D Daniel 109 skrev:
Du kan få riktigt fina rum billigt om du är sent ute. Men jämförelsen haltar.
Hotellmarknaden är inte en lika välfungerande marknad. Det är inte en enhetlig produkt, det finns inte en samlad handelsplats och man matchar inte tillgång och efterfrågan lika bra.

Om vi håller oss till elmarknaden så är ett rörligt elpris i allmänhet bättre. Delvis för att du inte binder dig för exakta mängder. Om marknaden skulle vara perfekt så borde priset på terminsmarknaden matcha snittet på spottmarknaden. Så är det inte riktigt.

Men det finns ingen anledning till att priset ska vara lägre om du bokar tidigt.
Allt det där är förstås korrekt
Och det finns heller ingen anledning att alla på hela marknaden betalar samma.
Och ännu mindre att de skulle betala det allra högsta pris någon är beredd att ge för en liten mängd el.

Alla kWh el energi är identiska. Varför skulle jag sälja min kWh billigare än Vattenfall?

När du har en välfungerande marknad och en identisk produkt så kommer priset att bli identiskt. Ingen vill betala mer än marknadspris och ingen vill sälja under marknadspris. Vilket resulterar i att alla betalar lika mycket.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla kWh el energi är identiska. Varför skulle jag sälja min kWh billigare än Vattenfall?

När du har en välfungerande marknad och en identisk produkt så kommer priset att bli identiskt. Ingen vill betala mer än marknadspris och ingen vill sälja under marknadspris. Vilket resulterar i att alla betalar lika mycket.
En identisk produkt kan ha olika pris beroende på andra omständigheter. Har du aldrig sett det?

Ja, tex transportproblem. Vilket gäller el.
Men annars förstår jag inte vad du syftar på.

D Daniel 109 skrev:
Ja, tex transportproblem. Vilket gäller el.
Men annars förstår jag inte vad du syftar på.
Ta vilken annan produkt du vill.
Inte ens bensin har samma pris i hela världen, vare sig på Rotterdams börs eller på mackarna.

Nej det skiljer. Men det beror främst på olika skatter. Även transportkostnader påverkar. Dessutom blir den av någon anledning om det finns en kiosk i anslutning till pumpen.

Men priskillnaden är liten (bortsett från skatten)

Mikael_L
Bensin är en förädlad produkt ifrån råvaran.
Råolja av samma kvalitet har samma pris (typ) i samma ögonblick runt om i hela världen.
Av den anledningen byter en last olja på en tanker ofta ägare flera gånger under transporten, och ibland omdirigeras destinationen, detta p.g.a råvaruspekulation.

Bensinpris ska väl mer jämföras med priset på fjärrkyla, priset på papper eller andra varor som har en stor andel av produktionspriset beroende på elpriset-
Och då inser man också snabbt att skatter och sånt styr mer än elpriset för vad det sen kostar i olika länder.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej det skiljer. Men det beror främst på olika skatter. Även transportkostnader påverkar. Dessutom blir den av någon anledning om det finns en kiosk i anslutning till pumpen.

Men priskillnaden är liten (bortsett från skatten)
Svammel, på Rotterdam finns varken skatter eller varmkorv. Ändå skiljer priserna från affär till affär.
Det är nu du ska säga att det är skillnad för el måste förbrukas direkt när den produceras...

Pratar du om bensin, eller har du bytt ämne nu?

D Daniel 109 skrev:
Pratar du om bensin, eller har du bytt ämne nu?
Har inte hört talas om elhandel i Rotterdam men noterar att du börjar bli osäker.
Jag pratar förstås om bensin.

K karlmb skrev:
Har inte hört talas om elhandel i Rotterdam men noterar att du börjar bli osäker.
Jag pratar förstås om bensin.
Menar du att likvärdig bensin handlas till markant olika pris vid samma tillfälle?

R
Litengubbe Litengubbe skrev:
[länk]

Ingen aning hur länge artikeln ligger öppen, men lite intressant om elförbrukning i ett annat perspektiv.
Ja bitcoin är en vansinnig "valuta" på många sätt.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D
Självklart skulle vi aldrig gjort oss till medberoende i andra länders självskadebeteende, Tyskland och andra har ju valt själv och detta är deras egen inrikesangelägenhet.

Elledningar och torn mot en dramatisk himmel som symboliserar energiförsörjningsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Skyddstullar på export är som att kissa i byxorna. Det är varmt gör stunden men jobbigt i längden

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.