708 027 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Jag brukar hålla ett lager på 30 kaffepaket hemma (1års förbrukning vilket matchar bäst före stämpel för mig) som fylls på runt storhelgerna när när alla kedjor tidigare sålt 4-5 paket för hundra kronor.K karlmb skrev:
Betyder det att kaffet först blir dyrt i min bubbla framåt augusti i år? Bästa erbjudandet jag sett senaste halvåret är 2 paket för 95. Ofta kostar paketen 55-70kr idag... Eller kan jag komma hem till ditt skafferi och betala 20kr/st då det ju är så jag är van vid att min strategi delar ut. Du som alltid köper ett nytt paket när förra tar slut skall ju bara stå ditt kast...
Ett mer relevant exempel är just hotellrum.Attitudeswe skrev:
Jag brukar hålla ett lager på 30 kaffepaket hemma (1års förbrukning vilket matchar bäst före stämpel för mig) som fylls på runt storhelgerna när när alla kedjor tidigare sålt 4-5 paket för hundra kronor.
Betyder det att kaffet först blir dyrt i min bubbla framåt augusti i år? Bästa erbjudandet jag sett senaste halvåret är 2 paket för 95. Ofta kostar paketen 55-70kr idag... Eller kan jag komma hem till ditt skafferi och betala 20kr/st då det ju är så jag är van vid att min strategi delar ut. Du som alltid köper ett nytt paket när förra tar slut skall ju bara stå ditt kast...
De är så att säga färskvara som inte går att lagra. Studera den marknaden och inse hur mkt mer marknadsmässig den är än elmarknaden.
Den är också helt väsensskild från elmarknaden på så vis att det inte finns två hotellrum som är likadana.K karlmb skrev:
Du får däremot stora problem att hitta två elektroner som skiljer sig åt.
Det är du som får allt om bakfoten och jag är dum nog att lägga tid på dig iaf.D Daniel 109 skrev:
Fast pris eller spot :
Det beror väl på när du jämför eller? En typisk misstolkning av dig.
Men jag tänker främst på intraday.
Analogin med hotellrum är bra.
Den som alltid är sent ute får ta de dyra rummen eller blir utan helt.
Den som aldrig vet ifall man behöver ett rum eller ej (ifall det blir kallt under natten) får större variationer i sitt behov (av rum eller el) och får då betala extra för att få tillräckligt komfort.
Den som alltid behöver ett mindre rum/eller en viss mängd el, kan lättare hitta detta till bra pris eftersom det går att planera inköpen.
Om elmarknaden fungerade som hotellmarknaden skulle man kunna tala om en fungerande och rättvis marknad.
Herregud, inte alls!. Och även om det skulle skilja något på tapeterna eller liknande så är det samma förhållande sålänge det är ont om rum och i samma område. De flesta är priskänsliga och hotellens erbjudanden är mest att likna vid elbolagens kampanjer med noll i fast avgift första 6 mån eller nån sunkig elbesparingsrådgivning.tveksamt skrev:
Du kan få riktigt fina rum billigt om du är sent ute. Men jämförelsen haltar.K karlmb skrev:Det är du som får allt om bakfoten och jag är dum nog att lägga tid på dig iaf.
Fast pris eller spot :
Det beror väl på när du jämför eller? En typisk misstolkning av dig.
Men jag tänker främst på intraday.
Analogin med hotellrum är bra.
Den som alltid är sent ute får ta de dyra rummen eller blir utan helt.
Den som aldrig vet ifall man behöver ett rum eller ej (ifall det blir kallt under natten) får större variationer i sitt behov (av rum eller el) och får då betala extra för att få tillräckligt komfort.
Den som alltid behöver ett mindre rum/eller en viss mängd el, kan lättare hitta detta till bra pris eftersom det går att planera inköpen.
Om elmarknaden fungerade som hotellmarknaden skulle man kunna tala om en fungerande och rättvis marknad.
Hotellmarknaden är inte en lika välfungerande marknad. Det är inte en enhetlig produkt, det finns inte en samlad handelsplats och man matchar inte tillgång och efterfrågan lika bra.
Om vi håller oss till elmarknaden så är ett rörligt elpris i allmänhet bättre. Delvis för att du inte binder dig för exakta mängder. Om marknaden skulle vara perfekt så borde priset på terminsmarknaden matcha snittet på spottmarknaden. Så är det inte riktigt.
Men det finns ingen anledning till att priset ska vara lägre om du bokar tidigt.