723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nja börja med att ta bort miljökraven som slår ut vattenkraften..P paralun skrev:Det finns inte så många vägar..
Det är väl bättre att vi satsar våra pengar på nya kärnkraftverk samt havsbaserad vindkraft och byter ut den här gamla utdömda teknologin, inget att satsa på i det stora hela.
Boris Johnson talar klarspråk som ingen annan politiker.
'time to make big new bets on nuclear power'
[länk]
Annars riskerar vi ju elbrist och utvecklingen stannar av!![]()
Sedan ombilda miljöbalken så att kärnkraftverk kan byggas.
vindkraftverk är bra men skall inte ersätta utan bidra.
Det finns alltid fler vägar än man tror.
Men det får inte stanna i att det skall göras vinst i allt..
havsbaserad vindkraft är inte bra för miljön och kostnaderna. Det finns bara en realistisk väg att gå nu och det är nya asiatiska kärnkraftverk, bygg 2 st nya på de ställen vi redan har reaktorer.P paralun skrev:Det finns inte så många vägar..
Det är väl bättre att vi satsar våra pengar på nya kärnkraftverk samt havsbaserad vindkraft och byter ut den här gamla utdömda teknologin, inget att satsa på i det stora hela.
Boris Johnson talar klarspråk som ingen annan politiker.
'time to make big new bets on nuclear power'
[länk]
Annars riskerar vi ju elbrist och utvecklingen stannar av!![]()
Jag håller med, en del spår en period av stagnation nu och då vinner såklart solcellerna lätt, skulle börsen tuffa på med 7% årlig avkastning (i snitt), så blir solcellerna ett ankare i portföljen.K Karl Olssvan skrev:
Är man smart nu, så inser man också att det är dags att sprida sina risker. Dvs säja lite från börsen och köpa solceller till taket är vad jag rekommenderar.D djac skrev:
Dags att sprida risker? Det har gällt hela mitt liv och sannolikt de allra flesta aktiva investerare.K Karl Olssvan skrev:
Sälja på börsen skulle man gjort för 1,5 månad sen då Putin trappade upp de verbala hoten. (Förutsatt att man låg tungt long) Inte alls lika säker det är smart idag.
Solceller kanske precis går att räkna hem men inte mycket mer än så…
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och börsen igen! Vilken direkt koppling till börsen har denna tråd? Börsen för de flesta är ett pyramidspel, utom för storägarna som kan påverka företagets inrikning, förvisso ett pyramidspel som man kan tjäna på och som är lagligt.D djac skrev:
Sälja nu? Jag sålde av i dec och börjar tycka att det är dax att flytta tillbaka lite kapital till börsen igen, solceller får man köpa om man tycker att det är kul och en intressant kombo med elbil, de är knappast så att solceller hjälper till att dämpa svängningarna i elpriset och nya elprisrekord har vi väl att vänta då fler och fler pratar om fosilfritt samhälle och minskat gas/oljeberoende.K Karl Olssvan skrev:
Ett pyramidspel skapar inget värde. Börsbolagen skapar värde, höjer utdelningar, knoppar av, återköpets aktier och med oförändrade avkastningskrav stiger kursen på bolaget motsvarande. Kursen på börsens flaggskepp och säkraste aktie, investmentbolaget Investor har tiodubblats sista 20 åren. Dessutom får man årligen en utdelning som motsvarar halva initiala investeringen.G OMathson skrev:
Jag hade varit lika bitter som du om jag missat det tåget…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ser ut som hyfsade siffror nu när våren börjar komma högre upp i landet..
Jag ser det viktigare att de är havsbaserade eftersom det är mer åt det "planerbara" hållet. Vi behöver en mer hållbar elförsörjning och då är havsbaserade en stor fördel.K Karl Olssvan skrev:
Sen skulle jag beställa 2-3 SMR-reaktorer från GE-Hitachi.
https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300
Jo jag är ganska säker på att marknaden har en viss osäkerhet över Norges vattenmagasin och när vårfloden kommer. Norge har kört hårt med sitt vatten.Maskintok skrev:
https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/norway/rescontent.cgi
Jo de svenska magasinen är mer välfyllda men vi har bara 33 TWh i våra magasin mot Norges 87 TWh om de är helt fyllda. Så skulle vårfloden dröja så återspeglar då det i elpriset samt då om det blåser eller ej.Maskintok skrev:
Sverige:
https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/sweden/rescontent.cgi
Ja och här vill ägare lägga ner vattenkraftverk pga miljöregler... Inte så genomtänkt..P paralun skrev: