Nä, så länge det behövs är det ju prissättande. Men om du erbjuder el som ersätter den produktionen så går elpriset ner. Precis som det ska vara.

• Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nä, så länge det behövs är det ju prissättande. Men om du erbjuder el som ersätter den produktionen så går elpriset ner. Precis som det ska vara.
Ponera att du har ett litet kolkraftverk och jag ett som är 4 ggr så stort och därmed effektivare. Tillsamman kan vi stå för 2% av SE4as totala konsumtion.
Under en vecka så blåser det inte någonstans i närheten och priserna går upp mot 4-5 kronor konstant.
Du vill ha 5 kr/kWh och lägger ett bud på det.
Jag går runt på 3 kr och lägger ett bud på det.
Eftersom vi tillsammans står för en liten del av behovet så får vi båda order på Nordpool under hela veckan.
Det blir ditt pris på 5 kr som gäller och jag tjänar grova pengar.
Ännu mer tjänar vattenkraftsägarna och staten som tar vinstskatt och moms på all el som säljs till överpris hela veckan.
Hur kan någon tycka att detta är en normal marknad? Den driver ju inte mot lägre kostnader utan mot mindre och exlusivare kraftslag eftersom det så ofta blir stora svängningar på Nordpool numera.
Till sist kan vem som helst sätta upp en traktor och mata nätet med, så hans lilla vattenkraftverk äntligen får betalt för den där laxtrappan länsstyrelsen tvingat på honom.
Kalla inte detta en normal marknad!

• Gilla
acmalmberg
  • Laddar…
Jo, det är så en välfungerande marknad fungerar. Det är grundtanken med en marknadsekonomi.

Attitudeswe
K karlmb skrev:
Ponera att du har ett litet kolkraftverk och jag ett som är 4 ggr så stort och därmed effektivare. Tillsamman kan vi stå för 2% av SE4as totala konsumtion.
Under en vecka så blåser det inte någonstans i närheten och priserna går upp mot 4-5 kronor konstant.
Eftersom vi tillsammans står för en liten del av behovet så får vi båda order på Nordpool under hela veckan.
Ännu mer tjänar vattenkraftsägarna och staten som tar vinstskatt och moms på all el som säljs till överpris hela veckan.
Hur kan någon tycka att detta är en normal marknad? Den driver ju inte mot lägre kostnader utan mot mindre och exlusivare kraftslag eftersom det så ofta blir stora svängningar på Nordpool numera.
Till sist kan vem som helst sätta upp en traktor och mata nätet med, så hans lilla vattenkraftverk äntligen får betalt för den där laxtrappan länsstyrelsen tvingat på honom.

Du får ju inte köra din dyra kolkraft för att den är så liten utan för att det finns en slutkonsument som är beredd att betala 5kr för sin uppvärmda pool. Hade det kostar 10kr kanske konsumenten avstått.

Imorgon sätts min fussionsreaktor i drift och du kan börja montera ner båda kolkraftverken. Jag går runt på 1kr men har en marginalkostnad på 15öre så kommer köra för jämnan... Jag vågade bygga för att jag såg att din kolkraft var så lönsam...

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Helt oavsett hur fel du har, vad är ditt förslag?
Att du ska få betalt 3 kr/kWh och det lilla verket 5?
Vilka konsumenter ska få det billigare priset? De som förbrukar mycket tidigt på dagen? De som råkar bo nära just ditt kraftverk?

Eller ska det lilla verket tvingas sälja för 3 kr också? Eller ska ni båda tvingas sälja för 10 öre/kWh eftersom det råkar vara en blåsig dag i hela Europa och vindkraften producerar som om det inte fanns någon morgondag?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Vilka konsumenter ska få det billigare priset? De som förbrukar mycket tidigt på dagen? De som råkar bo nära just ditt kraftverk?

