723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nej, det är inte tekniskt omöjligt. Men det är inte en teknik som kommer att användas för att stötta elnätet.
Allt som görs för att begränsa uttagen när belastningen är hög kommer väl att "stötta näten" men du menar att längre än dagens styrning av värmesystem och laddningen av elbilar, beroende på eltillgång, så kommer ingen vidare utveckling någonsin ske på nätsidan, mer specifikt kommer inga framsteg att göras runt elbilar, vi har nått vägs ände där?D Daniel 109 skrev:
Jag tror nämligen tvärtom, att elbilar är i sina tidiga dagar, att det kommer hända mycket runt laddning och att det kommer inkludera att vara "snälla" mot näten och att återföring av el inte på något sätt kommer uteslutas utan mest sannolikt kommer vara en liten del av lösningen.
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Min personliga åsikt är att renodlade elfordon endast kommer finnas under en tillfällig övergångsperiod. I förlängningen tror jag det blir en lösning baserad på någon form av vätgashybrid mha bränsleceller.D djac skrev:Allt som görs för att begränsa uttagen är belastningen är hög kommer väl att "stötta näten" men du menar att längre än dagens styrning av värmesystem och laddningen av elbilar, beroende på eltillgång, så kommer ingen vidare utveckling någonsin ske på nätsidan, mer specifikt kommer inga framsteg att göras runt elbilar, vi har nått vägs ände där?
Jag tror nämligen tvärtom, att elbilar är i sina tidiga dagar, att det kommer hända mycket runt laddning och att det kommer inkludera att vara "snälla" mot näten och att återföring av el inte på något sätt kommer uteslutas utan mest sannolikt kommer vara en liten del av lösningen.
Ja det låter inte omöjligt, själv tror jag på en större omdaning av transporttjänster som helhet, det kommer påverka allt, inklusive om man öht har en bil men den kommer ta minst 10år från nu och jag tror mycket kommer hända innan dess.Boilerplate4U skrev:
Redigerat:
Svalander verkar fått sin överman i de delarna där. Lite av en varningsklocka redan innan man analyserar vidare både för komponenten i sig och dess plats i mer vida systemtekniska tankar.Boilerplate4U skrev:
Jag kom att tänka på Essingeleden, när jag funderade på detta, att förbrukning ska skickas bort till en tid med mindre belastning.K karlmb skrev:Det handlar ju om att man ska slå från/ flytta förbrukare från de timmar det är aviserat högt pris. I praktiken räcker det ju att sluta diska o tvätta o köra värmesystem o varmvatten under de värsta timmarna. Vilka dessa är vet vi egentligen redan. På natten är det mkt billigare rent generellt. Att avstå från att tända lampor o använda dator etc är ju bara löjligt.
Jag har en vän som korsar Essingeleden varje arbetsdag.
För en massa år sedan så körde han iväg 7.30-740 ca, för att vara på jobbet runt 8, strax efter.
Sen började det bli jobbigt långsamt på essingeleden, så han provade att köra hemifrån kl7, eller kl 8:30, funkade hyggligt 1-2 år, sen började han köra hemifrån kl 6:30, och numera kör han hemifrån kl 5:30, och det börjar bli lite tjockt redan då.
Så om några år till kommer det nog inte längre finnas någon tid på dygnet där det går smidigt att köra mellan norr och söder i Stockholm.
Hur kommer det bli med elpriset?
Det kommer också bli bra, persontransporterna kommer inte se ut som nu länge till, en och en i bilarna på tomgång runt Stockholm i en timme eller mer.. det är dåligt på så många sätt att det inte kommer fortsätta, det är ju inte ens roligt!Mikael_L skrev:
Jag kom att tänka på Essingeleden, när jag funderade på detta, att förbrukning ska skickas bort till en tid med mindre belastning.
Jag har en vän som korsar Essingeleden varje arbetsdag.
För en massa år sedan så körde han iväg 7.30-740 ca, för att vara på jobbet runt 8, strax efter.
Sen började det bli jobbigt långsamt på essingeleden, så han provade att köra hemifrån kl7, eller kl 8:30, funkade hyggligt 1-2 år, sen började han köra hemifrån kl 6:30, och numera kör han hemifrån kl 5:30, och det börjar bli lite tjockt redan då.
Så om några år till kommer det nog inte längre finnas någon tid på dygnet där det går smidigt att köra mellan norr och söder i Stockholm.
