723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Varav massan härstammande från O2-delen av CO2 redan fanns i atmosfären innan kolet kom dit. Dvs förenklat är drygt 3 av dessa 9 meter faktisk massökning. Vidare är inte ppm-halten konstant med altitud, utan avtar ju högre upp man kommer, så siffran blir ännu lägre.Mikael_L skrev:
Påstod aldrig att det var så man räknade. Jag gav bara perspektiv på tjatet om alla dessa ”ton CO2” som släpps ut i atmosfären.
Platta till en kubikmeter så den täcker en kvadratmeter? Vad svamlar du om? En kubikmeter har volym, det har inte en kvadratmeter. Det går förstås inte att göra en sådan konvertering.L LukasK skrev:
Och att atmosfären innehåller "lite" koldioxid och därför är ofarlig är nästan lika dumt. Vill du äta pyttelite botulinumtoxin kanske? Kan väl knappast skada så länge det är liten mängd?
Med detta blev det ganska tydligt att du ska hålla dig från att försöka göra egna tolkningar i svåra ämnen
EDIT: Här kan du se att vi ökat andelen CO2 i atmosfären med ca 30% sedan 1960 (från ca 300ppm till 400ppm). Det är ingen obetydlig ökning.
https://climate.nasa.gov/news/2915/the-atmosphere-getting-a-handle-on-carbon-dioxide/
Redigerat:
Nåja, visst går det med lite linjär algebra. Där kan man ju projicera valfritt n-dimensionellt rum mot annat valfritt x-dimensionellt rum så länge n>x, typ.R RoAd skrev:
Men det ger ju dock ingen lösning eller information om vårt problem här.
Ok, ska vara ärlig med att matte inte är min starkaste sida, men det låter faktiskt orimligt att man skulle kunna översätta en 2-dimensionell form till en 3-dimensionell på det viset. Det finns ju ingen "höjd" på en kvadratmeter, så det borde ju gå att "platta ut" kubikmeterns volym i oändlighet.Mikael_L skrev:
Jag har säkert fel och det gör inte att @LukasK har mer rätt så jag släpper det
EDIT: Jag tror poletten ramlade ner nu. @LukasK valde bara ett onödigt krångligt sätt att förklara andelen koldioxid i atmosfären. Det hade ju räckt med 400ppm eller 0.04% Varför något ska plattas till är jag inte med på, men nu släpper jag det verkligen
Redigerat:
Notera även att det skriftligt nämns ett alternativ i artikeln, att SE1 och 2 slås ihop samt att Storstockholm får ett eget område. Det vore väl drömmen för alla betongsossar om resten av landet får leva med höga elpriser medan röstboskapen i Hufvudschtaden får en egen sandlåda att leka i.K karlmb skrev:Mmm, lite hot där om att SE3 ska få högre priser minsann..
Eftersom majoriteten av väljarna + Stockholmarna bor i SE3 så undrar man ju ifall det kommer att bli verklighet att slå ihop SE3 med SE4.
Jag har en bättre ide. Om det gick att nästan obemärkt bygga 2 nya sjökablar från sydnorge till kontinenten så skulle det förstås gå lika lätt att lägga en till, från Sydnorge till Barsebäck tex.
Då skulle vi slippa göra det som svenska politiker misslyckats med i 20 år, uppgradera kapaciteten nord-syd. Problem solved till en bråkdel av motsvarande kapacitet på land.
nåväl.L LukasK skrev:Varav massan härstammande från O2-delen av CO2 redan fanns i atmosfären innan kolet kom dit. Dvs förenklat är drygt 3 av dessa 9 meter faktisk massökning. Vidare är inte ppm-halten konstant med altitud, utan avtar ju högre upp man kommer, så siffran blir ännu lägre.
Påstod aldrig att det var så man räknade. Jag gav bara perspektiv på tjatet om alla dessa ”ton CO2” som släpps ut i atmosfären.
PPM betyder parts per million. Så det är alltså linjära andelar, oberoende av tätheten av gasblandningen.
Vad menar man förresten med 0,4PPM CO2 i atmosfären. Är det vikt, eller volym eller antalet molekyler man menar?
