723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Jo, kanske. Men jag upplevde främst att han var besviken på att ett parti han röstat på inte agerar passivt stöd åt en regering som dom inte står bakom. Det synes mig vara en bakvänd logik, även om jag förstår att det finns ett element av vem man vill (eller snarare inte vill) att ens företrädare lierar sig med i frågan.tveksamt skrev:
Jag håller med om att väldigt många politiker aktivt missförstår och ängar sig åt pajkastning snarar är att berätta hur de tycker att man borde göra. Misstroende omröstning fast man egentligen inte tycker att personen i från misskött sig mm. Majoriteten av oppositionens förlag på kriminalområdet är ren populism som inte är ger resultat. Det finns det faktist en del forskning på. Så de skulle knappast fått till ett bättre resultat på det området.
Jag har bara gått och varit lite lätt upprörd över röran i några dagar, jag har sent om sider blivit NATO-förespråkare, det blev jag någon gång lite efter 24/2, och innan var jag mer typ utan åsikt.Nötegårdsgubben skrev:
Jo, kanske. Men jag upplevde främst att han var besviken på att ett parti han röstat på inte agerar passivt stöd åt en regering som dom inte står bakom. Det synes mig vara en bakvänd logik, även om jag förstår att det finns ett element av vem man vill (eller snarare inte vill) att ens företrädare lierar sig med i frågan.
Så sen blev jag glad att det 1-2 månad efter min svängning så bestämdes detta, men nu kastas det grus i maskineriet genom detta. Samt att den politiska vilden tyvärr kom i rampljuset igen.
Jag håller med om att det är ett tveksamt regeringsunderlag, men inte blev väl något bättre genom att låta denna politiske vilde få en hävstång en gång till.
Låt bli, om tre månader så skulle ju ändå både hon Morgan vara borta ur spelet, det var bara så onödigt det här.
Sen började jag intressera mig för fenomenet misstroendeomröstningar som sådant, ty jag kände på mig att var något som hände hela tiden nuförtiden, och förr i tiden visste jag inte ens att det fanns.
Och mycket riktigt, det verkar finnas ett parti som ser misstroendeomröstningar ungefär som att debattera i riksdagen, man tar till det för att kritisera förd politik.
Jag känner inte att det är syftet med detta instrument. Det är väl mer för att få bort politiker som stiftar lagar för att sko sig själva, som spionerar på landet, som blir påkomna med att manipulera valresultat eller annat liknande hot i det demokratiska systemet.
Det kan knappast vara syftet att användas för att kritisera ett partis politik eller ideologi, eller att en regering försökt, men misslyckats, med någon reform.
Det ska ju väljarna, inte riksdagsledamöterna, ta ställning till.
Nu är jag grymt offtopic, och allt är 101% mitt fel
edit:
Och jag hade inte heller varit lika kritisk om det nu varit 1, 2 eller 3 år till nästa val, då kan det ju finnas skäl att försöka få bort något uppenbart olämpligt statsråd, men nu är det så kort tid kvar så den normalintelligente inser ju att detta är bara ren valrörelse.
Skogsägare
· 23 305 inlägg
Oppositionen, av varierande färg, har gott ifrån att vara konstruktivt kritisk till att bara drivas av hat, man letar efter svaga individer i flocken och ger sig på dessa för att skapa oreda, mycket svårt att förstå deras väljare som uppenbarligen gillar vad de ser.D Daniel 109 skrev:Jag håller med om att väldigt många politiker aktivt missförstår och ängar sig åt pajkastning snarar är att berätta hur de tycker att man borde göra. Misstroende omröstning fast man egentligen inte tycker att personen i från misskött sig mm. Majoriteten av oppositionens förlag på kriminalområdet är ren populism som inte är ger resultat. Det finns det faktist en del forskning på. Så de skulle knappast fått till ett bättre resultat på det området.
Hade varit mycket bättre om man enligt tradition driver ärliga och genomförbara alternativ, energidebatten är ett bra exempel, släpp uppdiktade fanatasiscenarion, sluta att osakligt kampanja mot olika alternativ och kom in i matchen, då hade vi varit mycket längre framme än idag.
Skogsägare
· 23 305 inlägg
Regeringar, av varierande färg, har gott ifrån att vara konstruktivt samhällsbyggande till att bara drivas av gruppegoism, man skyddar svaga individer i flocken och ger sig på alla med avvikande analys för att upprätthålla tystnad och status quo, mycket svårt att förstå deras väljare som uppenbarligen gillar vad de ser.
Hade varit mycket bättre om man enligt tradition driver ärliga och genomförbara alternativ, energidebatten är ett bra exempel, släpp uppdiktade fanatasiscenarion, sluta att osakligt kampanja mot olika alternativ och kom in i matchen, då hade vi varit mycket längre framme än idag.
Skogsägare
· 23 305 inlägg
Min motbild är förstås oärlig. Jag tror inte på det glorifierade förr jag kontrasterar mot, utan jämförelsen är mot @djac bild av vad en opposition är och varit. Men det förstod förstås alla egentligen.
Problemet är vår tradition att i vissa lägen låtsas som att alla partier inte finns. En situation man måste ha en särskild vurm för att få trampa på vpk för att vilja tillbaka till.
Problemet är vår tradition att i vissa lägen låtsas som att alla partier inte finns. En situation man måste ha en särskild vurm för att få trampa på vpk för att vilja tillbaka till.
