D djac skrev:
För mig betyder det att någon anmält något, jag tor inte att de anmäler en prisvariation men det är tydligt att vi ser olika på ordet anmälan.
Du kan anmäla en fasligt massa. Anmäla är långtifrån synonymt med ”polisanmälan” eller något i den stilen.

Du kan ju läsa vad det är de har anmält själv.

D
D Daniel 109 skrev:
Du kan anmäla en fasligt massa. Anmäla är långtifrån synonymt med ”polisanmälan” eller något i den stilen.

Du kan ju läsa vad det är de har anmält själv.
Ordet anmälan betyder för mig just det att någon anmält något medan du skrev det som att det skulle vara någon form av marknadsbevakningslarm som reagerat. Anmäler du en polis så läggs det tex ner omedelbart, så jag förstår att det absolut inte behöver leda till något men det är npgon som har reagerat på något iaf.

Du kan anmäla dig till föreläsningar mm. också. Att de skickar en anmälan betyder inte att ett brott föreligger.

D
D Daniel 109 skrev:
Du kan anmäla dig till föreläsningar mm. också. Att de skickar en anmälan betyder inte att ett brott föreligger.
Korrekt.

D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen finns det fler som vill sälja ut offentligt ägda nät.
[länk]

De tycks inte heller kunna skilja på inkomst och vinst. Man tycker ju att de borde kunna ta lärdom av den förra vågen.
Nej det är ju som att "pissa på sig" som dykaren säger. Först blir det varmt och sen blir det iskallt (när pengarna är förbrukade)

Jag lever i en kommun med ett välskött kommunalt energibolag där man ståndaktigt stått emot de stora drakarnas uppköp.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det är ju som att "pissa på sig" som dykaren säger. Först blir det varmt och sen blir det iskallt (när pengarna är förbrukade)

Jag lever i en kommun med ett välskött kommunalt energibolag där man ståndaktigt stått emot de stora drakarnas uppköp.
Det gör tyvärr inte jag. Här är det ett av storbolagen nu mera.

D Daniel 109 skrev:
Det gör tyvärr inte jag. Här är det ett av storbolagen nu mera.
Nej exempel Stockholm/Fortum, Uppsala/Vattenfall osv....

Sen är det ju en utmaning för ett kommunalt energibolag att använda samma äffärsprinciper som "drakarna" dvs upphandling av tjänster isf en massa egen personal.

Snubben i Kiruna ska gör något fint för Kirunaborna....:crysmile:

Det är nog inte så svårt för dem att upphandla. Men det är svårare för dem att säga upp befintlig personal. Jag tycker att det finns tydliga facit på vad en utförsäljning leder till för invånarna. Näten borde snarare köpas ut från bolagen. Fjärrvärmen är inte heller bra att ha i privata monopol.

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
"EU och USA är överens om ett nytt samarbete för att minska beroendet av rysk gas, rapporterar flera nyhetsbyråer. Som en del av planen ska USA och andra nationer öka exporten av flytande naturgas till Europa, uppger Vita huset."

- "EU och USA i avtal – ska minska behovet av rysk gas"
- "USA ska tillsammans med andra länder leverera 15 miljarder kubikmeter flytande naturgas till Europa [under 2020]"

EDIT:
Egen kommentar: Det finns stor risk för ytterligare höjda gaspriser men för att mitigera detta behöver USA kompromissa med prissättningen samt EU med skatter.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Egen kommentar: Det finns stor risk för ytterligare höjda gaspriser men för att mitigera detta behöver USA kompromissa med prissättningen samt EU med skatter.
Jovisst... men hela frågan har ju skapat stor splittring och att vara beroende av USA är väl inte heller någon höjdare.

Jag tror det kommer mycket mera eftersom det kommer att skapa stor oro inom EU.

D Daniel 109 skrev:
Det är nog inte så svårt för dem att upphandla. Men det är svårare för dem att säga upp befintlig personal. Jag tycker att det finns tydliga facit på vad en utförsäljning leder till för invånarna. Näten borde snarare köpas ut från bolagen. Fjärrvärmen är inte heller bra att ha i privata monopol.
Jo men man kan inte ha en massa anställda som gör att ett kommunalt energibolag stagnerar.
Man ska ha en kunnig kärntrupp av ingenjörer som upphandlar de flesta tjänsterna förutom det som absolut behövs. Sen behåller man då vinsten själv varje år isf för att någon stor drake roffar åt sig pengarna.

Boilerplate4U
P paralun skrev:
Jovisst... men hela frågan har ju skapat stor splittring och att vara beroende av USA är väl inte heller någon höjdare.

Jag tror det kommer mycket mera eftersom det kommer att skapa stor oro inom EU.
Detta är tänkt som tillfälliga leveranser tills en mer permanent lösning finns på plats. Allt för att bli av med beroendet av gas och olja från Putin.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
. Detta är tänkt som tillfälliga leveranser tills en mer permanent lösning finns på plats. Allt för att bli av med beroendet av gas och olja från Putin.
Jo men det kanske vore bättre att minska gasberoendet och alla fossila bränslen? Det finns ju kärnkraft!

Om vi sedan går in på djupare politik så tror jag inte att Biden överlever nästa val och då kommer en annan galning sannolikt tillbaka och nya intriger. "The world is ugly"...

Men jag tror det är för tidigt att spekulera, Tyskland och några till länder sitter i en rävsax plus då SE4.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Tyska Politico har en en artikel om vart Joe Biden ska hitta gas som ersättning för den ryska gasen och det blir nog inte så lätt.

"All importers are fishing in the same pool for supply," warned the International Energy Agency (IEA) in this month's guide to weaning the EU off Russian gas. Increasing LNG flows to the bloc would mean "exceptionally tight LNG markets and very high prices."
https://www.politico.eu/article/joe-biden-us-gas-eu-where/

Så det leder då med stor sannolikhet till höga priser även i SE4.

Och den känsliga kärnkraftsfrågan lyser fortfarande med sin frånvaro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.