707 993 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det handlar mest om strypning av inlåst vattenkraft i Sydnorge.D Daniel 109 skrev:
Den gick tidigare till SE3 men nu direkt till kontinenten.
Vi har för flera hundra inlägg sedan konstaterat att det inte behövdes så värst mkt ökad export för att vi skulle börja importera kontinentens priser. Eller vad menar du är anledningen till dagens priser om det inte är exporten? Vi köper inte gas alls i princip för elproduktion.
Det är du som hela tiden pekar på bortplockade begränsningar med 70% regleln. Så åter igen. Hur mycket stryptes exporten förra året. Nu pratar jag inte om nya ledningar från Norge, utan din käpphäst 70% regeln.
Hur mycket exportbegränsningar var det innan den infördes?
Hur mycket exportbegränsningar var det innan den infördes?
Vad jag förstått så stryptes exporten så snart den riskerade att driva upp priserna till det dubbla eller mer. Man kan kalla det egoistiskt men det hade aldrig länder som Frankrike eller Belgien gjort. Där betyder hemmaoppinionen mer än här numera.D Daniel 109 skrev:
Solidaritet har trots allt en gräns.
Gissar du nu? Är hela ditt dragande med 70% regeln baserat på dina gissningar?
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Jag kallar detta för råkapitalism. Ett alternativ är social market economy (aka Rhine capitalism) som har ett socialt inslag och försöker begränsa dom värsta avarterna av råkapitalism.D Daniel 109 skrev:
Elbolagen får gärna sälja till extrempriser till utlandet. Detta har dock fysiska begränsningar genom kablarnas kapacitet. Det motiverar dock inte att ta ockerpriser i inlandet som inte står i relation till generingskostnader.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Då blir det ransonering istället, eftersom att efterfrågan kommer vara högre än utbudet vid det pris du kan acceptera.T Thomas_Blekinge skrev:
Väldigt tveksamt, vi har gott om el och svårt att öka sin förbrukning så markant, speciellt svårt att motivera folk att lämna infravärmaren på bara för att, det kommer trots allt med en kostnad.Nötegårdsgubben skrev:
Ransoneringskortet är bara politisk skrämseltaktik, används av samma sorts folk som är glada i "tänk om alla skulle.."
Hur menar du nu?
Alltså, vi har en ändlig produkt här, som det redan är brist på så att priset går upp omotiverat.
Om du då med konstgjorda medel håller priset nere, tror du inte då att förbrukningen ökar, att just det höga priset annars håller tillbaka förbrukningen?
Och när förbrukningen ökar, så tar ju elen helt enkelt slut. Det går ju liksom inte att tro att vinden lyder lagstiftning eller vad det nu är som har bestämt sig för en kombination av lågt pris och hög förbrukning.
Alltså, vi har en ändlig produkt här, som det redan är brist på så att priset går upp omotiverat.
Om du då med konstgjorda medel håller priset nere, tror du inte då att förbrukningen ökar, att just det höga priset annars håller tillbaka förbrukningen?
Och när förbrukningen ökar, så tar ju elen helt enkelt slut. Det går ju liksom inte att tro att vinden lyder lagstiftning eller vad det nu är som har bestämt sig för en kombination av lågt pris och hög förbrukning.
Det var väl förövrigt vad som hände i en del öststats-kommunist-länder då det begav sig.
Det var bestämt ett fast pris på t.ex. en limpa. Sen när det inte gick att sälja limpan med vinst för det i förväg bestämda priset så var det ingen längre som tillverkade och sålde limpor, med svält och samtidigt spannmålsöverskott som följd.
Det var bestämt ett fast pris på t.ex. en limpa. Sen när det inte gick att sälja limpan med vinst för det i förväg bestämda priset så var det ingen längre som tillverkade och sålde limpor, med svält och samtidigt spannmålsöverskott som följd.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Det stämmer väl bara i teorin.D Daniel 109 skrev:Alla kWh el energi är identiska. Varför skulle jag sälja min kWh billigare än Vattenfall?
När du har en välfungerande marknad och en identisk produkt så kommer priset att bli identiskt. Ingen vill betala mer än marknadspris och ingen vill sälja under marknadspris. Vilket resulterar i att alla betalar lika mycket.
Båtprylar köper man billigare i USA än i Sverige, verktyg billigare i Tyskland, IKEA-prylar billigare i Polen, blommor billigare i Holland.
Alla affärsidkare tar betalt så mycket dom kan, och grannbutiken med samma produkt gör likadant.
Ja, det är exempel på marknader som inte fungerar lika bra.T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska jag lägga tid på att ta fram exakta siffror?D Daniel 109 skrev:
Förnekar du att vi blivit av med stora volymer norsk vattenkraft som istället för att exporteras direkt till kontinenten hjälpte till att hålla nere priset i Norden?
Förnekar du att det ändrats i regleringen av exporten via kablar som SVK kontrollerar mot omvärlden?
Vad diskuterar vi egentligen?
Du skiftar fokus hela tiden så det är ju omöjligt att resonera med dig.
Dina egna gissningar om olika fungerande marknader är ju bara löjliga och när du inte kommer någonstans så anklagar du andra för samma sak.
Nej, jag förnekar inte att ökad export från sydnorge påverkat priset. Inte heller att ökad efterfrågan i Europa smittar av sig på Svenska priser. Men det är du som hela tiden drar upp 70% regeln som en signifikant orsak. Då undrar jag varför du påstår det. Men då kommer du dragande med andra orsaker.
Så varför hävdar du att 70% regeln är en stor orsak till de högre elpriserna vi ser nu. Var det ofta exporten begränsades till nivåer under 70% tidigare?
Så varför hävdar du att 70% regeln är en stor orsak till de högre elpriserna vi ser nu. Var det ofta exporten begränsades till nivåer under 70% tidigare?