D djac skrev:
Ytterst får vi ju betala för vår egen politik, om man fullt ut accepterar att vi är fyra autonoma "delstater" och att 3an och 4an har ett gigantiskt elproduktionsunderskott, så ska ju inte 1an och 2an sälja billigare än de andra leverantörerna säljer, dvs det blir ju då de andra möjliga ländernas exportpriser som sätter prisnivån. Problemet är att då får man nog dela upp resten av samhället också, i princip all skatt kommer in i de områden som inte ska få ta del av elen och min motivation att fortsätta subventionera de delar som inte delar med sig av elen minskar såklart då.
Nej vi följer ju spelreglerna som EU Bryssel bestämt om hur marknaden ska fungera.

Nu är jag säker på att man tvingas till en politisk styrning av elmarknaden på ett eller annat sätt.
Svarte Petter är ju Tyskland men de får nog vika ner sig för andra EU länders synpunkter.

Sen är det fortfarande en gåta hur Sverige företräds i de här viktiga förhandlingarna som nu pågår?

Insiderbrott är ju inte riktigt vad jag kallar marknadsmanipulation. Men de övriga sakerna är ju det. Fördelen är att elmarknaden är så transparent att det går att upptäcka lätt. Samma sak på tex virke går ju helt under radarn.

D djac skrev:
Inget som förvånar, det är trasigt..
*Manipulationer kan ligga bakom rekordhöga elpriser"
"
Det finns misstankar om att de skyhöga elpriserna tidvis trissats upp till ännu högre nivåer genom marknadsmanipulationer och insiderhandel. Den nordiska elbörsen Nordpool har skärpt granskningen av svårförklarliga prisrörelser.

"Ett ansträngt marknadsläge ökar vinstpotentialen från missbruk", heter det i en av Nordpools marknadsanalyser."
[länk]
Jo desto större anledning att politikerna måste ta sitt ansvar.

Den stora utmaningen är ju det som Politico skriver och att vi har en marknad som styrs av "pay as clear" dvs att priset styrs av den dyraste produktionen när en brist uppstår.

"The problem for the bloc is that its liberalized electricity market is tightly tied to the price of natural gas; power prices are set by the final input needed to balance demand — called pay-as-clear — which in most cases is set by natural gas. That's led to countries with large amounts of cheaper renewable or nuclear energy seeing sharp spikes in power prices thanks to the cost of that final bit of gas-fired electricity."

Jag kan inte heller läsa din länk men det finns nog en del sanning i att man kan manipulera med "pay as clear".

Men det är ju det här som just nu febrilt diskuteras i EU Bryssel.

https://www.politico.eu/article/electricity-prices-natural-gas-european-commission-energy-eu/

P paralun skrev:
Jo man måste ju ge upp den totala marknadsliberalismen och börja styra.
Jag tror ni är ett antal som behöver läsa på om dagens genomreglerade elmarknad. Bara för att prissättningen är fri är den inte liberal, det är ju i produktionsledet den havererat, och det kan väl inte ens den bäste av vänsterlutande spinndoktorer hävda är liberalt. Eller?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ni är ett antal som behöver läsa på om dagens genomreglerade elmarknad. Bara för att prissättningen är fri är den inte liberal, det är ju i produktionsledet den havererat, och det kan väl inte ens den bäste av vänsterlutande spinndoktorer hävda är liberalt. Eller?
Jo men jag ser elmarknaden som ytterst marknadsliberal.... utmaningen är att någon aktivt måste styra spelreglerna och innehållet i en energimix. Att produktionsledet havererat beror ju även det på att politiker nyttjat marknadsliberalismen för sina egna mål, tex att lägga ner kkv.

