708 023 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Hotellrum där det redan är bokat stiger inte i pris när sista rummet blir bokat, och obokafe rum stiger aldrig till priset för sviterna i ett annat hotell i stan...D Daniel 109 skrev:
Du snackar om sund marknad men du har inte ens fattat att nästan allt är billigare om det köps i förväg. Hotellrum såväl som el.
Nej, så är det inte.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Vem skall avgöra att poolen är onödig jfr att du jar 22 grader och inte bara 18.K karlmb skrev:Han med poolen kan väl betala mig då. Varför ska alla andra betala lika mkt?
Din investering är tveksam,
Ingen som redan har större produktion vill knappast bygga mer för idag får man ju samma pris som de verk som går igång sist.
Alltså långt över vad man vågat drömma om för bara några år sedan.
Man sågar inte av den gren man sitter på.
Det pratas ju om att tyskarna skall få betala för den produktion dom startar upp i se4. Det förslaget skulle återställa priserna till hur dom var innan energikrisen samtidigt som tyskarna kan stödköpa vår el men får betala för sig...
Vem ska bestämma vilka som får sälja till tyskar och vilka som måste nöja sig med Svenska priser?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Det är väl enkelt. Först har alla svenska konsumenter en aktion och får betala det den sista produventen vill ha.D Daniel 109 skrev:
Sen får tyskarna buda vidare. Köper dom från samma sista producent så får dom samma pris. Tvingar dom uppstart av oljekraft får dom betala för detta...
Sen frår det väl iofs bli svk som köper i denna andra auktionsrunda och lägger på lite för transporten över dc dc och sen säljer i tyskarnas auktion
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Om jag bygger ett nytt kärnkraftver och vill sälja 30års produktion i förväg så får jag nog räkna med att det blier förlust. Men omvänt om jag vill försäkra mig mot kommande vinters priser så får jag räkna med att betala en försäkringspremie för det med.K karlmb skrev:
Den mesta elen säljs ju 12-36 timmar i förväg. Nån procent spets för köpas just in time. Vilket lär kosta extra...
Då lär ju producenter strunta i att bjuda på den Svenska marknaden och vänta till den tyska tar över. Det går med andra ord inte att göra så.Attitudeswe skrev:
Det är väl enkelt. Först har alla svenska konsumenter en aktion och får betala det den sista produventen vill ha.
Sen får tyskarna buda vidare. Köper dom från samma sista producent så får dom samma pris. Tvingar dom uppstart av oljekraft får dom betala för detta...
Sen frår det väl iofs bli svk som köper i denna andra auktionsrunda och lägger på lite för transporten över dc dc och sen säljer i tyskarnas auktion
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Överföringen till tyskland är ändå betydligt mindre än se2 och söder ut.D Daniel 109 skrev:
Säljarna skulle bara få bjuda ut sin produktion en gång per dygn (om dom inte säljer på långtidskontrakt). Om den sen används i landet eller på export (eller blev så dyr att ingen ville köpa) kan dom inte veta på förhand.
Bjöd jag ut min vindkraft för 40öre så blir jag nog inte ledsen om jag får 70öre som grannens vattenkraft kostade även om en annan vattenkraft som startas upp först vid 100öre går på export till tyskland.
Hade 100öres vattenkraften istället stått still hade ju inte den startat imorgon heller om inte priset nått upp till 100öre. Nu startades den för export idag och är därmed torr imorgon, så om efterfrågan är högre imorgon så kommer vinden som produceras då få bättre betalt än om ingen export skett...
Vattenkraften har en begränsad mängd vatten. Det släpper man ut till så högt pris som möjligt.
Dina idéer fungerar inte i praktiken.
Dina idéer fungerar inte i praktiken.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Nu var det inte min idee att ha olika pris på el som används inom se4 och den som går på export. Förslaget kastades in i debatten av EONs tidigare vdD Daniel 109 skrev:
https://www.expressen.se/ekonomi/experten-sa-skulle-elen-kunna-blir-billigare/
Utan betalvägg: https://sverigesradio.se/artikel/experten-forandra-modellen-for-elpriser-ger-billigare-el
Har jag nämnt ordet onödig?Attitudeswe skrev:
Du kan ta samma exempel med en stor villa som bara har direktverkande el idag.
Vill ägaren fortsätta med det så är det ju inte direkt onödigt att han slipper frysa, men han bör ju acceptera att betala vad det kostar.
Jag, däremot,som installerat en värmepump och isolerat mitt hus, vill ju naturligtvis ha avkastning på det i form av lägre kostnader för uppvärmning, och förstår inte alls varför mitt elpris då ska sättas av de med direktverkande el så fort det blir kallt ute.
De kan få betala sin spetsel helt själva och jag har inget med deras affärer att göra. Och inte min elleverantör heller.
Är en produkt efterfrågad så blir den dyr.