D
hsd hsd skrev:
Lagom mysigt när elbolaget tömt batteriet på måndag morgon
Nåja, detta hanteras redan idag i programvarorna, däremot kanske den inte alltid är fulladad när man kör iväg på morgonen men så har jag det redan med min ICE-bil, det är nog inte så många som avslutar varje dag med att tanka heller.

Om bensinpriset hade varierat mellan 0,1 och 500kr per liter, under några dagar, så skulle nog de flesta här passa på när priset är lågt och avstå när det är som högst, om man inte behövde köra just då iaf. Det är inte konstigare än så.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Och tänk då hur mkt mer energi det finns i havsströmmar och tidvatten.
Javisst, samma rymd vatten i rörelse bär ju otroligt mycket mer energi pga sin massa.
Så jag trodde nog förr mer på vågkraft. Men sen har det jag snappat om alla lovande experiment med att få ut kraft ur haven samtliga faller på den ogästvänliga miljön. Tekniken klarar helt enkelt inte påkänningarna. Eller rättare sagt, underhållet kostar mer än man tjänar.

Tanken på något djupt nere i haven som tar kraft ur havsströmmar tilltalar i så motto att man inte behöver tillverka något som helst ska skapa lite kraft redan vid nästan stiltje men samtidigt klara orkaner på över 30m/s och vågor som är 20 meter höga och bryts i topparna.

Men jag tror ändå att underhåll på saker som står på havsbotten kommer bli för drygt.
Jodå, ifall en enda enhet producerade lika mycket energi som en oljekälla eller ett kärnkraftverk. Men inte när man måste ställa ut tusen enheter för att få upp samma mängd energi, och därmed få tusen ggr så höga underhållskostnader.

edit:
Men alltså ... Vi tycker och tror ju olika. Och det är gott, och helt i sin ordning.
Det hade blivit dåligt med utveckling för mänskligheten om ingen trott på sin idé och drivit den trots att så många andra skakar på huvudet.
Så det jag skriver är endast att jag kungör MIN ÅSIKT, eller vad jag tror ...
Och egentligen hoppas jag ju på den där revolutionerande energikällan som ger oss allt vi behöver utan att påverka någonting negativt (utopi kallas det, tror jag ... ;)). Så jag vill inte motarbeta något, men vissa saker tror jag dock inte på. Men som sagt, jag fick ju fel om vindkraften, så jag kan få fel om andra saker också.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag tycker det funkar bra på andra hållet också för mig, med intelligentare styrning får jag nu bort tillskottskörning under fina kallare nätter. Oftast följs ju dessa av en solig dag så det blir varmt inomhus iaf, då är det onödigt att trycka på för fulla muggar, såna korta rusher ger inte så mycket och det blir ändå för varmt.

Hur som helst, det jag menar är att det säkerligen också finns många optimeringar och förändringar man kommer göra på förbrukningssidan, tillsammans med de på produktionssidan.
Jag låter också vp hamna lite efter när jag "vet" att det inte skapar några problem senare, tar tex bort gradminuter manuellt, vrider ner kurvan när vi ändå ska elda i kaminen, låter innertemperatur sjunka om det inte ska vara kallt ute så länge osv. Det är mina egna beslut men snart kommer priset tvinga oss eller så stängs mätaren av remote! Tror de största besparingar redan skett på förbrukningssidan och hur ska vi optimera vindkraft när det inte blåser eller solkraft när det är molnigt/mörkt?

D
G OMathson skrev:
Jag låter också vp hamna lite efter när jag "vet" att det inte skapar några problem senare, tar tex bort gradminuter manuellt, vrider ner kurvan när vi ändå ska elda i kaminen, låter innertemperatur sjunka om det inte ska vara kallt ute så länge osv. Det är mina egna beslut men snart kommer priset tvinga oss eller så stängs mätaren av remote! Tror de största besparingar redan skett på förbrukningssidan och hur ska vi optimera vindkraft när det inte blåser eller solkraft när det är molnigt/mörkt?
Jag tror både och, jag tror inte att optimeringen skett ännu, vi som öht täker på att optimera är ganska få och de som verkligen gör det är få av få, så bara på fastighetssidan finns det enorma förändringar kvar att göra, sen kan säkert andra förbrukare ändra beteende, tänka utanför boxen etc.