Vi får se vad de kommer fram till i Bryssel. (sen kan man då inte ha någon sedvanlig "långbänk" om det här)

D djac skrev:
Inget som förvånar, det är trasigt..
*Manipulationer kan ligga bakom rekordhöga elpriser"
"
Det finns misstankar om att de skyhöga elpriserna tidvis trissats upp till ännu högre nivåer genom marknadsmanipulationer och insiderhandel. Den nordiska elbörsen Nordpool har skärpt granskningen av svårförklarliga prisrörelser.

"Ett ansträngt marknadsläge ökar vinstpotentialen från missbruk", heter det i en av Nordpools marknadsanalyser."
[länk]
Marknadsövervakning har man haft i många år ( som man har på alla börser)
Att kraftigt höjd volatilitet leder till att riskerna för missbruk ökar är också en självklarhet. Konkreta misstankar mot enskilda aktörer har väl inte publicerats as far as I know.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det var det jag misstänkte. Men jag kunde ju inte läsa artikeln. Enbart en rejäl vinkling med andra ord.

P paralun skrev:
politiker nyttjat marknadsliberalismen för sina egna mål
Men då är det ju inte liberalism, utan statlig styrning.

Det är i mina ögon helt jävla befängt att politiker kan toppstyra och förstöra ett system och ändå komma undan med att skylla på marknaden för att prissättningen är fri.

I Ekots lördagsintervju härom veckan blev energiministern häpen att hans lögn om att marknadskrafterna tvingat fram nedläggningen av kärnkraft de senaste tio åren ifrågasattes. Han var rent av så illa förberedd på frågan att han inte ens kände till den. Så strängt taget var det väl inte hans lögn, utan en ärvd partilögn. Tyvärr ställdes det inga följdfrågor.

D Daniel 109 skrev:
Det var det jag misstänkte. Men jag kunde ju inte läsa artikeln. Enbart en rejäl vinkling med andra ord.
Har Nordpool konkreta misstankar(vilket vi inte vet) är det absolut inget man kommunicerar till marknaden, lika lite som polisen berättar vem man spanar på…

D
Z Zodde skrev:
Marknadsövervakning har man haft i många år ( som man har på alla börser)
Att kraftigt höjd volatilitet leder till att riskerna för missbruk ökar är också en självklarhet. Konkreta misstankar mot enskilda aktörer har väl inte publicerats as far as I know.
Det publicerades i den artikeln men eftersom det råder sekretess var detaljerna inte med.

När det gäller den här typen av brottslighet handlar det i allmänhet om att titta på historisk data. Så man vinner inget på att hemlighålla. Om man faktiskt hittar något så måste det ju upp till ytan. Så jag tror inte att det finns en massa hemliga utredningar.

D
D Daniel 109 skrev:
Förstår inte din tolkning, artikeln går ut på att denna vinter har antalet anmälda fall, som utreds under sekretess, ökat, vad är vinklingen, är ordet ökat vilselededande eller vad triggar dina känselspröt?

D
D Daniel 109 skrev:
När det gäller den här typen av brottslighet handlar det i allmänhet om att titta på historisk data. Så man vinner inget på att hemlighålla. Om man faktiskt hittar något så måste det ju upp till ytan. Så jag tror inte att det finns en massa hemliga utredningar.
Ok, du får korrigera detta, Sydsvenskan tar säkert in din rättelse på de uppgifter de fått "Enligt Jonas Lindström, senior analytiker på Ei, ökade antalet anmälningar kraftigt under 2020 för att minska under 2021. Totalt fanns 24 öppna utredningar om främst "otillbörlig marknadspåverkan" i slutet av 2020, tio fler än ett år tidigare."

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så, att acceptera sakernas tillstånd är vänster, fakta är att Sverige har ett överskott av mycket billig el men pga marknadsarrangemang tvingas vi i SE3&4 betala importerade priser. Väldigt svårt för när det drivs sådan polarisering, skadar samhället enormt.

D djac skrev:
Det publicerades i den artikeln men eftersom det råder sekretess var detaljerna inte med.
Hade varit intressant att se den rapporten från Nordpool ”ofiltrerad ” …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.