Hur kommer det bli med elpriset?![]()
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 840 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 840 inlägg
Bor du i Stockholm?D djac skrev:
Min personliga spaning, som bor och arbetar i Stockholm, är att staden kommer bli mer och mer delad. Redan nu är det svårt att umgås med vänner som bor på "andra sidan" på vardagarna. Man måste åka innan eftermiddagsrusningen kommer igång, annars får man vänta till ca 1830-19 innan det går att köra bil. Att åka kollektivt är i många fall inte ett alternativ för mig/min familj då vi bor i ett villaområde och många av våra vänner också gör det. Tvärförbindelserna är helt enkelt för dåliga, allt är inriktat på att man ska in till stan.
Apropå elen så kommer vi se exakt samma effekt där, det kommer inte gå att smeta ut förbrukningen mer när vi har elbilar.
Jag håller med ända tills man kommer till återföring av el. Som Daniel 109 skriver så är det enkelt att koppla sig på DC sidan. Om vi återgår till den box du hittat så använder den sig av Chademos standard som är V2G via DC. Dvs denna box är en växelriktare, nu kostar den 54kkr vilket beror på att det inte finns någon marknad för V2G ännu. Om det skulle bli en marknad så är det rimligt att titta på vad andra växelriktare i en mogen marknad för ca 10kW kostar (vilket är växelriktare för solceller). Det är skillnaden i pris mellan en box med V2G och en utan som man måste övervinna under rimlig tid. Med dagens elpris ser jag inte hur det ska gå ihop.D djac skrev:Allt som görs för att begränsa uttagen när belastningen är hög kommer väl att "stötta näten" men du menar att längre än dagens styrning av värmesystem och laddningen av elbilar, beroende på eltillgång, så kommer ingen vidare utveckling någonsin ske på nätsidan, mer specifikt kommer inga framsteg att göras runt elbilar, vi har nått vägs ände där?
Efter att ha läst om Volkswagens intentioner så är det oklart om de pratar AC eller DC ut direkt från bilen. Iaf CharIN som verkar ligga bakom CCS nämner DC-baserade laddboxar. Då DC är relativt enkelt/billigt att lägga till på en elbil så är vi tillbaka till laddboxar som till mycket liknar snabbladdare och därmed än så länge också dyrare.
V2G skulle kunna vara del av en lösning för en off-grid stuga men om det inte är något för fler användningsområden har jag svårt att få det till annat än en sällan använd extrafunktion. Men det finns ju företag som har tagit fram lösningar, det kanske finns något bra kommersiellt användningsområde som jag inte ser.
Redigerat:
En intressant grej när jag läser ditt inlägg är ju att spara in kostnaden för växelriktaren, och det uppenbara då är att byga en central växelriktare hemma som tar hand om batteribackup, bil och solpaneler på en och samma gång. Nu vet jag inte riktigt vad växelriktare för solpaneler kör för spänning idag men tror inte de går så högt som 800V som bilarna börjar komma upp i? Det vore annars ett bra sätt att kanske spara in lite, även om effektelektronik brukar bli dyr om den ska klara mycket ström. Man kan fortfarande göra som man med fördel gör med solpaneler, att underdimensionera växelriktaren. Då blir man begränsad att man tex. inte kan maxa batteri, bil och paneler ut på nätet samtidigt men det är å andra sidan en extremsituation i så fall och inte värt att lägga hur mycket pengar på som helst för att kunna klara.M merbanan skrev:Jag håller med ända tills man kommer till återföring av el. Som Daniel 109 skriver så är det enkelt att koppla sig på DC sidan. Om vi återgår till den box du hittat så använder den sig av Chademos standard som är V2G via DC. Dvs denna box är en växelriktare, nu kostar den 54kkr vilket beror på att det inte finns någon marknad för V2G ännu. Om det skulle bli en marknad så är det rimligt att titta på vad andra växelriktare i en mogen marknad för ca 10kW kostar (vilket är växelriktare för solceller). Det är skillnaden i pris mellan en box med V2G och en utan som man måste övervinna under rimlig tid. Med dagens elpris ser jag inte hur det ska gå ihop.
Efter att ha läst om Volkswagens intentioner så är det oklart om de pratar AC eller DC ut direkt från bilen. Iaf CharIN som verkar ligga bakom CCS nämner DC-baserade laddboxar. Då DC är relativt enkelt/billigt att lägga till på en elbil så är vi tillbaka till laddboxar som till mycket liknar snabbladdare och därmed än så länge också dyrare.
V2G skulle kunna vara del av en lösning för en off-grid stuga men om det inte är något för fler användningsområden har jag svårt att få det till annat än en sällan använd extrafunktion. Men det finns ju företag som har tagit fram lösningar, det kanske finns något bra kommersiellt användningsområde som jag inte ser.