Även om man bygger ut vindkraft så finns det några stunder då det inte blåser, det kan man inte tro men så är det, och jag kan bara tänka mig att det kommer gå åt två håll. Dels utveckling av energikällorna, mer effektiva, mindre tid de inte levererar, och dels lagring. Nu är ju vattenkraft ett slags lagring och ju mer vinden levererar, ju mer kan man lagra där. Men här nere i söder kanske det kan utvecklas någon annan sorts lagring.

Om man släpper detaljerna så är det ju de tre sakerna det handlar om, produktion, lagring, förbrukning och att optimera förhållandet mellan dessa.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
Jag som jobbar med styr ser ju hela tiden hur fastighetsägare för kommersiella fastigheter/lokaler energioptimerar massor.
Det läggs in otroligt mycket funktionalitet för att minimera ljus, värme, ventilation.
Jag brukar ofta tänka att de kan knappast ha räknat på det ordentligt, ty den större installationskostnaden torde de ju vilja kunna räkna hem på mindre driftskostnad, tänker jag.

Det är hur mycket rörelsesensorer, CO2-sensorer, tidkanaler och sektioneringar som helst. För att inget ska gå eller dra energi i onödan.

Så vad gäller energioptimering i stort så tror jag att det mesta är gjort, förutom att börja frysa eller jobba i mörker. All lågt hängande frukt är åtminstone tagen.

Nästa steg, som jag inte sett något direkt av, det är väl isåfall energilagring och att använda energi när den är billigare. Men detta blir ännu mer kostsamt ...
Och när vi trots alla åtgärder till sist kommer få energibrist 24/7 så kommer inget vi gjort ha någon betydelse längre.

Men en enkel mekanism för att fånga marknadspriset på el, timme för timme, och sen kunna styra sin förbrukning efter det, kommer troligen skapa en viss marknad för produkter som nyttjar detta, t.ex. kommer nog sen nästa generation laddboxar då bli utrustade med att kunna ta in elprisdata och ett bra användarinterface som bilägaren förstår sig på, så man kan "programmera" hur man vill att laddningen ska ske.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Nja, jag köpte en ny bergvärmepump (thermia atlas), den styr fortfarande baserat på nuvarande utetemperatur, istället för att t.ex titta X antal timmar framåt i tiden. Vilket med tanke på golvvärme och stenhus känns väldigt dumt. Tror inte den har några nämnvärda integrationer mot andra smartahem lösningar eller för smartare styrning, så för villamarknaden känns det fortfarande väldigt primitivt, avsaknad av standardiserade protokoll mellan komponenter och tillverkare osv.

D djac skrev:
Oljeproducenternas avkastning bär i praktiken marknaderna idag, så mycket pengar lyfter de in varje månad, när fossilt kollapsar kommer de att ta ut pengar varje månad, det kommer att gunga under fötterna när det sker.
Jag är inte alls insatt i ämnet elproduktion men något har hänt när elprismarknaden inte följer gängse mönster, vad jag sett så gäller detta i hela Europa och jag tvivlar på att orsaken enbart är att vi saknar tillräcklig kärnkraft.

Jag gissar, utan att veta att världens största förmögenheter är investerade i fossilkraften. Om fossilt bränsle kollapsar, vem skall då ersätta de enorma förlusterna som uppstår globalt?

En plötslig global nedgång i ekonomin uppstår när något är övervärderat. Detta var vad som hände när Lehman brothers 2008 gick i konkurs pga övervärdering av den amerikanska bostadsmarknaden. Panik uppstod på finansmarknaderna och det blev en global finanskris. I en global värld hänger allt samman och det blir dominoeffekter över hela världen.

IT bubblan sprack pga av övervärdering av ny teknik.

Om fossilmarknaden kollapsar torde det handla om en nedgång så stor att vi aldrig upplevt detta tidigare.

Tankar om detta?