Det spelar inte heller någon större roll, det har utförts mycket exakta mätningar av CO2-halt i atmosfären på Hawaii sedan 1958. De är så noggranna och känslig att man även ser årstidsvariationen som beror på att växtligheten under sommaren binder med CO2, för att sen gå ner under vintern. Keeling trodde först att det var något fel på utrustningen, han kunde inte drömma om att även säsongsvariationerna skulle detekteras.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Keelingkurvan
Så hur det står till med mängderna CO2 i atmosfären är inget vi behöver tvivla det minsta på.
Massor av kontrollerande mätningar och försök har gjorts, och allt pekar på att vi har 100% säker koll på CO2-halterna i atmosfären.
Det som möjligen kan diskuteras är vilken inverkan de ger. Även här finns det rätt många avancerade fysikaliska experiment som visar vad som händer och ger svar på det vi kan betrakta i den verkliga värden.
Först var John Tyndall med att upptäcka CO2 och andra gasers inverkan på infraröd strålning, i hans arbeten finns de första siffrorna som beskriver växthuseffekten genom CO2, sedan dess har försök och resultat bara förfinats.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Tyndall
Vad nu allt detta har med elprisrekord då ...
Jag blev väl bara lite exalterad nu ...
Nåja, jag nördade mig bara lite. Inom matematik kan dylika transformationer göras.R RoAd skrev:
Men det är ju endast tillämpligt på ett problem som kan lösas på det viset, inget vad gäller CO2-halt eller växthuseffekt är något sådant problem, så du har ju rätt.
Det är bara att i något helt annat område så kan man matematiskt transformera 3D till 2D för att lösa DET problemet ...
Nja, det leder nog till högre priser i sthlm.D Dayangel skrev:
Men kanske även kraftig förstärkning av elnäten till stan snarast, när det börjar kosta i politikerna egna plånböcker så kanske besluten går snabbt.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Jag har ett bättre förslag. Skapa ett Elområde "Norr" med en skiljegräns från landskapen Värmland, Närke och Södermanland och uppåt. Resterande bildar Elområde "Söder".D Dayangel skrev:
Och detta gör endast att ALLA får högre elpris än idag (utom de som bor i EO4 som får samma).Boilerplate4U skrev:
Löser tyvärr inte elpris problematiken
Det finns eg bara tre sätt (som jag just nu kan komma på)
1) Kapa kablarna till Europa
2) Utöka produktionen i EO3 & 4 så att man får överproduktion och inte bygger nya / fler kablar till Europa
3) Sätterupp FLER Elområden, så att tyskpriserna begränsa till de sydligaste Elomåderna och därmed inte smittar övriga Elområden
Mitt tycke så kan vi göra alla 3
Missförstå avsiktligt och sedan göra sig lustig över det? Givetvis menade jag att alla molekyler i den där kubikmetern hamnar i ett plan, och lika givetvis blir ju då planet inte oändligt tunt som det skulle vara strikt matematiskt när man pratar 3D->2D-transformation. När man mäter regnmängder pratar man också ofta om nederbörd per kvadratmeter, så detta tankeexperiment är på inget sätt felaktigt.R RoAd skrev:Platta till en kubikmeter så den täcker en kvadratmeter? Vad svamlar du om? En kubikmeter har volym, det har inte en kvadratmeter. Det går förstås inte att göra en sådan konvertering.
Och att atmosfären innehåller "lite" koldioxid och därför är ofarlig är nästan lika dumt. Vill du äta pyttelite botulinumtoxin kanske? Kan väl knappast skada så länge det är liten mängd?
Med detta blev det ganska tydligt att du ska hålla dig från att försöka göra egna tolkningar i svåra ämnen
EDIT: Här kan du se att vi ökat andelen CO2 i atmosfären med ca 30% sedan 1960 (från ca 300ppm till 400ppm). Det är ingen obetydlig ökning.
[länk]
Mängd är högst relevant att prata om när man pratar om uppvärmning. Du sätter inte in 4 cm2 isolering per kvadratmeter när du isolerar villan tex. Och skulle du ta i och öka denna yta med 30% så lär uppvärmningseffekten inte ens märkas. Sedan vet jag om att CO2-molekylen absorberar resp avger strålning osv, min mening var dock aldrig att ifrågasätta den uppmätta mängden CO2 i atmosfären eller komma med exakta redogörelser för CO2-molekylens fysikaliska egenskaper. Jag satte bara siffror i perspektiv, då gemene man inte har en så bra uppfattning om proportionerna i sammanhanget.