Ja det håller jag med om, min avsikt var inte att glorifiera det förflutna, det är ett vanligt misstag att se varje förslag till förbättring på det sättet, precis som många tenderar att se förbättringsförslag som kritik. Men om det kom ut som sådan så ligger såklart en del av ansvaret på mig.Nötegårdsgubben skrev:
Min motbild är förstås oärlig. Jag tror inte på det glorifierade förr jag kontrasterar mot, utan jämförelsen är mot @djac bild av vad en opposition är och varit. Men det förstod förstås alla egentligen.
för några månader sedan – under en annan årstid – diskuterades problem med nedisning av vindkraftverk, hälsoriskerna med nedfallande is från vindkraftverk och om man ens hade tillträde till markerna
parken består 26 stycken vindkraftverk med torn på 179 meter och med 3 MW vindsnurror (Siemens), sammanlagt genererar de en kvarts TWh per år, motsvarande hushållsström för 50k hushåll (något mindre än hela det jämtländska beståndet)
snabb utrullning:
– tillståndsansökan inlämnad 2010
– miljötillstånd 2011
– markarbeten 2012
– byggnation 2013
– invigning 2014, augusti
alla rotorbladen har inbyggda värmemattor som aktiveras vid isbildning
ett vindkraftverks fundament och en annan 179-meters stolpe gömmer sig till vänster bakom en gammal tall, jag tror att det är Oviksfjällen man ser i fjärran nord
lite fler verk utströsslade om man blickar österut
vid infarten till vindkraftparken sitter en varningstavla kompletterad med ett blinkande ljus när risk för iskast föreligger (drivs med solceller+batteri...)
P Pallewea skrev:Jag har ännu inte fått klart för mig hur mycket is ett verk tål. Min erfarenhet gäller rotor/propeller hkp/flyg och där är det problematiskt. Olikformig isbeläggning ger betydande vibrationer och kan leda till allvarliga skador. Hur har man tänkt att havsbaserade verk i bräckt vatten med hög brytande sjö och olämpligt temperaturintervall skall klara nedisningsproblematiken?
jag gjorde nyligen ett fältmässigt nedslag i en vindkraftspark i södra Jämtland (Rätan) – Mullbergs Vind – som delägs av Jämtkraft och hade både besöks-/utsiktsplats i parken med de obligatoriska sittmöblerna och bord av stockar, skyltar med en allmän riskvarning men speciellt för iskast och åska, och det fanns även en mer aktiv varningssignal när risk för iskast föreliggerP pmd skrev:
parken består 26 stycken vindkraftverk med torn på 179 meter och med 3 MW vindsnurror (Siemens), sammanlagt genererar de en kvarts TWh per år, motsvarande hushållsström för 50k hushåll (något mindre än hela det jämtländska beståndet)
snabb utrullning:
– miljötillstånd 2011
– markarbeten 2012
– byggnation 2013
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ett vindkraftverks fundament och en annan 179-meters stolpe gömmer sig till vänster bakom en gammal tall, jag tror att det är Oviksfjällen man ser i fjärran nord
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
vid infarten till vindkraftparken sitter en varningstavla kompletterad med ett blinkande ljus när risk för iskast föreligger (drivs med solceller+batteri...)
Glädjande har vi häckande fåglar i båda våra holkar i år, det brukar bara bli i en annars, troligen är de för nära varandra.
Men jag sörjer lite för återväxten av fåglar, för de som dödas av trafik, vindkraftverk och kanske någon som tas av vår katt.
Men jag sörjer lite för återväxten av fåglar, för de som dödas av trafik, vindkraftverk och kanske någon som tas av vår katt.
När det gäller isbildning på propellrar/rotorer talar man om förebyggande (anti icing) eller avhjälpande (de-icing). Förebyggande system måste vara igång kontinuerligt och med en effekt tillräcklig att håla hela den ventilerade ytan på en temperatur över noll grader när betingelserna för isbildning är uppfyllda. Ett dylikt system ska inte orsaka ”iskast”. Troligare används ett de-icing system som startar när ”systemet” känner av en isuppbyggnad på bladen, exempelvis via sensorer; optiska, akustiska eller vibrationskänsliga. I de-icing fallet snabbvärms ytan varvid isen släpper bladet och kastas iväg. Proceduren kommer sedan att behöva upprepas tills de yttre betingelserna för isuppbyggnad upphört.harka skrev:
för några månader sedan – under en annan årstid – diskuterades problem med nedisning av vindkraftverk, hälsoriskerna med nedfallande is från vindkraftverk och om man ens hade tillträde till markerna.
jag gjorde nyligen ett fältmässigt nedslag i en vindkraftspark i södra Jämtland (Rätan) – Mullbergs Vind – som delägs av Jämtkraft och hade både besöks-/utsiktsplats i parken med de obligatoriska sittmöblerna och bord av stockar, skyltar med en allmän riskvarning men speciellt för iskast och åska, och det fanns även en mer aktiv varningssignal när risk för iskast föreligger
snabb utrullning:
– miljötillstånd 2011
– markarbeten 2012
– byggnation 2013
[bild]
[bild]
[bild]
jo, dessa vindkraftverk är av den avhjälpande, reaktiva, typen enligt info-tavlan vid rastplatsen i parken (samt att det varnas för iskast):
...På vindkraftverken finns ett finns ett avisningssystem som känner av när det har bildats för mycket is på rotorbladen. Då värmer en kolfibermatta upp vingens yta så att isen smälter och vindkraftverket kan gå med full kraft igen...
jag ska också passa på och rätta mitt eget inlägg... tornens höjd är 122 meter, det är topphöjden (generatornav+rotorblad) som är 179 meter
...På vindkraftverken finns ett finns ett avisningssystem som känner av när det har bildats för mycket is på rotorbladen. Då värmer en kolfibermatta upp vingens yta så att isen smälter och vindkraftverket kan gå med full kraft igen...
jag ska också passa på och rätta mitt eget inlägg... tornens höjd är 122 meter, det är topphöjden (generatornav+rotorblad) som är 179 meter