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
R
A Abies koreana skrev:
Jag är inte alls insatt i ämnet elproduktion men något har hänt när elprismarknaden inte följer gängse mönster, vad jag sett så gäller detta i hela Europa och jag tvivlar på att orsaken enbart är att vi saknar tillräcklig kärnkraft.

Jag gissar, utan att veta att världens största förmögenheter är investerade i fossilkraften. Om fossilt bränsle kollapsar, vem skall då ersätta de enorma förlusterna som uppstår globalt?

En plötslig global nedgång i ekonomin uppstår när något är övervärderat. Detta var vad som hände när Lehman brothers 2008 gick i konkurs pga övervärdering av den amerikanska bostadsmarknaden. Panik uppstod på finansmarknaderna och det blev en global finanskris. I en global värld hänger allt samman och det blir dominoeffekter över hela världen.

Om fossilmarknaden kollapsar torde det handla om en nedgång så stor att vi aldrig upplevt detta tidigare.

Tankar om detta?
Mina tankar är att det varit känt länge nu att fossilindustrins dagar är räknade. Alla vet om det, och även fossilindustrin själva erkänner det numera. Så det borde inte komma som en överraskning för någon mer än någon enstaka förnekare. Dessutom kommer inte behovet av olja att försvinna över natten så det borde finnas rätt gott om tid att både styra om bolagen i en grönare riktning eller för investerarna att flytta sina pengar.

Skakigt kommer det säkert bli till viss del men jag ser inte samma problem som den amerikanska bostadsmarknaden.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag som jobbar med styr ser ju hela tiden hur fastighetsägare för kommersiella fastigheter/lokaler energioptimerar massor.
Det läggs in otroligt mycket funktionalitet för att minimera ljus, värme, ventilation.
Jag brukar ofta tänka att de kan knappast ha räknat på det ordentligt, ty den större installationskostnaden torde de ju vilja kunna räkna hem på mindre driftskostnad, tänker jag.

Det är hur mycket rörelsesensorer, CO2-sensorer, tidkanaler och sektioneringar som helst. För att inget ska gå eller dra energi i onödan.

Så vad gäller energioptimering i stort så tror jag att det mesta är gjort, förutom att börja frysa eller jobba i mörker. All lågt hängande frukt är åtminstone tagen.

Nästa steg, som jag inte sett något direkt av, det är väl isåfall energilagring och att använda energi när den är billigare. Men detta blir ännu mer kostsamt ...
Och när vi trots alla åtgärder till sist kommer få energibrist 24/7 så kommer inget vi gjort ha någon betydelse längre.

Men en enkel mekanism för att fånga marknadspriset på el, timme för timme, och sen kunna styra sin förbrukning efter det, kommer troligen skapa en viss marknad för produkter som nyttjar detta, t.ex. kommer nog sen nästa generation laddboxar då bli utrustade med att kunna ta in elprisdata och ett bra användarinterface som bilägaren förstår sig på, så man kan "programmera" hur man vill att laddningen ska ske.
Ja men det är detta jag menar, vårt problem är ju inte energibrist i sig men att tillgången är ojämnt fördelad, både geografiskt och tidsmässigt. Det är såklart bra att rent generellt spara energi, med all de sätt som du nämner, men det jag är ute efter är anpassning till pris/tillgång, där tror jag att det kommer hända mycket.

Gällande laddning av elbilar så har flera jag känner redan en sådan lösning, med koppling till timpris, stöds av både boxar och bilar.

D
A ajn82 skrev:
Nja, jag köpte en ny bergvärmepump (thermia atlas), den styr fortfarande baserat på nuvarande utetemperatur, istället för att t.ex titta X antal timmar framåt i tiden. Vilket med tanke på golvvärme och stenhus känns väldigt dumt. Tror inte den har några nämnvärda integrationer mot andra smartahem lösningar eller för smartare styrning, så för villamarknaden känns det fortfarande väldigt primitivt, avsaknad av standardiserade protokoll mellan komponenter och tillverkare osv.
Du kan enkelt lägga till detta med tex Ngenic Tune.

