tommib
Absolut. Frågan är till vilket pris.

Om vi höjer elpriset till 5 kr/kWh så kommer vi inte ha en bristsituation. Däremot kommer vi få se massor av andra väldigt otrevliga effekter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej det är klart jag inte missar. Du verkar verkligen inte hålla reda på vad som skrivs i inläggen.

Att CO2-nivån i atmosfären skulle behöva ligga på över 10% (250ggr högre än idag) för att påverka temperaturen (klimatet) är en så vetenskapsförnekande åsikt att det inte går att ta dig på allvar.
Ok, du har rätt. Jag vet inte riktigt var jag ville komma med mitt resonemang ang CO2-koncentrationen igår. Ser heller ingen anledning att försöka analysera detta eftersom jag natten till igår bara hade sovit en timme, så det var allmänt svårt att samla tankarna (gjorde klantmisstag som jag vanligtvis inte gör med byggprojektet här hemma med). Det jag skrev utöver resonemanget om CO2 verkar inte ha lidit av samma brister av det jag kan se vid en snabb överblick. Ber om ursäkt för att jag tagit din tid och frustration.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att elbolagens helst säljer sina kWh till högsta möjlig pris, något annat vore förstås orimligt. Vindkraftverk och tillhörande teknik är i jämförelse med traditionella kraftverk, överkomliga i pris och investeringshorisont. Industrin har länge arbetat med effektiviseringar och vissa koncerner, t ex Holmen har tagit steget fullt ut och uppför vindkraftverk i egen regi.
Jag tror nog att vi på lång sikt rör oss mot ett sjunkande elpris, frågan som återstår är var marknaden hittar sitt jämviktspris och det hänger nog till stor del på tillståndsprocesser snarare än teknisk utveckling nu.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag ska också erkänna hur otroligt klentrogen jag var till luftvisparna förut.
Jag hävdade i sten att det finns för lite energi i luften, det är bara drömmar. Vindkraft kommer aldrig kunna bidra med något märkbart.

Och nu idag kan jag se en blåsig höstdag att vindkraften står för 40% av Sveriges elproduktion.
Ja det är vara att krypa till korset och erkänna vad fel jag hade.
Dock har det uppstått nya problem, men det kanske finns en lösning på det också.
Och tänk då hur mkt mer energi det finns i havsströmmar och tidvatten.

H Huzzbutt skrev:
Jag kan tänka mig att elbolagens helst säljer sina kWh till högsta möjlig pris, något annat vore förstås orimligt. Vindkraftverk och tillhörande teknik är i jämförelse med traditionella kraftverk, överkomliga i pris och investeringshorisont. Industrin har länge arbetat med effektiviseringar och vissa koncerner, t ex Holmen har tagit steget fullt ut och uppför vindkraftverk i egen regi.
Jag tror nog att vi på lång sikt rör oss mot ett sjunkande elpris, frågan som återstår är var marknaden hittar sitt jämviktspris och det hänger nog till stor del på tillståndsprocesser snarare än teknisk utveckling nu.
Ja, och under tiden är det politikens uppgift att sätta begränsningar för marknaden via tex exportbegränsning.
Men som vanligt vaknar politiken upp och kliar sig i huvet för att först efter flera år lyckas lösa problemen.

H Huzzbutt skrev:
Jag tror vi rör oss mot ett ökande elpris personligen och större prissvängningar. Ungefär som jag gissade skulle hända för 10 år sen också.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Nej, exportbegränsningar är inte en rimlig väg att gå.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D
H Huzzbutt skrev:
Jag håller med, omställningen som vi är i nu har skapat kaos men sen kommer produktionen av billig el öka och konsumtionen när det är brist kommer styras mycket bättre. Vi kommer inte ladda elbilar och trycka på i tungdrivna värmesystem under dessa tidpunkter. Så en kombination av billig produktion tillsammans med konsumtionsstyrning kommer göra att det totalt sett blir billigare.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Nej, exportbegränsningar är inte en rimlig väg att gå.
Nej, det skulle nog svida de gånger vi själva behöver importera. Om vi förbjuder/begränsar export så kommer nog våra grannar också göra det.

D djac skrev:
Vi kommer inte ladda elbilar och trycka på i tungdrivna värmesystem under dessa tidpunkter.
Ok. Det låter trevligt i teorin. I praktiken är det inte så kul när huset blir utkylt och du inte kommer till jobbet.

Vissa grejer har du inget val kring, t.ex. att värma bostaden när det är kallt. Att bygga system för att buffra detta (typ acctankar) är definitivt inte gratis.

D djac skrev:
Jag håller med, omställningen som vi är i nu har skapat kaos men sen kommer produktionen av billig el öka och konsumtionen när det är brist kommer styras mycket bättre. Vi kommer inte ladda elbilar och trycka på i tungdrivna värmesystem under dessa tidpunkter. Så en kombination av billig produktion tillsammans med konsumtionsstyrning kommer göra att det totalt sett blir billigare.
Jag tror kaoset har bara börjat och det kommer bli mångfalt värre innan det blir bättre. Radikala åtgärder kommer förmodligen normaliseras. Den som lever får se om 10 år.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Ok. Det låter trevligt i teorin. I praktiken är det inte så kul när huset blir utkylt och du inte kommer till jobbet.

Vissa grejer har du inget val kring, t.ex. att värma bostaden när det är kallt. Att bygga system för att buffra detta (typ acctankar) är definitivt inte gratis.
Jag gör det redan i praktiken, har man golvvärme så händer det inte mycket första dygnet och på några timmar händer det ingenting alls. Likaledes tömmer få elbilsågare batterierna helt varje dag, så även där kommer det inte märkas i praktiken, tvärtom så kommer man kunna driva huset från bilen vid såna tillfällen, det har länge varit del av planerna för elbilar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tror kaoset har bara börjat och det kommer bli mångfalt värre innan det blir bättre. Radikala åtgärder kommer förmodligen normaliseras. Den som lever får se om 10 år.
Ja men så kan det vara och elfrågan är egentligen en ganska liten orosfaktor, jag är egentligen mer orolig för destabiliseringen av finansmarknaden som kommer bli en följd.

Oljeproducenternas avkastning bär i praktiken marknaderna idag, så mycket pengar lyfter de in varje månad, när fossilt kollapsar kommer de att ta ut pengar varje månad, det kommer att gunga under fötterna när det sker.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Men hur varmt man har och om hela ytan ska värmas är ju val som vi kanske måste vänja oss vid att göra.
Om man ska värma med värmepump, el, olja eller ved har fortfarande ganska många ägare till äldre hus möjlighet att välja, som överföringsavgifterna ser ut på el nu kanske fler får upp ögonen för pellets.

D djac skrev:
Jag gör det redan i praktiken, har man golvvärme så händer det inte mycket första dygnet och på några timmar händer det ingenting alls. Likaledes tömmer få elbilsågare batterierna helt varje dag, så även där kommer det inte märkas i praktiken, tvärtom så kommer man kunna driva huset från bilen vid såna tillfällen, det har länge varit del av planerna för elbilar.
Det har varit många som drömt om den lösningen. Men det har definitivt inte funnits i planerna länge. Det är knappast aktuellt.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.