Jo, det du i praktiken gör är att sälja produktionen och köpa in motsvarande mängd. Det funkar på en välfungerande marknad. Sälj och köppris är samma. Exakt hur era transaktioner ser ut vet jag inte. Men de är säkerligen inte som du beskriver dem.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själva elektronerna rör sig bara någon millimeter fram och tillbaka i ledningarna (gäller ej högspänd likström, men alla de vanliga näten), så man köper och säljer inte sin el på det väldigt fysiska vis som andra varor säljs.

Man säljer en inmatad effekt/energi och man köper uttagen effekt/energi. Och vare sig elnäten eller köparna eller säljarna bryr sig om varan på det viset. Man kan nästan översätta att man översätter elen till en valuta, vars kurs bestäms av tillgång/efterfrågan i varje ögonblick. Och sen sker denna valutahandel som ettor och nollor i datasystemen.

Det är bara offgirid man kan börja tala om att man förbrukar själv den el som produceras. Så fort man är med i de nationella elnäten så deltar man i denna elvaluta-cirkus.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det du i praktiken gör är att sälja produktionen och köpa in motsvarande mängd. Det funkar på en välfungerande marknad. Sälj och köppris är samma. Exakt hur era transaktioner ser ut vet jag inte. Men de är säkerligen inte som du beskriver dem.
Du förstår inte att jag faktiskt får el för en bråkdel av nordpool-priset?
Som alla elproducenter så har man 2 val, antingen sälja eller förbruka själv.
Vi kommer tillbaka till bonde-resonemanget.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Själva elektronerna rör sig bara någon millimeter fram och tillbaka i ledningarna (gäller ej högspänd likström, men alla de vanliga näten), så man köper och säljer inte sin el på det väldigt fysiska vis som andra varor säljs.

Man säljer en inmatad effekt/energi och man köper uttagen effekt/energi. Och vare sig elnäten eller köparna eller säljarna bryr sig om varan på det viset. Man kan nästan översätta att man översätter elen till en valuta, vars kurs bestäms av tillgång/efterfrågan i varje ögonblick. Och sen sker denna valutahandel som ettor och nollor i datasystemen.

Det är bara offgirid man kan börja tala om att man förbrukar själv den el som produceras. Så fort man är med i de nationella elnäten så deltar man i denna elvaluta-cirkus.
Se mitt svar till Daniel.

Jodå, jag förstår alldeles utmärkt. Jag ska göra ett försök att få dig att förstå också. Det har inget med elektronernas rörelse att göra.

Om vi utgår ifrån att du köpt en produktionsanläggning som har en löpande kostnad på 10öre/kWh. Om du då har en egen ledning från den så kostar det dig 10öre/kWh (men du måste förbruka exakt det som produceras) Om du i stället säljer det till marknadspris. Tex 100öre/kWh så tjänar du 90öre/kWh. Om du sedan köper motsvarande mängd för 100öre/kWh så blir nettokostnaden 10öre/kWh. Fördelen är att du får elen när du behöver den, tex när du ska steka dina pannkakor.
Exakt hur det finansiella upplägget ser ut vet jag inte. Men det är säkerligen mer likt det andra än det första. Jag håller inte med om att det är jag som inte förstår.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, antingen äger du aktier i väldigt många bolag, eller så köper du inget? :thinking:

Alternativt så kastar du dina principer för det mesta.
Haha, ja men det stämmer bra, jag föredrar en bred portfölj, det är iofs helt riktigt!

Däremot sponsrar jag inte random företag som jag inte har några andra intressen i än att jag måste köpa deras överprisade produkter.

D Daniel 109 skrev:
Jodå, jag förstår alldeles utmärkt. Jag ska göra ett försök att få dig att förstå också. Det har inget med elektronernas rörelse att göra.

Om vi utgår ifrån att du köpt en produktionsanläggning som har en löpande kostnad på 10öre/kWh. Om du då har en egen ledning från den så kostar det dig 10öre/kWh (men du måste förbruka exakt det som produceras) Om du i stället säljer det till marknadspris. Tex 100öre/kWh så tjänar du 90öre/kWh. Om du sedan köper motsvarande mängd för 100öre/kWh så blir nettokostnaden 10öre/kWh. Fördelen är att du får elen när du behöver den, tex när du ska steka dina pannkakor.
Exakt hur det finansiella upplägget ser ut vet jag inte. Men det är säkerligen mer likt det andra än det första. Jag håller inte med om att det är jag som inte förstår.
Om jag säljer 100 kWh på marknaden för 1kr så får jag in 100kr.
Om jag sedan köper 100 kWh för 1 kr så kostar det mig 100 kr.
Men om jag istället kan köpa för 10 öre så kostar det bara 10 kr. Vem skulle sälja för 10 öre menar du?
Men jag får köpa en viss mängd till det priset iom jag är delägare i produktionsanläggningen.
Tyvärr tar:staten samma skatter som om jag sålt elen istället men det är en annan femma.

