723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja, använder. Autocorrect...D Daniel 109 skrev:
Nu är det ju så att det finns olika marknadspris beronde på förutsättningarna.
Hört talas om arbitrage? Innan kablarna från Sydnorge öppnades rådde ett lägre marknadspris i Norden än idag. Och konstigt nog gick det bra att importera och exportera både el och andra varor ändå.
Det har liksom varit export vi levt på i detta land fram till idag.
Jag tror inte vi kommer längre här. Du fattar helt enkelt inte.
Redigerat:
Vad fan vinner jag på att betala MER? Har du ett träd. Som du plockar pengar ifrån? Bara för att det är som det är måste man väl inte gilla det? Vi gillar INTE att betala 200 öre i SE4 när SE1 betalar 9 öre. Det är HELT uppåt väggarna FEL. Jag undrar i vilket område du bor i, för hade du bott i SE4 hade det nog varit ett annat ljud i skällan. Om det nu inte råkar va så att du älskar att betala överpris för saker.D Daniel 109 skrev:
Ja, det berodde på begränsningar i överföringsmöjligheten. Inte regelmässiga begränsningar. Nu finns det fler ledningar från Sverige och Norge och söderut, samtidigt som många länder har problem. Det har inget med arbitrage att göra, varken nu eller då.K karlmb skrev:Ja, använder. Autocorrect...
Nu är det ju så att det finns olika marknadspris beronde på förutsättningarna.
Hört talas om arbitrage? Innan kablarna från Sydnorge öppnades rådde ett lägre marknadspris i Norden än idag. Och konstigt nog gick det bra att importera och exportera både el och andra varor ändå.
Det har liksom varit export vi levt på i detta land fram till idag.
Jag tror inte vi kommer längre här. Du fattar helt enkelt inte.
Jag bor i SE3, men det har inte med saken att göra. Du betalar i allmänhet mindre än Tyskland och Danmark. De låga priserna i norr lär inte finnas kvar länge med alla de etableringar som är på gång där.JA”Snabbe” skrev:
Vad fan vinner jag på att betala MER? Har du ett träd. Som du plockar pengar ifrån? Bara för att det är som det är måste man väl inte gilla det? Vi gillar INTE att betala 200 öre i SE4 när SE1 betalar 9 öre. Det är HELT uppåt väggarna FEL. Jag undrar i vilket område du bor i, för hade du bott i SE4 hade det nog varit ett annat ljud i skällan. Om det nu inte råkar va så att du älskar att betala överpris för saker.
Du vinner på frihandeln, kanske inte just när det gäller elpris. Men på totalen vinner du mycket på det.
Det är möjligt att vi vinner på frihandeln, problemet med el är att det faktiskt inte är vi som bestämmer priset, nån annan sätter priset åt oss och sen får vi bara tacka och ta emot, inte alls likt nån annan marknad. Exempelvis så är ju bensin dyrt, men det skiljer ändå från mack till mack. Den ena kan ta 17,60 och en annan 17:87 för samma produkt. Med el har vi inte möjligheten att välja utan priset är redan satt av ”någon” redan dagen innan. Om elmarknaden verkligen var fri, borde man kunna välja leverantör timme för timme, i dagsläget förefaller det vara elbolagen som tittar i en spåkula och budar på elen dagen innan. Om du vet hur det fungerar så får du gärna upplysa oss om hur elhandeln går till.D Daniel 109 skrev:Jag bor i SE3, men det har inte med saken att göra. Du betalar i allmänhet mindre än Tyskland och Danmark. De låga priserna i norr lär inte finnas kvar länge med alla de etableringar som är på gång där.
Du vinner på frihandeln, kanske inte just när det gäller elpris. Men på totalen vinner du mycket på det.
Att priset är enhetligt är typiskt för en fungerande marknad. Bensin har också väldigt liten variation om man bortser från de extra ören man får betala för att stationen är bemannad.
Jag förstår faktiskt inte invändningen. Hur sätts annars priset menar du?
Jag förstår faktiskt inte invändningen. Hur sätts annars priset menar du?
Ica säljer isbergssallad för 15kr/kg, Citygross 19kr/kg. Du väljer Ica, såhär fungerar inte elmarknaden. Det rörliga priset är samma oavsett elbolag. Det priset har någon bestämt, vem?D Daniel 109 skrev:
Det är snarare så att prisskillnaden på sallad visar tydligt att det inte är en perfekt marknad.JA”Snabbe” skrev:
Du förstår inte vad som kännetecknar en välfungerande marknad och feltolkar därmed fullständigt det du ser.
Om det är en tröst så finns det ungefär 170 elhandlare i Sverige, och antal av dem har höga marginaler och tvivelaktig marknadsföring. Så det finns variationer i priset i konsumentled för el precis som på Ica och citygross också...JA”Snabbe” skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Om alla köpte sallad i den butik som har lägst pris skulle snart alla ha samma pris, alternativt att vissa butiker helt slutade sälja sallad. (Bortser nu från eventuella kavlitetsskillnader.) Priserna kan i praktiken variera eftersom det är opraktiskt att handla i många olika butiker, eller i en butik som ligger för långt bort etc.
Jag tänker inte att det är så avgörande med priset i sig, precis som du är jag övertygad om att den kommer gå ner i pris om marknaden tar fart, kanske ännu lägre än 10' men jag är inte säker på att den måste räknas hem bara på konsumentens besparing, det finns ju vinst för nätägaren och kanske för fler i kedjan, det finns alltså fler som kan vara mer och betala. Sen ska man inte glömma att det kan bli obligatoriskt också, det gör ju valet ännu enklare..M merbanan skrev:Jag håller med ända tills man kommer till återföring av el. Som Daniel 109 skriver så är det enkelt att koppla sig på DC sidan. Om vi återgår till den box du hittat så använder den sig av Chademos standard som är V2G via DC. Dvs denna box är en växelriktare, nu kostar den 54kkr vilket beror på att det inte finns någon marknad för V2G ännu. Om det skulle bli en marknad så är det rimligt att titta på vad andra växelriktare i en mogen marknad för ca 10kW kostar (vilket är växelriktare för solceller). Det är skillnaden i pris mellan en box med V2G och en utan som man måste övervinna under rimlig tid. Med dagens elpris ser jag inte hur det ska gå ihop.
Efter att ha läst om Volkswagens intentioner så är det oklart om de pratar AC eller DC ut direkt från bilen. Iaf CharIN som verkar ligga bakom CCS nämner DC-baserade laddboxar. Då DC är relativt enkelt/billigt att lägga till på en elbil så är vi tillbaka till laddboxar som till mycket liknar snabbladdare och därmed än så länge också dyrare.
V2G skulle kunna vara del av en lösning för en off-grid stuga men om det inte är något för fler användningsområden har jag svårt att få det till annat än en sällan använd extrafunktion. Men det finns ju företag som har tagit fram lösningar, det kanske finns något bra kommersiellt användningsområde som jag inte ser.
För att slänga lite eld på brasan så förefaller Sverige för litet ens för en fungerande livsmedelsmarknad, konkurrensen är låg och priserna är höga, jämfört med länder med fler aktörer.Mikael_L skrev:
Nej, det lär inte bli obligatoriskt. Behöver nätet stöttas är det mycket lättare att reglera laster som redan finns än att införa ny teknik. Jag tänker på laddstolpar, värmepumpar, vitvaror och liknande som kopplas upp i rask takt. De behöver ingen ny hårdvara för att stötta nätet med frekvensreglering. Solinvertrar har det redan till viss del.