723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag ser det tvärt om. El är enhetlig produkt där marknaden fungerar mycket bra.T Thomas_Blekinge skrev:Marknadsekonomi som balans mellan utbud och efterfrågan är helt OK, tillika öppna marknader. Och det gäller bilar, potatisar, andra commoditiies. Men konceptet verkar gå till en gräns vad gäller el för den kan inte lagras. Elmarknaden idag är såpass oöversiktligt och har väldigt lite med utbud och efterfrågan att göra. Den efterliknar mer en högvolatil börsprodukt, och det är inget bra när industrin och hushåll behöver sära kostnader.
Och skyll inte på vind eller sol, det är andra krafter som styr. Mest ägare av svenska elproducenter som vill berika sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Jag tycker också det är skamligt med en utpressningsmarknad på en infrastrukturprodukt men förstår ju också att den marknadskonstruktion vi sitter i öppnar för detta, bara hoppas att inte detta förhållningssätt sprider sig till andra branscher där ingångströskeln är hög och man säljer livsnödvändiga produkter.Nötegårdsgubben skrev:
El är inte infrastruktur. Det är en produkt som konsumeras samma sekund som den produceras. Den är dessutom lätt att transportera. Raka motsatsen till infrastruktur.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 170 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 170 inlägg
Infrastruktur är anläggningar och strukturer som säkrar grundläggande funktioner i samhället. Framförallt avses system för transport av varor, personer och tjänster samt för energi och information. Till infrastruktur räknas även bebyggelse och fastighetsstruktur. En viktig del av infrastrukturen är även mer abstrakta strukturer som samhällsinstitutioner, utbildningsväsen,[1] sjukvård, lagar och förordningar, vilka fungerar som sammanhållande medium, som ett "lim", i övrig mer konkret infrastruktur i samhället. Alla människors offentliga och enskilda kontaktnät, även den egna familjen, är andra exempel på abstrakta infrastrukturer (infra-, under-). Dessa strukturer hålls ihop av gemensam kunskap, kultur, historia, traditioner och det gemensamma ägandet av olika infrastrukturer.
Själva elen är såklart inte en infrastruktur, precis som jag inte sa, däremot anser jag (du får såklart tycka precis tvärtom) att vatten och elförsörjning kan anses vara grundläggande komponenter i vårt lands infrastruktur och de är bägge perfekta att använda som utpressning, just för att de är så behövda av alla.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Ja, elnätet är definitivt infrastruktur. Men elen som transporteras i det är det inte. På samma sätt är vägar infrastruktur men inte varorna som transporteras på dem.
Japp och jag anser att det är funktionen av dessa som är det viktiga, så vare sig sladden är av eller elen som skulle gått där inte är tillgänglig så blir det samma resultat. Så rent praktiskt kvittar det om någon gör elen för dyr för att konsumera, eller om vi har ett avbrott, det blir en störning på infrastrukturen i bägge fallen.D Daniel 109 skrev:
Att en vara på en global marknad blir dyrare ser jag inte som ett fel på infrastrukturen. Det skulle snarare tyda på fel om den var markant billigare här. Så möjligen kan man se de låga priserna i norr som ett infrastrukturproblem. Men det löser sig nog tids nog. SVK jobbar på det.
Absolut ett sätt att se på det, jag delar inte denna okritiska blinda tro på dessa reglerade (riggade) "marknader", därför vi hamnar på lite olika platser.D Daniel 109 skrev:
Jag ser den inte som riggad. Det har en helt annan innebörd för mig.
Denna "marknad" är ingen öppen marknad, den är riggad till producenternas fördel. Främst är det prissättningsmodellen som är helt tokig. Förklara gärna vilka "Vi" som vinner på denna marknad är.D Daniel 109 skrev:
Staten är såklart en part som vinner på den riggade marknaden. Vi konsumenter är grundligt blåsta i dubbel bemärkelse.