T Thomas' skrev:
Tydligen inte många längre. Dom är nere på under 3% nu enligt färska mätningar!

18,72kr/litern för diesel! Rimligt!

Tänk till nu nästa gång ni röstar.
Det räcker inte, 20 kr närmar sig. Skärmdump av sökresultat som visar aktuella priser för diesel och fordonsgas i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mr007 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Befintlig kärnkraft läggs ner och har lagts ner pga politiska beslut. Allt annat är historielöst. Typexempel är 1200MW Barsebäck precis där den behövdes. Effektskatten en annan. Osäkerheten om slutförvaring av kärnbränsle ytterligare en. Kärnkraftsomröstningen som redan nämnts hade bara avveckling som alternativ, ingen utveckling.
Ja, du har rätt i att det även varit politiska beslut inblandade men nu senast så hade det blivit nedläggning oavsett om de ändrat det politiska beslutet att lägga ned. Barsebäck hade säkerligen drivits några år till om det inte lagts ned av politiska skäl, frågan är hur länge. Enligt mig var det ganska ogenomtänkt att lägga ett kärnkraftverk intill grannlandets huvudstad...
Dagens kärnkraftverk drivs med föråldrad teknik och det är stora problem med service, underhåll samt att få tag på reservdelar.

MultiMan MultiMan skrev:
Många länder bygger ut kärnkraften därför att...
Nej, det är inte många länder som bygger kärnkraft. De flesta gör det inte.

MultiMan MultiMan skrev:
Stora delar av dagens ängsliga generation måste ha femdubbla hängslen och livrem för att våg gå upp på morgonen. Därför röstar de bort det samhälle som tidigare generationer byggt upp med blod, svett och tårar. Det är dock bortglömt när man går till valurnorna, men tack och lov verkar det ändå vara en svängning på gång, så att politiska beslut än en gång kan verka för tillväxt och hela landets bästa, inte serva en liten elit som tror de räddar världen.
För att bemöta det på samma retoriska nivå: Trams!

Att tro att vi ska tillbaka till något som varit fungerar inte, dåtiden kommer inte tillbaka och vi kan inte backa in i framtiden. Jag upplever många olika politiska svängningar, bl.a. annat en stark global rörelse för att gemensamt lösa globala problem, men tyvärr också en ökad nationalism världen över som är kontraproduktiv när det kommer till att lösa globala problem.

Ihopbyggnaden av Europas elnät kommer att fortsätta och priserna kommer att harmoniseras, vilket innebär högre priser för oss. Detta går inte att stoppa så det handlar snarare om att anpassa sig efter en kommande framtid.

• Gilla
  • Haha
k_m_a och 15 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Även om elpriset är historiskt högt för att vara Sverige, så kommer vi från en extremt låg nivå och har fortfarande bland det billigaste elpriset i Europa. Sammanlänkningen av elnäten gör det möjligt för producenterna att sälja till de som betalar bäst, vilket då gör att våra priser kommer att närma sig de i övriga Europa.

Att skylla på MP är lite ogenomtänkt, befintlig kärnkraft läggs ner pga att anläggningarna är för gamla och dyra att driva.

Sen förstår jag inte folk som fortfarande använder begreppet "miljömupp"... är det fel att vilja ha en fungerande miljö med mat utan tungmetaller etc? Är man en fegis om man har bälte i bilen också?

Miljömupp och fegis är 2 olika saker;)
Om du driver en miljöpolitik som till stora delar inte gör nytta då är man en miljömupp!!!
Ta plastpåse skatten.
Lägga ner små vattenkraftverk.
Lägga ner kärnkraften för att importera kolel.
Odla ekologiskt utan bekämpningsmedel som innebär att du får mindre skördar men högre utsläpp då du använder maskiner för att hålla efter ogräs osv.
Miljön måste vi vara rädda om men på rätt vis.

