt prissatt, så säljer ju vattenfall och ägare av vindkraftsparker etc, naturligtvis så mycket de kan, för det höga pris de får.
Annat vore ju hål i huvudet.

Jag avstår ifrån att gå in i sidospår om skola, vård och annat (som framförallt inte är några exportvaror, och därmed inte ens jämförbara med det vi diskuterar i tråden)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast de stora aktörerna säljer och köper sin energi på nordpool, och vill någon tysk energidistributör köpa in stora mängder för att marknaden i Tyskland är god och högt prissatt, så säljer ju vattenfall och ägare av vindkraftsparker etc, naturligtvis så mycket de kan, för det höga pris de får.
Annat vore ju hål i huvudet.

Jag avstår ifrån att gå in i sidospår om skola, vård och annat (som framförallt inte är några exportvaror, och därmed inte ens jämförbara med det vi diskuterar i tråden)
Japp, jag tror att åsiktsgapet här är ganska enkelt, jag anser, som jag sagt flera gånger, att det sätt denna "marknad" har uppstått gör att den aldrig kan bli fri, den skulle aldrig ha avreglerats på detta sätt eftersom det handlar om samhällsinfrastruktur och eftersom den därför redan har så många regleringar så kommer den aldrig nå upp till det som jag anser är kriterierna för en marknad. Jag är ingen fan av den typen av riggade spel, mer antingen eller.

Som jag ser det är det också väldigt enkelt att härleda alla problem och missförhållanden vi ser tillbaks till dessa monumentala felbeslut.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Du hänvisar svepande till riggade marknader och felbeslut. Något som många helt utan insikt i hur det funkar gör. Kan du inte vara lite mer konkret? Hur skulle det annars fungera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.