723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Är det fakta, eller är det en halvkväden visa? Vi har ett statligt kraftöverföringsmonopol inom landet. Det har misslyckats med att se till att den el som produceras i norr kan konsumeras i söder. Samtidigt har kraftproduktion i södra Sverige tvångsnedlagts (bl.a. Barsebäck) och prisats ut med straffskatter (bl.a. Ringhals 1).D djac skrev:
Men visst, allt beror nog på marknaden…
Marknaden har i decennier påpekat den svaga inhemska infrastrukturen till SVK men pratat för döva öron. Detta har då lett till att Sverige som enda land ( plus Norge) har blivit indelat i olika prisområden.Nötegårdsgubben skrev:
Är det fakta, eller är det en halvkväden visa? Vi har ett kraftöverföringsmonopol inom landet. Det har misslyckats med att se till att den el som produceras i norr kan konsumeras i söder. Samtidigt har kraftproduktion i södra Sverige tvångsnedlagts (bl.a. Barsebäck) och prisats ut med straffskatter (bl.a. Ringhals 1).
Efter som den ligger bakom betalvägg har jag tyvärr inte läst den texten. Inte sällan vinklad ju anmälan som faktiska brott oavsett om det ligger något bakom eller inte. Finns det någon orginalkälla?D djac skrev:Ok, du får korrigera detta, Sydsvenskan tar säkert in din rättelse på de uppgifter de fått "Enligt Jonas Lindström, senior analytiker på Ei, ökade antalet anmälningar kraftigt under 2020 för att minska under 2021. Totalt fanns 24 öppna utredningar om främst "otillbörlig marknadspåverkan" i slutet av 2020, tio fler än ett år tidigare."
Att allt inte perfekt tror jag också är en sanning men att vi har ett produktionsunderskott är fel, att alla alltid vill ha mer av billig el är nog också sanning men att acceptera att de höga priser vi har nu beror på exportmöjligheterna är nog helt okontroversiellt.Nötegårdsgubben skrev:
Är det fakta, eller är det en halvkväden visa? Vi har ett statligt kraftöverföringsmonopol inom landet. Det har misslyckats med att se till att den el som produceras i norr kan konsumeras i söder. Samtidigt har kraftproduktion i södra Sverige tvångsnedlagts (bl.a. Barsebäck) och prisats ut med straffskatter (bl.a. Ringhals 1).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Uppenbarligen inte.D djac skrev:
Jag håller med om att exportmöjligheterna ofta driver upp priset jämfört med om vi haft ett slutet system. Svenska politiker är inte heller ensamma om att förstöra sin nationella elmarknad samtidigt som de hoppats att import ska rädda dem, men det är som sagt långt ifrån detsamma som att marknaden skapat problemet.
Vilket är problemet?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Analys från "Källkritik, fake news och faktagranskning" angående otillbörlig marknadsmanipulation.
"De höga elpriserna har ju varit ämne för jättediskussioner, och i vintras kom efterhand en del bra faktagranskningar om orsakerna från t.ex. norska Faktisk. Men kanske räcker inte en traditionell faktagranskning för att förklara själva prisnivåerna, det handlar om en rätt komplicerad och inte helt transparent marknadsform. Det gör att artikeln nedan blir en intressant uppföljning i sammanhanget. Sedan har rätt nyligen statistiken för 2021 blivit klar, de siffrorna kan man finna hos t.ex. Energimyndigheten, svenska elöverskottet/nettoexporten 2021 visar sig ha ökat något jfr 2020."
- https://www.facebook.com/groups/kallkritik/permalink/1282340515623485/
- Flexhandel kräver tydliga spelregler
"De höga elpriserna har ju varit ämne för jättediskussioner, och i vintras kom efterhand en del bra faktagranskningar om orsakerna från t.ex. norska Faktisk. Men kanske räcker inte en traditionell faktagranskning för att förklara själva prisnivåerna, det handlar om en rätt komplicerad och inte helt transparent marknadsform. Det gör att artikeln nedan blir en intressant uppföljning i sammanhanget. Sedan har rätt nyligen statistiken för 2021 blivit klar, de siffrorna kan man finna hos t.ex. Energimyndigheten, svenska elöverskottet/nettoexporten 2021 visar sig ha ökat något jfr 2020."