• Gilla
Mr007 och 23 till
  • Laddar…
P
A Argastesnickaren skrev:
Om du driver en miljöpolitik som till stora delar inte gör nytta då är man en miljömupp!!!
Ta plastpåse skatten.
Odla ekologiskt utan bekämpningsmedel som innebär att du får mindre skördar men högre utsläpp då du använder maskiner för att hålla efter ogräs osv.
ekologiskt odlande..

mindre halm, kortare ax på säden.
mer insekter.
klenare vallar.
mer ogräs..
odlad yta minst det dubbla för samma kvantitet gräs och spannmål.
mer bränsleförbrukning.
mer antal maskin körning..
Ursäkta OT

• Gilla
  • Haha
Dilato och 11 till
  • Laddar…
T
Det räcker inte, 20 kr närmar sig.[bild]
Helt jävla sinnessjukt. Tur man arbetar så man har råd att tanka…

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P
T Thomas' skrev:
Du menar betala mer skatt;)
smärt gräns är nådd för de som har det sämst... Detta kommer slå hårt emot samhället.. många som levde på gränsen ekonomiskt förr är nu i helt behov av bidrag för sin överlevnad...

• Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
smärt gräns är nådd för de som har det sämst... Detta kommer slå hårt emot samhället.. många som levde på gränsen ekonomiskt förr är nu i helt behov av bidrag för sin överlevnad...
Ska bli intressant att se hur folk ska klara att betala sina elräkningar i vinter.

Jag hoppas dom höjer elen/bränslet ännu mer, så vi får ett uppror! För politikerna lyssnar fan inte.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:

Precis.
Expressen idag, 1,5 miljoner engelsmän kan komma att få problem att betala sin El i vinter.
https://www.expressen.se/nyheter/elpriserna-rusar-nu-pekas-putin-ut/

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
det kommer att bli mer trådar om dyra hantverkare...de måste ju höja sina priser om det ska gå ihop.
mat kommer också att bli dyrare...allt som kräver transport

T
skoge skoge skrev:
det kommer att bli mer trådar om dyra hantverkare...de måste ju höja sina priser om det ska gå ihop.
mat kommer också att bli dyrare...allt som kräver transport
Absolut

P
T Thomas' skrev:
Ska bli intressant att se hur folk ska klara att betala sina elräkningar i vinter.

Jag hoppas dom höjer elen/bränslet ännu mer, så vi får ett uppror! För politikerna lyssnar fan inte.
nåjo..
Jag tänker på de som kommer får hela sitt liv illa åtsatt pga ekonomin..
Jag vill ha en revolt men inte med människors leverne på spel.. Så nä ingen mer höjning av varken det ena eller andra.

M mattoys skrev:
I regel så producerar solceller mest el när elen är som billigast, dvs på sommaren.

Effekten blir alltså att man säljer elen billigt och köper sedan tillbaka den dyrt, tar man med det i avbetalningstiden?
Ja, man tar hänsyn till såld el. Man har en skattereduktion, en inkomst av såld el osv.

Men när man granskar offert från leverantörer ska man vara noga med att kontrollera vilka elpriser de räknar med, man vill ju att det skall vara så rättvisande sol möjligt och inte en orealistisk kalkyl.

Sedan ska man ha klart fått sig att regler och styrmedel förändras över tid, detta kan påverka kalkylen. Tex med skattereduktionen.

Ta plastpåse skatten.
Jag kan hitta rapporter på båda hållen gällande drivmedelskonsumption för ekologisk produktion, visst de kanske använder mer mekanisk rensning, samtidigt kör "konventionell" odling också med maskiner för att kunna bespruta.
Att det kräver mer mark säger jag inte emot.

Själv är jag skeptisk till besprutning, vi vet inte hur det egentligen påverkar vår miljö på sikt, se bara på hur pyralid börjar poppa upp med sina effekter på andra håll än man tänkt:
Besprutar vall som ges till hästar, hästgödsel som sedan används som näring.
Besprutar sockerbetor, resterna från betorna blir melass som används till näring.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
nåjo..
Jag tänker på de som kommer får hela sitt liv illa åtsatt pga ekonomin..
Jag vill ha en revolt men inte med människors leverne på spel.. Så nä ingen mer höjning av varken det ena eller andra.

Hur ska vi komma vidare då menar du?

P
T Thomas' skrev:
Hur ska vi komma vidare då menar du?
som jag säger på min YouTube kanal..
genom sanningen och att upplysa allmänheten om vad som sker när man röstar på partier som inte har en sann agenda eller inte röstar alls.

samt att man upplyser om vad detta som sittande regeringens beslut innebär för oss alla....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.