723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Absolut. Men varor som knappt påverkas av marknadsföring har lättare att bli en vara på en "perfekt marknad". Annars kommer vissa företag som har mer ekonomiska muskler till marknadsföring vinna över mindre konkurrenter som egentligen har en för konsumenten bättre vara.D djac skrev:
Så visst, marknadsföring är en del av en fri marknad, men marknadsföring ger inte med automatik en bättre marknad, ofta tvärtom.
Vehicle to gridM merbanan skrev:
Dvs bil till nät. Ingen växelriktare externt där.
Utan bilens interna laddare kommer då omvandla .
I chademo standarden sitter det såkallat i själva snabbladdaren men inte en extra växelriktare.
Sen är det tveksamt om man ens behöver ladda ur. Att bara stanna laddning borde vara tillräckligt. För nätet i stort. Men på individnivå för att hålla ner effekten i hushållet kan det vara fördelaktigt att även ladda ur
Japp, helt rätt. Men ändå brukar olja och drivmedel ändå tas som exempel vid t.ex. ekonomistudier, som ett exempel på en väl fungerande marknad. Det har nog att göra med att andra marknader som regel är ännu sämre, men framförallt på att produkten är i praktiken likadan, så denna marknad blir lätt att förstå sig på och analysera.D djac skrev:
Det finns ingen perfekt marknad, men olja/drivmedel och el är nog ändå exempel på sådana som i en ekonoms ögon är bland de mest välfungerande.
Fast egentligen är väl alla råvarumarknader någorlunda bra. Men sämst är de råvaror som kommer från ett enda land, eller några få.
Grejen är att de allra flesta elvärmda hus finns i områden där det inte är konstant kallt i 3 dagar eller mer. Den lilla del som har det problemet kan antingen investera i en bättre bergvärmeinstallation eller om det redan är gjort, teckna ett konstantprisavtal.D djac skrev:Nä det kan jag förstå, har man sådana temperaturer kan det bli såna effekter, nu bor jag längst ner i söder och vi har inte de bekymren, däremot har vi lite högre och svängigare elpris, så här både funkar det och lönar sig. Med ett elpris som rör sig mellan 3 öre och 3 kronor så är det ju rätt naturligt att köpa vid lågpris.
Etablering till vad?D Daniel 109 skrev:I det korta perspektivet finns inget att göra. Det går inte att bestämma att priset ska bli lägre.
På lite sikt behövs bättre överföringsmöjligheter, men det medför sannolikt snarare Tyska priser även längre norrut. Det enda man kan göra för att få ner elpriset är att underlätta etablering och se till att det blir stabila förutsättningar. Ev någon typ av garantier för att någon ska våga investera i långsiktiga projekt.
Jag står helt bakom de svar Mikael har skrivit. Så jag svarar inte med samma svar utan hänvisar till hans svar.
Elektricitet är en ganska otypisk vara. Jag vill klassificera den som både en vara och en tjänst. Den har i allmänhet också ett mycket kort bäst-före-datum.D Daniel 109 skrev:Visst är det bra med gemensamma förutsättningar och lätt etablering. Men vilka varor gäller det för egentligen? Olika regioner har väldigt olika förutsättningar på många sätt.
Norge har väldigt bra förutsättningar för vattenkraft och har olja. Vi har skog, vattenkraft och stora ytor. Andra har kol mm.
Mär det gäller matproduktion är det stora skillnader. Klimat, jordmån, regelverk, löner.
Du kan gå vidare och titta på många varor. Det skiljer massor i produktionsförutsättningar. Men en tämligen fri marknadsekonomi har gynnat oss ändå.
Ja men jag är helt stum, att man anser att det är typiskt för en fri marknad när man bygger upp produktionsanläggningar med allmänna medel som man ger bort till någon som sen får monopol, alternativt oligopol, på att sälja tillbaks produkterna till de man fick anläggningen av och sedan bygger någon exportlänkar som man kan använda och återigen sker detta utan egen risk men man kan använda det som argument för att höja försäljningspriserna ytterliggare. Jag skulle vilja säga att detta är ett extremt exempel på när precis allt gått fel på en marknad.P pmd skrev:
Det låter inte vettigt nej. Men det är ju inte så.D djac skrev:Ja men jag är helt stum, att man anser att det är typiskt för en fri marknad när man bygger upp produktionsanläggningar med allmänna medel som man ger bort till någon som sen får monopol, alternativt oligopol, på att sälja tillbaks produkterna till de man fick anläggningen av och sedan bygger någon exportlänkar som man kan använda och återigen sker detta utan egen risk men man kan använda det som argument för att höja försäljningspriserna ytterliggare. Jag skulle vilja säga att detta är ett extremt exempel på när precis allt gått fel på en marknad.
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Men jag gissar.
När du pratar om monopol gissar jag att du pratar om elnäten. De är absolut monopol till sin natur. De byggdes till stor del av privata intressenter. Ibland av kommuner med offentliga medel. I de fall offentligt ägda när hamnat i privata händer är det kommunalpolitiker som tyckte det var en bra ide att sälja verksamheten. De gavs inte bort.
Stomnätet är byggt och ägs av staten.
Några produktions anläggningar har inte byggts och getts bort.
Elmarknaden kännetecknas av en fungerande konkurrens, det är inte monopol eller oligopol som manipulerar marknaden.
Att vi kopplas närmare andra marknader är en del av globaliseringen och den fria marknaden inom EU, det är definitivt inte marknadsmanipulation.
All "stor" infrastruktur är väl en sorts monopol eller icke-fungerande marknad, för man kan inte enkelt lansera något som konkurrerar då det är för dyrt, tar för mycket plats eller har av andra anledninga inga chanser att lyckas.D Daniel 109 skrev:
Det finns väl på vissa ställen tex. konkurrerande fibernät i Sverige (tror jag?) och även konkurrerande betalvägar på vissa ställen vet jag, men det normala med infrastruktur är väl att det är lite onödigt att betala för flera uppsättningar som gör samma sak, bara för att få konkurrens och kunna välja. Jag kan nog tycka att det är lite vanskligt att låta privata aktörer stå för infrastruktur. I synnerhet när det ska prissättas mot slutkunden, då har man inget val annat än att betala.
Privata betalvägar har jag inte hör talas om i Sverige. Fibermarknaden har de ju försökt få konkurrens i, vilket naturligtvis inte fungerar. Det blir i stället privata monopol uppbyggda med en hel del bidrag.
Alla nät borde vara offentligt ägda. Men det behovet finns inte alls på samma sätt för servrar på Internet eller kraftverk på elnätet. Där går det att konkurrera.
Alla nät borde vara offentligt ägda. Men det behovet finns inte alls på samma sätt för servrar på Internet eller kraftverk på elnätet. Där går det att konkurrera.
Nej, vi exporterar inte allt. Skulle vi hamna i läget elen inte räcker för vårt behov lär exporten klippas. Men jag gissar att det inte var vad du syftade på. Att priset på exportmarknaden påverkar priset i Sverige och övriga norden är naturligt.