Maskintok skrev:
Ja och här vill ägare lägga ner vattenkraftverk pga miljöregler... Inte så genomtänkt..
Nej men det är ju stollar som inte begriper bättre som står bakom det förslaget.
Säkert någon som älskar luncher och middagar i EU Bryssel... (stort förakt)

P
P paralun skrev:
Nej men det är ju stollar som inte begriper bättre som står bakom det förslaget.
Säkert någon som älskar luncher och middagar i EU Bryssel... (stort förakt)
Nja tror det har en del med EU att göra.
Men mest med lagkrav enligt miljöregler..

P
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Därför avvecklar Skellefteå Kraft tre vattenkraftverk
[länk]

sådant här...
Jovisst, bedrövligt och uselt.

Men vi kanske förtjänar det här? EU Bryssel > Miljödepartementet > Naturvårdsverket, med MP som heja-klack.

Lägg ner Sverige! :devilish:

• Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jovisst, bedrövligt och uselt.

Men vi kanske förtjänar det här? EU Bryssel > Miljödepartementet > Naturvårdsverket, med MP som heja-klack.

Lägg ner Sverige! :devilish:
Nä inte förtjänar vi detta..
Men detta påverkar oss enormt om det börjar försvinna produktionskrafter från alla håll..

Jag personligen tycker jag att det är varken rätt emot oss här i Sverige att man ska pröva verksamheter emot nya miljömål.. Eller att inte staten går in och köper dessa verk och moderniserar upp dessa verk vid sådant tillfälle isåfall... Det är bättre än att lägga ner..

Maskintok skrev:
Nä inte förtjänar vi detta..
Men detta påverkar oss enormt om det börjar försvinna produktionskrafter från alla håll..

Jag personligen tycker jag att det är varken rätt emot oss här i Sverige att man ska pröva verksamheter emot nya miljömål.. Eller att inte staten går in och köper dessa verk och moderniserar upp dessa verk vid sådant tillfälle isåfall... Det är bättre än att lägga ner..
Vi svenskar måste ju inse att vi låtit hela "miljöflummet" gå för långt, sen måste vi kasta ut alla som lever ett bekvämt liv i EU Bryssel och som de mesta galenskaperna verkar härstamma från.

Ett av världens finaste, renaste, vackraste land ska till varje pris förstöras av miljöpartiklar.

Så då är det kanske bättre att vi lägger ner och förvandlar oss till ett fattigt, obetydligt skitland i Världen.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G
Z Zodde skrev:
Ett pyramidspel skapar inget värde. Börsbolagen skapar värde, höjer utdelningar, knoppar av, återköpets aktier och med oförändrade avkastningskrav stiger kursen på bolaget motsvarande. Kursen på börsens flaggskepp och säkraste aktie, investmentbolaget Investor har tiodubblats sista 20 åren. Dessutom får man årligen en utdelning som motsvarar halva initiala investeringen.
Jag hade varit lika bitter som du om jag missat det tåget…
Sa jag att jag var bitter? Jag anser fortfarande att börsen kan liknas med ett pyramidspel, under corona så satsade fler sina pengar på börsen i stället för tex resor och då ökar värdet, du vet efterfågan ökade och därmed priset, bolaget fick väl inga nya pengar för det eller gick varken bättre eller sämre bara för att värdet ökade. Börsbolag skapar värden, självklart men ingen rak korrelation med aktier x pris x antal. En "trader" skapar i sig inga nya värden. Om jag köper av dej, säljer tillbaka till dej dyrare, sen köper av dej ännu dyrare, vad skapades? Jo marknadsvärdet ökade utan koppling till företaget. Jag har inte missat något tåg, kommer och går nya hela tiden men det har väl inget med elpriset i sig att göra? Tänkte köpa i oktober, gjorde inte det men följt värdeförändringen, just nu ca -11%. Glad att jag inte tog just det tåget för då kanske jag hade varit lite bitter, kan ju ta några år innan +.

P
P paralun skrev:
Vi svenskar måste ju inse att vi låtit hela "miljöflummet" gå för långt, sen måste vi kasta ut alla som lever ett bekvämt liv i EU Bryssel och som de mesta galenskaperna verkar härstamma från.

Ett av världens finaste, renaste, vackraste land ska till varje pris förstöras av miljöpartiklar.

Så då är det kanske bättre att vi lägger ner och förvandlar oss till ett fattigt, obetydligt skitland i Världen.
Vad blir bättre av det?

Är det inte bättre att staten får bygga upp produktionskraften igen och göra den hållbar, sedan sätta stopp för att det ska exporteras så fort något annat land har tabbat sin egen produktion eller att EU har väsen för sig?

Detta är en fråga om vad vissa ställer för motkrav i Bryssel och vi ser ju tyvärr att såna inte har framförts...

Maskintok skrev:
Vad blir bättre av det?

Är det inte bättre att staten får bygga upp produktionskraften igen och göra den hållbar, sedan sätta stopp för att det ska exporteras så fort något annat land har tabbat sin egen produktion eller att EU har väsen för sig?

Detta är en fråga om vad vissa ställer för motkrav i Bryssel och vi ser ju tyvärr att såna inte har framförts...
Nej vi har ju sovit för alla galenskaper som de får ihop i EU Bryssel. Miljöfolket är vässad till klorna för att lägga ner Sverige till varje pris verkar det som utan att det egentligen påverkar jordklotet.

P
P paralun skrev:
Nej vi har ju sovit för alla galenskaper som de får ihop i EU Bryssel. Miljöfolket är vässad till klorna för att lägga ner Sverige till varje pris verkar det som utan att det egentligen påverkar jordklotet.
Tycker du?
Har inte bara de folkvalda låtit bli att säga ifrån eller ställa motkrav?

Z Zodde skrev:
Dags att sprida risker? Det har gällt hela mitt liv och sannolikt de allra flesta aktiva investerare.
Sälja på börsen skulle man gjort för 1,5 månad sen då Putin trappade upp de verbala hoten. (Förutsatt att man låg tungt long) Inte alls lika säker det är smart idag.
Solceller kanske precis går att räkna hem men inte mycket mer än så…
Jag tror faktiskt att det är smart att sälja även nu. För börsen kan bli mycket sämre även från nu.
När jag tecknade mitt fasta pris på el , den 4e jan sa man att det var högt och man skulle vänta o se.... det är mycket högre nu om du ens kan få något fast avtal längre.

D
G OMathson skrev:
Och börsen igen! Vilken direkt koppling till börsen har denna tråd? Börsen för de flesta är ett pyramidspel, utom för storägarna som kan påverka företagets inrikning, förvisso ett pyramidspel som man kan tjäna på och som är lagligt.
Vilken annan investeringsform tycker du man ska satsa på?

D
K Karl Olssvan skrev:
Jag tror faktiskt att det är smart att sälja även nu. För börsen kan bli mycket sämre även från nu.
När jag tecknade mitt fasta pris på el , den 4e jan sa man att det var högt och man skulle vänta o se.... det är mycket högre nu om du ens kan få något fast avtal längre.
Att spå börsens utveckling är ju omöjligt men mellan -45% och plus 30% bör den hamna, på kort sikt iaf.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.