Boilerplate4U verkar ha en fungerande tidsmaskin eller stålmage som satsar allt på en aktie! Det gäller att skynda på att installera solceller innan bidragen försvinner, kalkylen ser riktigt intressant ut för 2022 och framåt. Men det är bara för fegisar då man kan tjäna mångfalt mer på börsen!

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Mina investeringar har bara gått uppåt sedan jag investerat allt i OneCoin. Jag kan faktisk inte se en enda liten nedgång så här långt. :cool:
Var tvungen att kolla vad OneCoin är för investering.... :crysmile::rofl::crysmile:

• Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
G
Magnus Filip skrev:
Under de tre vintermånaderna levererade systemet i princip noll. Det är först nu i mars det har har börjat leverera så det märks. Från mars månad om det inte är snö levererar det alltid något varje dag oavsett väder.

Hoppas att jag har löst upp knutarna något i dessa dyr-el tider.

Nu börjar tåget röra sig igen.

Hej svejs!
Det går bara runt i denna tråd.. Va det inte dej jag ville köpa el av i slutet december då skinkan skulle in i (el) ugnen men aldrig fick nått svar. Jag kunde tänka mej betala direkt med Swish och väldigt mycket / kwh.

Jag har absolut inget problem med att du är nöjd med ditt beslut, är glad för din skull:D, men tycker inte om att länsstyrelsen gett bidrag och skatterabatten på 60 öre + cert.
Sverige har inget större energiproblem men effekt brist, alla fall som det ser ut nu med export reglerna och att priserna sticker iväg hyseriskt, det anser jag är ett effekt problem. Problemet är mest på vintern då mer effekt behövs.

P
G OMathson skrev:
Det går bara runt i denna tråd.. Va det inte dej jag ville köpa el av i slutet december då skinkan skulle in i (el) ugnen men aldrig fick nått svar. Jag kunde tänka mej betala direkt med Swish och väldigt mycket / kwh.

Jag har absolut inget problem med att du är nöjd med ditt beslut, är glad för din skull:D, men tycker inte om att länsstyrelsen gett bidrag och skatterabatten på 60 öre + cert.
Sverige har inget större energiproblem men effekt brist, alla fall som det ser ut nu med export reglerna och att priserna sticker iväg hyseriskt, det anser jag är ett effekt problem. Problemet är mest på vintern då mer effekt behövs.
I Sverige gäller det att maxa bidragen som finns här. Har lärt mig det. Med så hög skatt gäller det att få tillbaka stålar igen. Kommunen, Länstyrelse och andea myndigheter kan ger pengar om man ansöker. Bara att kolla upp och sätta sig in i om man vill

• Wow
paralun
  • Laddar…
G
Magnus Filip skrev:
I Sverige gäller det att maxa bidragen som finns här. Har lärt mig det. Med så hög skatt gäller det att få tillbaka stålar igen. Kommunen, Länstyrelse och andea myndigheter kan ger pengar om man ansöker. Bara att kolla upp och sätta sig in i om man vill
Ja, tyvärr har du rätt:thinking:

P
G OMathson skrev:
Ja, tyvärr har du rätt:thinking:
Gillar det inte, men så funkar ju systemet här.

På landet får vi varje år pengar för att vi sköter en gammal stenmur. Håller fri från sly. Round up tar några minuter att spraya på varje år.

Det är väl rimligen så man ska se på solcells-”investeringar”, att det är ett sätt att kapa åt sig bidrag för ingenting.

I länder med bättre solvinkel tror jag att de gör viss (även nationalekonomisk) nytta då de producerar el då den efterfrågas som mest, men i Sverige är det ren greenwashing.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
P
Varför diskuterar ni solceller?
Varför diskuteras inte hur vi ska överleva nästa vinter? … när det är slut på rysk olja och gas.

ska man köpa en vedkamin?

Johan1975z skrev:
Varför diskuteras inte hur vi ska överleva nästa vinter? … när det är slut på rysk olja och gas.

Menar du Sverige eller EU?

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:

Knappast något som rör oss då vi har egen energiförsörjning i landet. Bara vi får bort EUs tassar från oss. Valet i september

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:

Jo tråden har handlat om det mesta och det senaste var just om solenergi. (mycket intressant!)

Sen vad som sker nästa vinter är en svår fråga, jag skulle sätta en guldpeng på att Tyskland startar sina stoppade kärnkraftverk igen.

Men en vedkamin kan vara mycket klokt för det här kan gå illa!

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo tråden har handlat om det mesta och det senaste var just om solenergi. (mycket intressant!)

Sen vad som sker nästa vinter är en svår fråga, jag skulle sätta en guldpeng på att Tyskland startar sina stoppade kärnkraftverk igen.

Men en vedkamin kan vara mycket klokt för det här kan gå illa!
Läste om valet 1980 om kärnkraft. Det fanns linje 1, 2 och 3. Sedan fanns det ett alternativ också, linje 6, vilken gick ut på att man skall vitsorda och sörja för att hålla sig varm medelst ömsesidig kroppsvärme helst i kombination med lätta motionsrörelser. Kanske ett uppslag för nästa vinter?

P
K Kane skrev:
Menar du Sverige eller EU?
Om Tyskland är beroende av rysk gas så påverkas Sverige av det också. Hur som helst så tänker jag väl främst på hur jag kan förbereda mig inför nästa vinter.

vad var syftet med din fråga? Att jag skulle svara ”EU” och att jag skiter i Sverige?

Johan1975z skrev:
vad var syftet med din fråga? Att jag skulle svara ”EU” och att jag skiter i Sverige?
Att vi har ett litet direkt beroende av Ryssland.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kan knappast skylla på Norge för Sveriges tillkortakommanden. Varför skulle Norge låta bli att få så bra pris som möjligt på sin exporterade el?
Sverige kan knappast få ned elpriserna till de nivåer vi är vana vid ens genom att återstarta samtliga nu stängda reaktorer.
Allt handlar om att politikerna tyckte det lät som en bra idé att kunna exportera massor av el och hjälpa kontinenten att släcka kol och gaskraft när det blåser.
Win-win, fast de glömde fundera på vad som händer när det inte blåser.
Och eftersom ihopkopplingen med Europa är ett gemensamt projekt så har man ju inte bara att se till hur grannarna har det, utan även till de egna medborgarna och näringslivet.
Detta gäller kanske i ännu högre grad i Norge som ju inte bara har massor av direktverkande elvärme i villorna utan även mycket tung industri som har låga elpriser i själva affärsmodellen. Aluminiumtillverkning tex.
Så det svenska politikerna borde nog ha samarbetat lite mer med de norska gällande vilka kablar som egentligen ska byggas och hur de ska användas.
Att bara se till ett särintresse hos kraftproducenter tyder snarare på korruption än på omtänksam och skicklig politisk gärning.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.