- https://www.facebook.com/groups/kallkritik/permalink/1282340515623485/
- Flexhandel kräver tydliga spelregler
”Nordpool har ännu inte färdigställt någon rapport om de anmälningar som gjorts under vinterns skyhöga prisläge,”
Artikeln bygger alltså inte på nåt nytt, nån ny rapport från Nordpool, utan spekulationer och förklaringar vad som skett vintern ett år tidigare.
Hörde tidigare imorse med min vän på Nasdaq och länkade han artikeln men han hade inte sett några sådana ”nyheter”…
Artikeln bygger alltså inte på nåt nytt, nån ny rapport från Nordpool, utan spekulationer och förklaringar vad som skett vintern ett år tidigare.
Hörde tidigare imorse med min vän på Nasdaq och länkade han artikeln men han hade inte sett några sådana ”nyheter”…
De anmälningar som fanns handlade inte om konkreta misstankar utan om prisförändringar utan en tydlig orsak. Det tycks inte finnas något konkret som pekar på marknadsmanipulation med andra ord. Det är väldigt bra att marknaden övervakas. Men när övervakningen tas som ett tecken på manipulation i stället för en garant för att det inte manipuleras blir det galet. Så är det tyvärr ofta, ökar man säkerheten tror folk att det är farligare.
Uppenbarligen finns det fler som vill sälja ut offentligt ägda nät.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/varmeverket-i-kiruna-ska-saljas
De tycks inte heller kunna skilja på inkomst och vinst. Man tycker ju att de borde kunna ta lärdom av den förra vågen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/varmeverket-i-kiruna-ska-saljas
De tycks inte heller kunna skilja på inkomst och vinst. Man tycker ju att de borde kunna ta lärdom av den förra vågen.
Nej, såklart inte men en obalanserad marknad skapa dessa enorma svängningar.Nötegårdsgubben skrev:
Uppenbarligen inte.
Jag håller med om att exportmöjligheterna ofta driver upp priset jämfört med om vi haft ett slutet system. Svenska politiker är inte heller ensamma om att förstöra sin nationella elmarknad samtidigt som de hoppats att import ska rädda dem, men det är som sagt långt ifrån detsamma som att marknaden skapat problemet.
Det kan inte bara vara vänsterspinn att underskott driver upp priser och överskott driver ner dem..
Marknaden är i balans annars kollapsar nätet. Det är normalt att priset varierar på varor som inte kan lagras.
Ja du kan kalla det vad du vill men det har inkommit en handfull anmälningar i år, sen hur välgrundade dessa är vet ju varken du eller jag, jag vet inte ens hur utredningarna går till, man kanske gör som inom en del andra områden att man utreder varandra och så lägger man ner allt, ingen aning.D Daniel 109 skrev:De anmälningar som fanns handlade inte om konkreta misstankar utan om prisförändringar utan en tydlig orsak. Det tycks inte finnas något konkret som pekar på marknadsmanipulation med andra ord. Det är väldigt bra att marknaden övervakas. Men när övervakningen tas som ett tecken på manipulation i stället för en garant för att det inte manipuleras blir det galet. Så är det tyvärr ofta, ökar man säkerheten tror folk att det är farligare.
Vilket betyder att det finns prisvariationer som man bedömer att man bör titta närmare på orsakerna runt. Det är bra att det granskas. Men det är definitivt inte ett bevis för att marknadsmanipulation existerar. Men jag är säker på att den upptäcks om det finns. Elmarknaden är mycket lättare att övervaka än i princip alla andra marknader.
För mig betyder det att någon anmält något, jag tor inte att de anmäler en prisvariation men det är tydligt att vi ser olika på ordet anmälan.D Daniel 109 skrev:Vilket betyder att det finns prisvariationer som man bedömer att man bör titta närmare på orsakerna runt. Det är bra att det granskas. Men det är definitivt inte ett bevis för att marknadsmanipulation existerar. Men jag är säker på att den upptäcks om det finns. Elmarknaden är mycket lättare att övervaka än i princip alla andra marknader.