723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Men rätt ofta funkar det INTE att sänka/stänga av värmetilskottet. När det är som kallast hamnar man rätt fort i en "effekt skuld", tex fastigheten behöver vid -15C 8kw 24/7 för att hålla 20C inne och har en värmepump som genererar 8kw som max. Vad händet om man stänger av säg 3 timmar? Jo man saknar 24kwh värme i fastigheten. Elen åter men efter en timme saknar man fortfarande 24kwh - kallt inne. Tillsätta 24kw elpatron i en timme (eller tex 6kw i 4 timmar) utöver vp som drar tex 2kw. Har man sparat effekt eller el då?D djac skrev:Jag gör det redan i praktiken, har man golvvärme så händer det inte mycket första dygnet och på några timmar händer det ingenting alls. Likaledes tömmer få elbilsågare batterierna helt varje dag, så även där kommer det inte märkas i praktiken, tvärtom så kommer man kunna driva huset från bilen vid såna tillfällen, det har länge varit del av planerna för elbilar.
Är det kallare än -15C så tillsätter man bara lite el-tillsats om man inte stänger av vp.
Du är go du, nä men du har rätt det var nog så sent som för 15 år sedan som det var med i Hitachis nätinfrastruktur, så alldeles nyligen, sen testas det redan i Sveriga med styrningar av VP.D Daniel 109 skrev:
Visst. Styrning av laddning och värmepumpar kommer. Men att stötta elnätet med elbilar är inget som används mer än som demonstration. Det är inte något som ligger i planen.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Så är det. Det är alldeles för många osäkra variabler för att kunna bygga en säker infrastruktur i praktiken på detta.D Daniel 109 skrev:
Nja, bägge finns redan, styra elpanna efter eltillgång händer redan, bla hos mig men hos många andra, bara dumt att inte göra det. Att använda bilen som batteri till huset stöds också redan, -framtiden är tydligen här!D Daniel 109 skrev:
Nä det kan jag förstå, har man sådana temperaturer kan det bli såna effekter, nu bor jag längst ner i söder och vi har inte de bekymren, däremot har vi lite högre och svängigare elpris, så här både funkar det och lönar sig. Med ett elpris som rör sig mellan 3 öre och 3 kronor så är det ju rätt naturligt att köpa vid lågpris.G OMathson skrev:Men rätt ofta funkar det INTE att sänka/stänga av värmetilskottet. När det är som kallast hamnar man rätt fort i en "effekt skuld", tex fastigheten behöver vid -15C 8kw 24/7 för att hålla 20C inne och har en värmepump som genererar 8kw som max. Vad händet om man stänger av säg 3 timmar? Jo man saknar 24kwh värme i fastigheten. Elen åter men efter en timme saknar man fortfarande 24kwh - kallt inne. Tillsätta 24kw elpatron i en timme (eller tex 6kw i 4 timmar) utöver vp som drar tex 2kw. Har man sparat effekt eller el då?
Är det kallare än -15C så tillsätter man bara lite el-tillsats om man inte stänger av vp.
Var finns V2G i praktiken? Jag tror inte att det kommer att användas.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Javisst, i vissa fall kan man "buffra" föra att senare använda buffern, men en hel del egna hem har ju numera någon form av värmepump som helhetslösning eller komplement och att då som till och med våra politiker (och de nya elmätarna) förbereder oss för fungerar dåligt. Effekt skuld är kass och värmepumpar har sämre verkningsgrad vid högre temp. Viss utjämning av effekt till fastighet över ett dygn när det inte är så kallt och ladda elbil ( med för "stort" batteri) vid lämpligare-mindre dyr timme kan jämna väldigt lite av effekten utan problem, men när det verkligen behövs effekt? Nej tack!D djac skrev:Nä det kan jag förstå, har man sådana temperaturer kan det bli såna effekter, nu bor jag längst ner i söder och vi har inte de bekymren, däremot har vi lite högre och svängigare elpris, så här både funkar det och lönar sig. Med ett elpris som rör sig mellan 3 öre och 3 kronor så är det ju rätt naturligt att köpa vid lågpris.
Jag personligen skulle inte komma på tanken att använda laddcykler på en elbils batteri för att hjälpa elnätet eller eget hus vid behov. Möjligtvis ett fåtal gånger vid strömavbrott men inte kontinuerligt som en del av elsystemet.D djac skrev:
Man kan ju fråga sig vad som behövs för att realisera V2G och det verkar som att man kopplar på sig via CSS-Combo dvs både AC och DC samtidigt. Man laddar via AC och tappar ur via DC. Iom att man får ut DC så behöver laddboxen även vara en växelriktare. Så istället för en laddbox för 10kkr så behöver den kosta 20kkr. I teorin så skulle det kunna vara samma växelriktare som man har till solcellerna på taket. Så låt säga att i några fall så skulle man kunna få V2G stöd på köpet. Men i ett garage så skulle man behöva en växelriktare per plats. Låt säga en extrakostnad på 10kkr per elbil/plats. Om det skall löna sig rakt av så måste man på något sätt tjäna in dessa. Som det är nu så kostar 1 kWh ca 1kr i skatt (iofs så får man tillbaka 60öre i skatteavdrag). Så när skillnaden under dagen är mer än skatten så lönar det sig att mata tillbaka elen man köpt. I Sverige så har det historiskt ej lönat sig att göra så särskilt ofta. Iaf inte så man skulle kunna tjäna tillbaka kostnaden för V2G stationen på rimlig tid (och slitaget på batteriet).
Så i Sverige så ser jag inte någon speciell lönsamhet i denna teknik. Om det visar sig att det blir lönsamt att flytta effekt under dygnet så kommer man att göra det i större skala.
Som ytterligare kommentar så verkar alla Nissan Leafs stödja detta. Att lägga till stödet i bilen verkar vara ganska "billigt" iom att man kopplar sig direkt på DC-anslutningen. Så om jag har ett hus med solpaneler med en kombinerad växelriktare/batterilager så skulle jag kunna tänka mig att bilen skulle kunna få vara med som reservbuffert när batterilagret tagit slut och elnätet ligger nere. På ett off-gridhus skulle det vara intressant också.
Jag tycker det funkar bra på andra hållet också för mig, med intelligentare styrning får jag nu bort tillskottskörning under fina kallare nätter. Oftast följs ju dessa av en solig dag så det blir varmt inomhus iaf, då är det onödigt att trycka på för fulla muggar, såna korta rusher ger inte så mycket och det blir ändå för varmt.G OMathson skrev:Javisst, i vissa fall kan man "buffra" föra att senare använda buffern, men en hel del egna hem har ju numera någon form av värmepump som helhetslösning eller komplement och att då som till och med våra politiker (och de nya elmätarna) förbereder oss för fungerar dåligt. Effekt skuld är kass och värmepumpar har sämre verkningsgrad vid högre temp. Viss utjämning av effekt till fastighet över ett dygn när det inte är så kallt och ladda elbil ( med för "stort" batteri) vid lämpligare-mindre dyr timme kan jämna väldigt lite av effekten utan problem, men när det verkligen behövs effekt? Nej tack!
Hur som helst, det jag menar är att det säkerligen också finns många optimeringar och förändringar man kommer göra på förbrukningssidan, tillsammans med de på produktionssidan.
Där känner jag nog inte samma oro, i verkligheten går ju en majoritet av elbilarna idag som privatleasing, eller tjänstebil, och då är det ju bara rullade mil som är av betydelse. Som sagt, med dessa prisvariationer känns det ju naturligt att anpassa sina inköp till när det är lägre pris.M merbanan skrev: