723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Så du har din (hittills) vällyckade bindning av elpriset som grund när du förespråkar att sälja på börs för det kan gå ännu lägre…?K Karl Olssvan skrev:
Lycka till med dina investeringar!
Nej man har inte riktigt varit medveten hur galet det blivit. (bara klubbat igenom)Maskintok skrev:
Den absoluta lågpunkten nåddes med Cementa, Gotland när man på allvar skulle stoppa varenda bygge i Sverige utifrån klart oklara fakta.
Så allting med miljö måste göras om med rimliga miljömål.
under corona så satsade fler sina pengar på börsen i stället för tex resor och då ökar värdet, du vet efterfågan ökade och därmed priset,G OMathson skrev:Sa jag att jag var bitter? Jag anser fortfarande att börsen kan liknas med ett pyramidspel, under corona så satsade fler sina pengar på börsen i stället för tex resor och då ökar värdet, du vet efterfågan ökade och därmed priset, bolaget fick väl inga nya pengar för det eller gick varken bättre eller sämre bara för att värdet ökade. Börsbolag skapar värden, självklart men ingen rak korrelation med aktier x pris x antal. En "trader" skapar i sig inga nya värden. Om jag köper av dej, säljer tillbaka till dej dyrare, sen köper av dej ännu dyrare, vad skapades? Jo marknadsvärdet ökade utan koppling till företaget. Jag har inte missat något tåg, kommer och går nya hela tiden men det har väl inget med elpriset i sig att göra? Tänkte köpa i oktober, gjorde inte det men följt värdeförändringen, just nu ca -11%. Glad att jag inte tog just det tåget för då kanske jag hade varit lite bitter, kan ju ta några år innan +.
Om du tror att börserna gått upp sista året för att folk istället för att resa slängt in sina sparpengar på aktier, ja då råder jag dig uppriktigt att ta en grundkurs i aktiekunskap.
Man kan ställa om..P paralun skrev:
Och det bör göras men det behöver inte ske på alla fronter under samma natt..
Då blir det kaos..
cementa gav oss insikten i vad miljöbalken med EU direktiv kunde ställa till det..
tillsammans med hjälp av partiledare..
Men sakerna skulle ha stannat i EU..
Och Sverige skulle ha sagt ifrån.. när vi redan har en fungerande miljöbalk.
Jo men mindre kraftverk och Cementa visar ju hur galet det blivit! Sen finns det massvis med exempel på hur tragiskt det blivit som inte gör Sverige ett dugg bättre mer än att någon miljbyråkrat kan visa EU Bryssel hur duktiga vi är.... snacka om galenskaper!Maskintok skrev:Man kan ställa om..
Och det bör göras men det behöver inte ske på alla fronter under samma natt..
Då blir det kaos..
cementa gav oss insikten i vad miljöbalken med EU direktiv kunde ställa till det..
tillsammans med hjälp av partiledare..
Men sakerna skulle ha stannat i EU..
Och Sverige skulle ha sagt ifrån.. när vi redan har en fungerande miljöbalk.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Så det hade ingen inverkan alls? Skit samma.Z Zodde skrev:under corona så satsade fler sina pengar på börsen i stället för tex resor och då ökar värdet, du vet efterfågan ökade och därmed priset,
Om du tror att börserna gått upp sista året för att folk istället för att resa slängt in sina sparpengar på aktier, ja då råder jag dig uppriktigt att ta en grundkurs i aktiekunskap.
Åter till ämnet tack.
Däremot, kopplat till tråden, när vi minskar vårt oljeberoende lär det märkas på börserna, dagens oljebaroner köper konstant, för att diversifiera och förbereda sig för när efterfrågan på olja dyker, och de kommer snart behöva ställa om till konstant säljtryck för att finansiera sin livsstil. Det kommer nog bli en rejäl omställning.Z Zodde skrev:under corona så satsade fler sina pengar på börsen i stället för tex resor och då ökar värdet, du vet efterfågan ökade och därmed priset,
Ska bli spännande att se vad som sker med vårt el pris till hösten..P paralun skrev:
Jag kommer inte att ordna något fast avtal vad jag känner än iallafall..
Men det ska man aldrig säga aldrig till..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
I början av de inlägget jag skrev så undrade jag vad börsen har med denna tråd att göra. Sen skrev jag inte att det bara är ett pyramidspel heller. Ryssfonder kanske är bättre än att satsa på framtida vettiga elproducerande anläggningar.D djac skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nja, risken är nog större att regelverket ändras på 10-15 år vilket år den normala avskrivningstiden.K Karl Olssvan skrev:
Sedan anser jag att subventioner av just solceller är hål i huvudet. Det hade gett mycket större samhällsnytta om det i stället riktats till energilager för uppvärmning när det behövs som mest under vintertid och elen tenderar att vara som dyrast.
Inte säker det kommer märkas på börserna. Vi pratar inte år utan decennier så det finns plenty of time for everything.D djac skrev:Däremot, kopplat till tråden, när vi minskar vårt oljeberoende lär det märkas på börserna, dagens oljebaroner köper konstant, för att diversifiera och förbereda sig för när efterfrågan på olja dyker, och de kommer snart behöva ställa om till konstant säljtryck för att finansiera sin livsstil. Det kommer nog bli en rejäl omställning.
Belgien skjuter upp kärnkraftsavveckling
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/belgien-skjuter-upp-avveckling.ZHOmsGWfv
https://www-reuters-com.translate.g...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/belgien-skjuter-upp-avveckling.ZHOmsGWfv
https://www-reuters-com.translate.g...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc
Det kommer finnas mycket att prata om framåt. Så det är väldigt bra att internet och forum finns fortfarande. De kommer att vara viktiga. Det är nog lite så att saker har rullat på och samhället har inte funderat på vart vi är på väg eller varför. Nu kanske det börjar bli dags att fundera på det.P paralun skrev:Vi svenskar måste ju inse att vi låtit hela "miljöflummet" gå för långt, sen måste vi kasta ut alla som lever ett bekvämt liv i EU Bryssel och som de mesta galenskaperna verkar härstamma från.
Ett av världens finaste, renaste, vackraste land ska till varje pris förstöras av miljöpartiklar.
Så då är det kanske bättre att vi lägger ner och förvandlar oss till ett fattigt, obetydligt skitland i Världen.