P
P paralun skrev:
Det finns inte så många vägar..

Det är väl bättre att vi satsar våra pengar på nya kärnkraftverk samt havsbaserad vindkraft och byter ut den här gamla utdömda teknologin, inget att satsa på i det stora hela.

Boris Johnson talar klarspråk som ingen annan politiker.
'time to make big new bets on nuclear power'
[länk]

Annars riskerar vi ju elbrist och utvecklingen stannar av! :lying:
Nja börja med att ta bort miljökraven som slår ut vattenkraften..
Sedan ombilda miljöbalken så att kärnkraftverk kan byggas.
vindkraftverk är bra men skall inte ersätta utan bidra.

Det finns alltid fler vägar än man tror.
Men det får inte stanna i att det skall göras vinst i allt..

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det har troligen betydlige större chans med att sätta pengarna på börsen i synnerhet om du behöver ta lån.
Större chans OCH större risk, ja. Solceller har betydligt mindre risker, då man vet ganska bra vad det kommer kosta dig att äga.

P paralun skrev:
Det finns inte så många vägar..

Det är väl bättre att vi satsar våra pengar på nya kärnkraftverk samt havsbaserad vindkraft och byter ut den här gamla utdömda teknologin, inget att satsa på i det stora hela.

Boris Johnson talar klarspråk som ingen annan politiker.
'time to make big new bets on nuclear power'
[länk]

Annars riskerar vi ju elbrist och utvecklingen stannar av! :lying:
havsbaserad vindkraft är inte bra för miljön och kostnaderna. Det finns bara en realistisk väg att gå nu och det är nya asiatiska kärnkraftverk, bygg 2 st nya på de ställen vi redan har reaktorer.

D
K Karl Olssvan skrev:
Större chans OCH större risk, ja. Solceller har betydligt mindre risker, då man vet ganska bra vad det kommer kosta dig att äga.
Jag håller med, en del spår en period av stagnation nu och då vinner såklart solcellerna lätt, skulle börsen tuffa på med 7% årlig avkastning (i snitt), så blir solcellerna ett ankare i portföljen.

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag håller med, en del spår en period av stagnation nu och då vinner såklart solcellerna lätt, skulle börsen tuffa på med 7% årlig avkastning (i snitt), så blir solcellerna ett ankare i portföljen.
Är man smart nu, så inser man också att det är dags att sprida sina risker. Dvs säja lite från börsen och köpa solceller till taket är vad jag rekommenderar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Är man smart nu, så inser man också att det är dags att sprida sina risker. Dvs säja lite från börsen och köpa solceller till taket är vad jag rekommenderar.
Dags att sprida risker? Det har gällt hela mitt liv och sannolikt de allra flesta aktiva investerare.
Sälja på börsen skulle man gjort för 1,5 månad sen då Putin trappade upp de verbala hoten. (Förutsatt att man låg tungt long) Inte alls lika säker det är smart idag.
Solceller kanske precis går att räkna hem men inte mycket mer än så…

G
D djac skrev:
Och börsen igen! Vilken direkt koppling till börsen har denna tråd? Börsen för de flesta är ett pyramidspel, utom för storägarna som kan påverka företagets inrikning, förvisso ett pyramidspel som man kan tjäna på och som är lagligt.

K Karl Olssvan skrev:
Sälja nu? Jag sålde av i dec och börjar tycka att det är dax att flytta tillbaka lite kapital till börsen igen, solceller får man köpa om man tycker att det är kul och en intressant kombo med elbil, de är knappast så att solceller hjälper till att dämpa svängningarna i elpriset och nya elprisrekord har vi väl att vänta då fler och fler pratar om fosilfritt samhälle och minskat gas/oljeberoende.

G OMathson skrev:
Och börsen igen! Vilken direkt koppling till börsen har denna tråd? Börsen för de flesta är ett pyramidspel, utom för storägarna som kan påverka företagets inrikning, förvisso ett pyramidspel som man kan tjäna på och som är lagligt.
Ett pyramidspel skapar inget värde. Börsbolagen skapar värde, höjer utdelningar, knoppar av, återköpets aktier och med oförändrade avkastningskrav stiger kursen på bolaget motsvarande. Kursen på börsens flaggskepp och säkraste aktie, investmentbolaget Investor har tiodubblats sista 20 åren. Dessutom får man årligen en utdelning som motsvarar halva initiala investeringen.
Jag hade varit lika bitter som du om jag missat det tåget…

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
Karta över Sverige visar elpriser i olika regioner med prissiffror och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar elstatistik med länder som exporterar eller importerar el och mängder angivna i MW.
Skapa konto
Skärmdump av energiproduktionsstatistik visande andelar och MW för kärn-, värme-, vind- och vattenkraft.
Skapa konto

ser ut som hyfsade siffror nu när våren börjar komma högre upp i landet..

K Karl Olssvan skrev:
havsbaserad vindkraft är inte bra för miljön och kostnaderna. Det finns bara en realistisk väg att gå nu och det är nya asiatiska kärnkraftverk, bygg 2 st nya på de ställen vi redan har reaktorer.
Jag ser det viktigare att de är havsbaserade eftersom det är mer åt det "planerbara" hållet. Vi behöver en mer hållbar elförsörjning och då är havsbaserade en stor fördel.

Sen skulle jag beställa 2-3 SMR-reaktorer från GE-Hitachi.
https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300

P
P paralun skrev:
Jo jag är ganska säker på att marknaden har en viss osäkerhet över Norges vattenmagasin och när vårfloden kommer. Norge har kört hårt med sitt vatten.

[länk]
Ja vi får se hur pass snösmältningen går här hemma..
Och jag hoppas på en bra mängd till magasinerna..

Maskintok skrev:
Ja vi får se hur pass snösmältningen går här hemma..
Och jag hoppas på en bra mängd till magasinerna..
Jo de svenska magasinen är mer välfyllda men vi har bara 33 TWh i våra magasin mot Norges 87 TWh om de är helt fyllda. Så skulle vårfloden dröja så återspeglar då det i elpriset samt då om det blåser eller ej.

Sverige:
https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/sweden/rescontent.cgi

P
P paralun skrev:
Jo de svenska magasinen är mer välfyllda men vi har bara 33 TWh i våra magasin mot Norges 87 TWh om de är helt fyllda. Så skulle vårfloden dröja så återspeglar då det i elpriset samt då om det blåser eller ej.

Sverige:
[länk]
Ja och här vill ägare lägga ner vattenkraftverk pga miljöregler... Inte så genomtänkt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.