K karlmb skrev:
Visst, men min poäng var att systemet inte är en sund marknadsekonomi.
I en sådan är varje aktör fri att göra vilka avtal man vill på börsen.
Här är man i vissa situationer som köpare tvungen att göra ett kontrakt utanför börsen för att utnyttja marknadsläget tex under vårfloden.
Förstår inte! V.v. förklara.

lilytwig lilytwig skrev:
Problemet är nog att han varken förstår elmarknaden eller vad marknadsekonomi är.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet är nog att han varken förstår elmarknaden eller vad marknadsekonomi är.
Nej, precis. Kan dock vara kul att läsa vad för teorier hen har.

lilytwig lilytwig skrev:
Du kan inte sätta det pris du vill som producent. Du får det pris som någon annan begärt. Om det inte är du som har högst pris som någon nappat på.

Jo, du sätter ett pris som producent. Är det över marknadspriset så får du inte sälja. Är det under så säljer du till marknadspris.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du kan inte sätta det pris du vill som producent. Du får det pris som någon annan begärt. Om det inte är du som har högst pris som någon nappat på.
Nej, nu har du rört ihop det. Inte riktigt så det funkar. Du får nog läsa på litet till.

För att utveckla det lite. Dagen innan lämnar producenter och konsumenter in bud på hur mycket de vill sälja respektive köpa. Börsen matchar sedan köp och säljpris. Dvs både köpare och säljare sätter priset. Priset hamnar där efterfrågan och produktion matchar varandra.

lilytwig lilytwig skrev:
Nej, nu har du rört ihop det. Inte riktigt så det funkar. Du får nog läsa på litet till.
Det är precis så det funkar. Om någon vill ha mer än mig för att starta upp sitt kolkraftverk så får jag hans pris, givet att båda verken behövs.

K karlmb skrev:
Det är precis så det funkar. Om någon vill ha mer än mig för att starta upp sitt kolkraftverk så får jag hans pris, givet att båda verken behövs.
Ja, varför skulle du vilja sälja under marknadspris?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som sagt, du har fått det hela om bakfoten. Ta dig till biblioteket och låna några böcker. Läs på så klarnar det nog.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Som sagt, du har fått det hela om bakfoten. Ta dig till biblioteket och låna några böcker. Läs på så klarnar det nog.
Det är så svårt för dig att förklara?

D Daniel 109 skrev:
Ja, varför skulle du vilja sälja under marknadspris?
Jag har kanske lägre kostnader och vill sälja mer. I en riktig marknad så kan jag då erbjuda lägre pris och börspriset sjunker direkt.

Du fattar verkligen inte. Du lägger ut den produktion du kan tänka dig att producera till ett pris där du går runt. Det kommer att minska behovet av dyrare produktion och marknadspriset går ner.

D Daniel 109 skrev:
Du fattar verkligen inte. Du lägger ut den produktion du kan tänka dig att producera till ett pris där du går runt. Det kommer att minska behovet av dyrare produktion och marknadspriset går ner.
Inte så länge ditt dyra kolkraftverk är igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.