P pmd skrev:
Det är en ganska bra liknelse. Om man bara fyller på med koldioxid i atmosfären så kommer man att få rekordnivåer hela tiden.
Ja, aldrig sett någon påstå annat (bortsett från när man pratat om begränsade absorptionseffekter). Problemet är ju som sagt inte att konstatera det uppenbara, utan huruvida detta är ett stort problem. Något jag personligen inte tror då.

D
L LukasK skrev:
Ingen vill betala? Staten slänger ju 15 ”klimatmiljarder” till FN. Så uppenbarligen en fråga om prioriteringar. Att de sedan belagt kärnkraft med effektskatt gör ju inte direkt att många ser den som lönsam.
Ja, jag som skattebetalare vill absolut inte köpa ett kärnkraftverk, det har vi inte organisation till och marknaden är inte byggd på det sättet längre, det får de göra som ska sälja elen.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Ingen vill betala? Staten slänger ju 15 ”klimatmiljarder” till FN. Så uppenbarligen en fråga om prioriteringar. Att de sedan belagt kärnkraft med effektskatt gör ju inte direkt att många ser den som lönsam.
Eh, effektskatt har vi inte haft på flera år. Häng med i politiken så får du bättre argument

• Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag som skattebetalare vill absolut inte köpa ett kärnkraftverk, det har vi inte organisation till och marknaden är inte byggd på det sättet längre, det får de göra som ska sälja elen.
Bättre att slänga miljarder till FN då? Ok, får stå för dig. Finns ju fler skattebetalare där ute med potentiellt annan åsikt. Borde folkomröstas.

oshu oshu skrev:
Eh, effektskatt har vi inte haft på flera år. Häng med i politiken så får du bättre argument
Sant, missade att den avskaffades 2018.

• Haha
  • Gilla
oshu och 1 till
  • Laddar…
P
L LukasK skrev:
När man mäter regnmängder pratar man också ofta om nederbörd per kvadratmeter
Volym vatten per markyta (dvs kubikmeter per kvadratmeter om man håller sig till SI-enheter; man brukar dock använda liter istället för kubikmeter) är ett sätt att presentera regnmängd. När man förkortar bort enheter från täljare och nämnare återstår längd, dvs meter, men det brukar presenteras i millimeter i regnmätningssammanhang.
så detta tankeexperiment är på inget sätt felaktigt.
Men vad ville du visa med det?

P
L LukasK skrev:
Verkar, ja, i och med att vi inte vet forskarvärldens sammanlagda uppfattning innan IPCC grundades samt sådana saker som att det innan IPCC bl.a. fanns en oro för en ny istid.
Vad baserar du det på? Finns det någon rapport från IPCC från den tiden som stödjer din tes?
Det kanske fanns evidenser för global uppvärmning redan då, men inte från så många forskare? Det var i så fall värt att rapportera tycker jag.

P
L LukasK skrev:
Att du inte ser problemet med den kampanjfilmen låter jag tala för sig självt.
Jag orkade faktiskt inte se hela, så tala gärna om för mig vad jag borde ha sett.

P pmd skrev:
Vad baserar du det på? Finns det någon rapport från IPCC från den tiden som stödjer din tes?
Det kanske fanns evidenser för global uppvärmning redan då, men inte från så många forskare? Det var i så fall värt att rapportera tycker jag.
Kolla IPCC:s historia på deras egen hemsida.

P pmd skrev:
Jag orkade faktiskt inte se hela, så tala gärna om för mig vad jag borde ha sett.
Ditt val, tar mer tid att läsa om det än att se filmen. Den är typ 2-3 min lång (det som kommer efter tror jag är andra varianter av samma tema, dvs andra filmer som ingick i kampanjen).

Ok, av samma anledning som för 10 år sedan lägger jag ner klimatdiskuterandet. Det leder bara till otrevliga toner och förlorad tid.

Kan bara konstatera att ni låtit er luras av eliten till att hata er själva och göra en massa uppoffringar som gengäld för att ni ”förstör” planeten. Givetvis kommer ingen av klimatapologeterna där uppe (utom möjligtvis Greta, som faktiskt försöker leva som hon lär) göra några uppoffringar. Privatjetklubben som reser på diverse toppmöten för att ”diskutera klimatet” och säga åt oss hur vi ska leva ej undantagen.