Jag är ledsen. Men jag tror inte att jag kan förklara det på en lägre nivå. Är det någon annan som klarar det?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men om jag istället kan köpa för 10 öre så kostar det bara 10 kr.
Ja, men du har en potentiell intäkt på ytterligare 90 öre som du eller vindkraftsföreningen tackar nej till. Varje gång ni säljer till er själva till underpris är det en försäljning på den fria marknaden som ni inte gör.

Det kan vara så att ni tjänar på det, då det kan finnas transaktionskostnader i systemet som gör att man kanske bara får in 95 öre för varje krona som någon handlar för, men skillnaden är inte 10:1, så på något vis räknar du inte hela systemet när du säger att du köper för 1/10-del av marknadspriset.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
För några dagar sedan aviserade min nätägare att de kommer höja priset 1/1 eftersom elpriset nu är högre. (y) :crysmile:

• Haha
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men du har en potentiell intäkt på ytterligare 90 öre som du eller vindkraftsföreningen tackar nej till. Varje gång ni säljer till er själva till underpris är det en försäljning på den fria marknaden som ni inte gör.

Det kan vara så att ni tjänar på det, då det kan finnas transaktionskostnader i systemet som gör att man kanske bara får in 95 öre för varje krona som någon handlar för, men skillnaden är inte 10:1, så på något vis räknar du inte hela systemet när du säger att du köper för 1/10-del av marknadspriset.
I varje given sekund kan vi välja att sälja till Tyskland eller använda elen själva.
Om vi inte använder den är det givet att den säljs, men om den används så skulle vi tvingas köpa på nordpool vilket i princip är samma som Tyskland i södra Sverige.
Nettot blir givetvis prisskillnaden mellan typ 10 öre och 1 kr.
Så länge jag har användning för elen som produceras (vilket är typ hela tiden) så sparar jag givetvis 90 öre.

• Wow
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Fast @Daniel 109:s och min poäng är att det inte gör någon skillnad. Säljer och köper du 1 kWh samtidigt för 1 kr blir ju summan noll (minus transaktionskostnader).

Behöver du förbruka den el du gör så är det väl så, men prissättning av el har vi ju delvis för att den ska nyttjas effektivt. Med ditt sätt att tänka blir du prisokänslig, samtidigt som du i verkligheten kanske hade kunnat vänta med att köra diskmaskinen från 18 till 21 ikväll och därmed bättre utnyttjat marknadspriset genom att sälja när det är dyrt och köpa när det är billigt. För det är ju den beteendedrivande prisskillnaden som ger oss en upplevd uppsida med marknadspriserna.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast @Daniel 109:s och min poäng är att det inte gör någon skillnad. Säljer och köper du 1 kWh samtidigt för 1 kr blir ju summan noll (minus transaktionskostnader).

Behöver du förbruka den el du gör så är det väl så, men prissättning av el har vi ju delvis för att den ska nyttjas effektivt. Med ditt sätt att tänka blir du prisokänslig, samtidigt som du i verkligheten kanske hade kunnat vänta med att köra diskmaskinen från 18 till 21 ikväll och därmed bättre utnyttjat marknadspriset genom att sälja när det är dyrt och köpa när det är billigt. För det är ju den beteendedrivande prisskillnaden som ger oss en upplevd uppsida med marknadspriserna.
Det jag måste göra är att hålla nere förbrukningen eftersom jag inte kan köpa mer el än vad vinden ger i snitt per år.
Det betyder oftast att jag måste köpa mer el på marknaden under vintermånaderna och då sparar jag givetvis. Det jag väntar på nu är att få tillgång till timpris för att bättre anpassa min konsumtion efter tillgången i de lägena.
Min poäng var dock att det är korkat att sälja något man har behov av själv.
Ert resonemang verkar bygga på att jag ska sälja dyrt och köpa tillbaka billigt men hur ska det gå till om jag behöver elen i samma stund som jag producerar den?
Och samma princip gäller för Sverige som helhet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vår poäng (i den mån jag talar för Daniel också) är bara att man bör låta sig påverkas av marknadsvärdet även om man inte alltid kan välja när man konsumerar något. Tittar man bara på sin egen produktionskostnad missar man lätt att man kan göra bra affärer genom att sälja istället för att konsumera vid högt pris.

Att byta till timtaxa är ett bra steg på vägen där. (y)

Huruvida man ska se på staten Sverige på samma sätt är en fråga jag tills vidare håller mig borta från.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ert resonemang verkar bygga på att jag ska sälja dyrt och köpa tillbaka billigt men hur ska det gå till om jag behöver elen i samma stund som jag producerar den?
Just när du matchar din produktion och konsumtion finns förstås ingen vinst med det, men det är sannolikt en väldigt liten del av tiden.

Och det blir heller inte dyrare med 1–1–0,10 än 0–0–0,10. Din kostnad för egenproducerad el som du konsumerar själv blir fortfarande 10 öre, vare sig det är direkt konsumtion eller via elnätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.