707 999 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Just nu 400 €/MWh i SE4 och Sverige exporterar för fulla muggar. Det är elbolagens girighet som gör att kontinentens elpriser skvalpar över till Sverige.
Varför skulle de sälja till ett lägre pris i Sverige än exportmarknaden ger? Det är normalföretagsekonomi.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Ja, det är just pga det vi inte kan ha den ordning vi har sedan 2021. Innan, när SVK kunde begränsa exporten med hänsyn till landets intresse, så fungerade allt utmärkt.D Daniel 109 skrev:
Hur mkt mer stöd för att återgå till den tidigare ordningen behövs? Priser på 10 kr? 30?
Nja, det upphörde till stor del 2006. Hur mycket menar du att man strypt exporten efter indelningen i elområden?K karlmb skrev:
Inte om det är en aktie med stor omsättning. Då påverkar inte enskilda köpares idéer priset märkbart.
SVK fick påstötning av EU 2020 tror jagD Daniel 109 skrev:
Sedan sammanföll ändringen (att 4/5 av tillgänglig exportkapacitet måste erbjudas om någon efterfrågar den) med att 2 nya kablar från Sydnorge togs i drift.
I övrigt har inte frihandeln förändrats något.
Åter igen. Hur mycket menar du att exporten stryptes förra åtet. Du verkar ju se det som en stor förändring. Så hur mycket och när?
På elsidan har vi ju något som påverkar de flesta köpare samtidigt, vädret.D Daniel 109 skrev:
Det är då den som sett till att försäkra sig om tillgång i tid, eller som gjort sig mindre väderberoende än andra, BORDE premieras om man ska kunna tala om en väl fungerande marknad.
Till detta kommer dämpning av prissvängningar genom arbitrage eller exportbegränsningar om man inte tycker det är naturligt att ett snabbstopp av en reaktor i Frankrike en kall vinterförmiddag ska få elpriserna att skena i hela världen utifrån vad det snabbstartade gaskraftverket råkar begära i pris under ett par dagar.
Nej, varför skulle jag sälja billigare till någon som bokar upp min produktion tidigare?
För att riskminimera för både mig och köparen kan vi komma överens om ett pris på den nivå vi förväntas oss. Men det blir ju då på ett förväntat snittpris. Inte ett generellt lägre pris.
För att riskminimera för både mig och köparen kan vi komma överens om ett pris på den nivå vi förväntas oss. Men det blir ju då på ett förväntat snittpris. Inte ett generellt lägre pris.