D
A Abies koreana skrev:

Tankar om detta?
Detta ligger i korten, som de säger, och som vanligt när vi "vanliga" kommer på det så har det redan hänt. Pratade med en släkting som är förvaltare och han tittade förvånat på mig och berättade att reträtten ur fossilt har pågått i många år, problemet för de stora aktörerna är att de inte kan "sälja allt" på en dag, då kraschar det verkligen men de stora pensionsfonderna och enskilda aktörerna backar ur fossilt så snabbt de kan medan vi pratar och det du beskriver är ett väntat scenario.

Kombinationen är minst sagt toxisk, -mindre insättningar totalt på börserna, -kapital flyr fossilt som är en tungt belånad sektor, -samtidigt droppar både efterfrågan och marginaler på fossila produkter, -bankerna kräver nya säkerheter för sina lån eftersom tillgångarna nu måste skrivas ner, -omöjligt attrahera investerare för dessa säkerheter, och there you go!

Är man investerad i fossilt ska man "dansa nära dörren" som de säger i branschen, se till att man kan lämna snabbt.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D
R RoAd skrev:
Mina tankar är att det varit känt länge nu att fossilindustrins dagar är räknade. Alla vet om det, och även fossilindustrin själva erkänner det numera. Så det borde inte komma som en överraskning för någon mer än någon enstaka förnekare. Dessutom kommer inte behovet av olja att försvinna över natten så det borde finnas rätt gott om tid att både styra om bolagen i en grönare riktning eller för investerarna att flytta sina pengar.

Skakigt kommer det säkert bli till viss del men jag ser inte samma problem som den amerikanska bostadsmarknaden.
Skillnaden, som jag är rädd för, är att oljepengarna ju till stor del återinvesteras i andra sektorer och därför driver börserna framåt/uppåt överlag, även detta inflöde stoppas, så det handlar isf om mer än bara enstaka oljeaktier som kommer påverkas.

Ajn82: Där finns det något EU skulle kunna standardisera. Öppna protokoll för kommunikation. Nu är man inne på att kravställa vilken kontakt det ska sitta på laddsladden till telefoner. Men protokollet för snabbladdning i laddaren är inte standardiserat. Det är väl för abstrakt för politikerna.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var finns V2G i praktiken? Jag tror inte att det kommer att användas.
Så inget som inte redan finns har kommit till? Elbilar "fanns" inte för 20 år sedan. Finns de idag?

V2G kommer självklart vara en del av lösningen för att stötta på framtidens elproduktion. Och ni behöver inte oroa er allt för mycket om att det sliter på batteriet, de test jag sett så kan man (såklart) styra helt själv hur djupt (bestämmer i stor grad hur mycket stryk batteriet tar) och när batteriet får laddas ur. Med tanke på att hyundai har V2L redan med 3.6kW så tvivlar jag inte på att det kommer mer och mer V2G/V2H lösningar inom 5 år. Ett problem är ju tyvärr CCS, som inte specades för detta när det togs fram, till skillnad från Chademo, men som sagt är det på G:

CCS. The Combined Charging System (CCS) does not currently enable V2G, although the body promoting CCS, CharIN, has a roadmap for implementing Vehicle to Home (V2H) and then V2G into the CCS standard by 2025. CharIN says that CCS with ISO 15118 is the key enabler of grid integration and readiness for V2G

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Där känner jag nog inte samma oro, i verkligheten går ju en majoritet av elbilarna idag som privatleasing, eller tjänstebil, och då är det ju bara rullade mil som är av betydelse. Som sagt, med dessa prisvariationer känns det ju naturligt att anpassa sina inköp till när det är lägre pris.
Oavsett vem som äger bilen så måste det fungera ekonomiskt. Den riktiga kostnaden kommer att falla ut på ett eller annat sätt hursom. Om ingen köper begagnade privatleasingbilar för att man har använt upp en massa laddcykler på V2G så kommer man att avaktivera den funktionen bara.

Den reella styrkan i elbilar är ju att vi kör på vårat eget drivmedel. Samt att vi kan styra effektuttaget relativt enkelt. Det är här som jag ser den bästa möjligheten att kunna realisera en verkan av att elpriset är högt vid en viss tid. Det "enda" som behövs är en uppkopplas/styrbar laddbox. Och den tekniken finns och används redan idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.