Min ståndpunkt i klimatfrågan baseras i huvudsak på vilka kunniga på området som förtjänar mitt förtroende. De på ”hjälp vi kommer dö”-sidan har jag sett ljuga, manipulera, mobba, hyckla osv tillräckligt många gånger för att deras förtroende ska vara nedtryckt i botten. Sedan är det 10 år sedan jag var rimligt påläst om detta, så att diskutera sakfrågor är inget jag har avsikt att ge mig in på idag.
Jag missförstod inte avsiktligt. Ditt "pressa ihop en kubikmeter" är fortfarande snömos i sammanhanget. Varför ska du pressa ihop atmosfär till ett plan? Räcker det inte med att säga att koldioxidhalten är 400ppm. Det verkar som om forskarna ansett att det gör det.L LukasK skrev:Missförstå avsiktligt och sedan göra sig lustig över det? Givetvis menade jag att alla molekyler i den där kubikmetern hamnar i ett plan, och lika givetvis blir ju då planet inte oändligt tunt som det skulle vara strikt matematiskt när man pratar 3D->2D-transformation. När man mäter regnmängder pratar man också ofta om nederbörd per kvadratmeter, så detta tankeexperiment är på inget sätt felaktigt.
Varför blandar du in regnmätning? Det är ju inte ens lite samma sak som din "press"-metod.
Jag släpper i.a.f. detta nu. Det är förutom obegripligt även helt irrelevant för diskussionen.
Självklart är mängden "högst relevant". Hela klimatkrisen kretsar ju kring att vi ökat just mängden kol i atmosfären genom att förbränna fossila bränslen. Närmare bestämt har vi ökat mängden ca 30% de senaste 60 åren. Det är ju snarare DU som försöker påstå att denna ökning inte spelar någon roll.L LukasK skrev:
Den liknelsen är ju bara relevant om du tar en kvadratmeter isolering och packade ihop den till 2x2cm stora bitar innan du monterar den. Du inser att CO2 är relativt jämt fördelat i atmosfären va? Din argumentation är helt uppåt väggarna fel. Ska du göra någon liknelse med isolering bör du i.s.f. jämföra med att montera en isolering med 30% högre densitet. Anser du att det "inte ens skulle märkas"?L LukasK skrev:
Ok, bra. Du erkänner i.a.f. att du inte förstår problemet. Då kan det vara vettigt att läsa på: https://climatechange.lta.org/get-started/learn/co2-methane-greenhouse-effect/L LukasK skrev:Sedan vet jag om att CO2-molekylen absorberar resp avger strålning osv, min mening var dock aldrig att ifrågasätta den uppmätta mängden CO2 i atmosfären eller komma med exakta redogörelser för CO2-molekylens fysikaliska egenskaper. Jag satte bara siffror i perspektiv, då gemene man inte har en så bra uppfattning om proportionerna i sammanhanget.
Halmgubbe. De seriösa forskare och experter skriker verkligen inte "hjälp vi kommer dö" (i.a.f. inte av klimatkrisen). Om du hittat några sådana människor så kanske de även ägnade sig åt att "ljuga, manipulera, mobba, och hyckla".L LukasK skrev:Min ståndpunkt i klimatfrågan baseras i huvudsak på vilka kunniga på området som förtjänar mitt förtroende. De på ”hjälp vi kommer dö”-sidan har jag sett ljuga, manipulera, mobba, hyckla osv tillräckligt många gånger för att deras förtroende ska vara nedtryckt i botten. Sedan är det 10 år sedan jag var rimligt påläst om detta, så att diskutera sakfrågor är inget jag har avsikt att ge mig in på idag.
Jag föreslår att du undviker oseriösa personer oavsett vilken "sida" de är på.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Det var mer ett skämt men håller med om alla punkterna!M MrDizzy skrev:Och detta gör endast att ALLA får högre elpris än idag (utom de som bor i EO4 som får samma).
Löser tyvärr inte elpris problematiken
Det finns eg bara tre sätt (som jag just nu kan komma på)
1) Kapa kablarna till Europa
2) Utöka produktionen i EO3 & 4 så att man får överproduktion och inte bygger nya / fler kablar till Europa
3) Sätterupp FLER Elområden, så att tyskpriserna begränsa till de sydligaste Elomåderna och därmed inte smittar övriga Elområden
Mitt tycke så kan vi göra alla 3![]()