723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
De andra uttagen vi har i våra bostäder kommer det ju vatten ur och detta fungerar trots att det är reglerat, det är väl den allra närmaste jämförelsen man skulle kunna tänka sig.D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en helt annan sak.
Vatten transporteras inte, det existerar inte någon marknad på det viset. Det du betalar för är dessutom i princincip flr anläggningen. Vatten och avloppsledningar samt reningsverk. Vattnet är en extremt liten del av räkningen.
Vattnet är mer att jämföra med nätavgiften på elen. Där finns det inte heller någon marknadsekonomi.
Vatten transporteras inte, det existerar inte någon marknad på det viset. Det du betalar för är dessutom i princincip flr anläggningen. Vatten och avloppsledningar samt reningsverk. Vattnet är en extremt liten del av räkningen.
Vattnet är mer att jämföra med nätavgiften på elen. Där finns det inte heller någon marknadsekonomi.
Vattnet i Skåne och säkert på andra platser, transporteras, däremot har man tagit aktiva beslut, förmodligen baserat på erfarenheter, både i EU och nationellt att inte förstöra även denna infrastruktur, det är jag glad för. Marknaden hade enkelt kunnat skapas på samma sätt som med elen, bara att "sälja" både vattenverken och ledningsnätet, sen var det klart.D Daniel 109 skrev:Nej, det är en helt annan sak.
Ja, visst kan man det. Det gjordes i Norrköping. Men det blir få lokala monopol, som på elnät och andra nät. Inte en marknadsekonomi.
Loka och Ramlösa kanske säljs på andra marknader.
Men skulle alla vattennät kopplas samman till ett stort europeiskt vattennät så skulle handeln med vatten behöva ordnas på något sätt.
Kanske en konstruktion liknande Nordpool.
Fast lite skillnad finns det, vatten går i liten mån att lagra och dygnsutjämna, det går inte med el.
Men skulle alla vattennät kopplas samman till ett stort europeiskt vattennät så skulle handeln med vatten behöva ordnas på något sätt.
Fast lite skillnad finns det, vatten går i liten mån att lagra och dygnsutjämna, det går inte med el.
Självklart, det finns områden med vattenbrist och andra med god tillgång, visst skulle man kunna först göra dessa beroende och sedan när folk har glömt hur det gått till så vrider man om tumskruvarna, skulle vara mycket enkelt och precis som med el så är det fritt fram, folk måste köpa oavsett vilket pris du sätter.Mikael_L skrev:
Loka och Ramlösa kanske säljs på andra marknader.
Nu ska vi inte ge politikerna mer ideér på smarta affärer...
Hela din argumentation utgår hela tiden från dina vanföreställningar. Det finns ingen som bestämt elpriset för att jävlas med dig. Elpriset är på den nivån där det finns någon som kan leverera. Om någon kan få fram el till ett lägre pris är det bara att leverera.
Nja, jag känner ju inte dig och din bakgrund men jag upplever det som att du är piskad att tycka om att det är en "marknad", varför vet jag inte och det är ju personligt vad man tycker, så jag har egentligen ingen åsikt om det, däremot avser jag behålla min om vad som är marknader och "marknader" och jag är fortsatt inte intresserad av att sponsra, finansiera, eller på annat sätt bidra till företag som jag inte får avkastning från.D Daniel 109 skrev:
Nej kanske inte. Det behövs ju inte.Mikael_L skrev:
Ett extremt exporterade land måste tänka mer som ett producerande storföretag än som Dalai-Lama.
Volvo eller SKF exempelvis fattar ständigt beslut om vad som skall säljas och till vilka priser på olika marknader med hänsyn till den egna situationen.
Det går alltid före ev filosofiska drömmar om perfekta marknader och annat politiskt trams.
Jag är delägare i en vindkraftspark. Fn väljer vi att förbruka elen själva istf sälja "ut i havet " och köpa annan svindyr el...Mikael_L skrev:
Fast de stora aktörerna säljer och köper sin energi på nordpool, och vill någon tysk energidistributör köpa in stora mängder för att marknaden i Tyskland är god och högt prissatt, så säljer ju vattenfall och ägare av vindkraftsparker etc, naturligtvis så mycket de kan, för det höga pris de får.
Annat vore ju hål i huvudet.
Jag avstår ifrån att gå in i sidospår om skola, vård och annat (som framförallt inte är några exportvaror, och därmed inte ens jämförbara med det vi diskuterar i tråden)
Så du använder bara el när det blåser?