Eller ska det lilla verket tvingas sälja för 3 kr också? Eller ska ni båda tvingas sälja för 10 öre/kWh eftersom det råkar vara en blåsig dag i hela Europa och vindkraften producerar som om det inte fanns någon morgondag?
Detta känns som att någon kommer svårt att svara på :rofl:

(När det citeras så ser jag vad vissa skriver)

hsd
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är så en välfungerande marknad fungerar. Det är grundtanken med en marknadsekonomi.
Så det är inte en fungerande marknad när coop, ica och willys har olika priser på samma varor

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är inte ett exempel på en perfekt marknad.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
Om den perfekta marknadsmodellen för el skulle appliceras på andra varor skulle alla få stora problem.

Låt oss ta en annan eftertraktad produkt just nu, Teslabilar.

Ett litet land har stor tillgång på bilar, större än marknaden kan konsumera, de tillverkar bilarna och har pga deras förutsättningar en osedvanligt låg tillverkningskostnad, innan marknaden blev perfekt tjänade tillverkaren bra med pengar och invånarna kunde köra en eftertraktad bil till ett rimligt pris.

Ett annat stort land har ingen Teslafabrik och transportmöjligheterna dit är begränsade, detta gör att de få tillgängliga bilarna säljs till ett allt högre pris.

Innan den perfekta marknadslösningen kom var det olika priser i dessa två länder men eftersom allt blivit så utomordentligt perfekt så tvingas nu konsumenterna i det lilla landet följa med upp i pris och får alltid betala det högsta pris som noteras i det stora landet med brist.

Alla glada och nöjda, känsla av perfektion är stor och utbredd.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du får ju inte köra din dyra kolkraft för att den är så liten utan för att det finns en slutkonsument som är beredd att betala 5kr för sin uppvärmda pool. Hade det kostar 10kr kanske konsumenten avstått.

Imorgon sätts min fussionsreaktor i drift och du kan börja montera ner båda kolkraftverken. Jag går runt på 1kr men har en marginalkostnad på 15öre så kommer köra för jämnan... Jag vågade bygga för att jag såg att din kolkraft var så lönsam...
Han med poolen kan väl betala mig då. Varför ska alla andra betala lika mkt?
Din investering är tveksam,
Ingen som redan har större produktion vill knappast bygga mer för idag får man ju samma pris som de verk som går igång sist.
Alltså långt över vad man vågat drömma om för bara några år sedan.
Man sågar inte av den gren man sitter på.

Ingen produktionsanläggning påverkar prisbilden så mycket att det är värt att avstå av den anledningen.

Vem tror du skulle vara beredd att betala mer?

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:

Givetvis så ska alla få betalt enligt den affär som görs upp. Vill någon nödvändigt värma sin pool med elpatron när det är vindstilla så får han köpa spetsel från mig om han inte köpte tidigare när det fanns el kvar att köpa för idag.
De som däremot vet med sig att de behöver en viss mängd el per dag kan ju köpa denna i ett längre kontrakt och fördela den till sina kunder.
Vill någon plötsligt ha mer en viss dag när efterfrågan överstiger tillgången av billig el, så får man köpa den mängden på marginalen till det pris man kan hitta på marknaden just denna dag.

D Daniel 109 skrev:
Ingen produktionsanläggning påverkar prisbilden så mycket att det är värt att avstå av den anledningen.

Vem tror du skulle vara beredd att betala mer?
Haha nehej, det är ingen parameter i kalkylerna för kraftbyggare ? Du tänker dig oändlig avsättning oavsett tillgång i varje punkt i nätet?

Jag skrev ju vem som skulle vara beredd.
Det är precis samma individ som tar sviten i hotellet istället för budgetrummet.
Tänk om hotellet plötsligt höjde priset för alla inneboende i samma stund som sviten blev uthyrd pga alla billigare rum redan var uthyrda...

Priset på hotellrum varierar också efter efterfrågan. Men visst blir det tydligare på en fungerande marknad.

Du tycks tro att el per definition är billigare om den köps upp i förväg, så är inte fallet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta känns som att någon kommer svårt att svara på :rofl:

(När det citeras så ser jag vad vissa skriver)
Håll till godo...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.