Här är en kampanjvideo om hur en organisation som backas av en lång rad mäktiga globala aktörer (bla WWF, Nestlé, Rockefeller Foundation) visionerar om hur vår framtid kommer se ut. Notera varje ord som sägs i filmen (2-3 min lång). Är det en sådan framtid ni vill ha så är det ert val. Jag själv är däremot en vän av frihet, och allt vrider sig inom mig när jag ser den. Videon är ca 10 år gammal.

• Haha
  • Arg
OlleKlockare och 1 till
  • Laddar…
D
L LukasK skrev:
Bättre att slänga miljarder till FN då? Ok, får stå för dig. Finns ju fler skattebetalare där ute med potentiellt annan åsikt. Borde folkomröstas.
Det läggs mycket pengar på mycket men att köpa ett kärnkraftverk ska stå på egna ben och det verkar det inte göra, för ingen finansiär syns till, har du sett kön?

Som du vet är marknaden avreglerad och vi kör inte sånt i egen regi längre, folkomröstar gärna om ett återtagande av medel först, sen kan vi snacka om att vi ska bygga mer men där vi är idag är det ett blankt nej från mig. Tycker inte vi ska bygga produktionsanläggningar, fabriker mm med skattepengar, det får företagen bygga själv.

P
oshu oshu skrev:
Precis! Jäkla miljöpartister som inte byggt ett enda kärnkraftverk på sju år! :mad: Snart är Mp lika sopiga som Alliansen som inte klarade det på åtta år.
Tur att de högerkonservativa kommer ta beslut om nya statliga kärnkraftverk nästa mandatperiod :crysmile:
I alliansregeringen ingick Centerpartiet …

Sen 2016 har energiöverenskommelsen styrt energipolitiken, och den överenskommelsen är mindre positiv till kärnkraft än till vindkraft.

Energiöverenskommelsen har nog vittrat lite i kanterna de senaste åren, men det går knappast att få riksdagen att subventionera kärnkraft i dagens läge.

• Gilla
oshu och 1 till
  • Laddar…
D
L LukasK skrev:
Ok, av samma anledning som för 10 år sedan lägger jag ner klimatdiskuterandet. Det leder bara till otrevliga toner och förlorad tid.

Kan bara konstatera att ni låtit er luras av eliten till att hata er själva och göra en massa uppoffringar som gengäld för att ni ”förstör” planeten. Givetvis kommer ingen av klimatapologeterna där uppe (utom möjligtvis Greta, som faktiskt försöker leva som hon lär) göra några uppoffringar. Privatjetklubben som reser på diverse toppmöten för att ”diskutera klimatet” och säga åt oss hur vi ska leva ej undantagen.

Här är en kampanjvideo om hur en organisation som backas av en lång rad mäktiga globala aktörer (bla WWF, Nestlé, Rockefeller Foundation) visionerar om hur vår framtid kommer se ut. Notera varje ord som sägs i filmen (2-3 min lång). Är det en sådan framtid ni vill ha så är det ert val. Jag själv är däremot en vän av frihet, och allt vrider sig inom mig när jag ser den. Videon är ca 10 år gammal.

[media]
Eliten, det är alltså de som är relevant utbildade och med erfarenhet, mot dessa ska ställas någon som sett en video på youtube, skapad av någon köpt, som inte har en aning?

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
P
L LukasK skrev:
Effektskatten är avskaffad sen 2018.
[Edit: redundant påpekande… ]

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
L LukasK skrev:
Ja, aldrig sett någon påstå annat (bortsett från när man pratat om begränsade absorptionseffekter). Problemet är ju som sagt inte att konstatera det uppenbara, utan huruvida detta är ett stort problem. Något jag personligen inte tror då.
Att uppvärmningen av jorden fortsätter är ett stort problem och kommer att vara ett ännu större problem i framtiden. Jag tror dock att uppvärmningen är oundviklig. Kina kommer inte att minska sina utsläpp av växthusgaser i tillräcklig omfattning. Indien kanske kommer att göra det, men tveksamt. Den tredje stora utsläpparen USA har definitivt inriktat sig på det nu, men det råder mycket delade meningar om det målet att det kan svänga om rejält om majoriteten i kongressen ändras.

Sålunda tror jag att vi måste inrikta oss på att lindra symtomen i första hand. Bygga skyddsvallar, bygga ut dräneringar som kan bli överbelastade vid översvämningar, bygga mer luftkonditionering, se över dricksvattenförsörjningen i hela landet (kanske satsa på avsaltningsanläggningar på strategiska platser), mm.

Allt detta kommer att kräva god tillgång på (el)energi så dags att kavla upp armarna och bygga baskraft.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.