Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Jag brukar släppa allt till leverantörer som har bra renommé och sedan låta dem jobba i fred tills klart. Jag kollar sällan saker innan i detalj som jag antar du gör.
En något naiv inställing anser jag eller som @Daniel 109 nyss skrev, det låter som ett bra tips om man vill bli lurad med tanke på hur marknade fungerar.

Tyvärr är det en utmaning för personer med bristande kunskaper att utvärdera olika leverantörer vilket gör dem till lätta offer för oseriösa företagare.

D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
En något naiv inställing anser jag eller som @Daniel 109 nyss skrev, det låter som ett bra tips om man vill bli lurad med tanke på hur marknade fungerar. Tyvärr är det en utmaning för personer med bristande kunskaper att utvärdera olika leverantörer vilket gör dem till lätta offer.
Nu är det ju inte raketforskning direkt, det är väldigt beprövade produkter idag men visst finns det komplett oseriösa spelare inom alla branscher. Men att ett etablerat proffs inte ska veta mer än en som gör det för första gången är inte en rimlig hållning.

Boilerplate4U
D djac skrev:
Japp, det ligger där, under 10 års återbetalning stämmer bra, sen kan man såklart råka ut för en luring och betala dubbelt och då tar det dubbelt så lång tid.
Du får gärna återkomma om med en kalkyl.

P
En något naiv inställing anser jag eller som @Daniel 109 nyss skrev, det låter som ett bra tips om man vill bli lurad med tanke på hur marknade fungerar. Tvärr är det inte lätt för personer med bristande kunskaper att utvärdera olika leverantörer vilket gör dem till lätta offer.
Därför går man på referenser från grannar, bekanta eller andra ställen. Så slipper man fundera mera på saken. Man behöver inte utvärdera heller. Varför uppfinna hjulet på nytt?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Du får gärna återkomma om med en kalkyl.
Det finns gott om de på nätet och de innehåller alla uppskattningar såklart, det kan ju vara helmulet i 10 år framöver, eller att elen blir gratis men om du kan köpa gängse antaganden så kan du välja vilken som. Varierar säkert lite beroende på var man bor, hur taket är konstruerat osv och det får man ta med i sin individuella kalkyl.

D
Magnus Filip skrev:
Därför går man på referenser från grannar, bekanta eller andra ställen. Så slipper man fundera mera på saken. Man behöver inte utvärdera heller. Varför uppfinna hjulet på nytt?
Jag har tillgång till ett par bekantas anläggningar och de producerar konstant mer än det som togs in i kalkylen, kanske vädret varit något bättre än förväntat eller så är kalkylerna konservativa.

Boilerplate4U
D djac skrev:
Nu är det ju inte raketforskning direkt, det är väldigt beprövade produkter idag men visst finns det komplett oseriösa spelare inom alla branscher. Men att ett etablerat proffs inte ska veta mer än en som gör det för första gången är inte en rimlig hållning.
En väldigt naiv inställning.

Alla leverantörer kör ju med "beprövade produkter" hävdar man. Det finns inte en chans för en novis att kunna särskilja kvaiten på de olika komponenterna som tex paneler och riktare. Man måste vara väldigt insatt i branchen för att känna till detta.

Dessutom är de flesta sk utökade garantier på >25 år helt världelösa då dessa är kopplade till företaget vilket många inte känner till.

Redigerat:
P
D djac skrev:
Jag har tillgång till ett par bekantas anläggningar och de producerar konstant mer än det som togs in i kalkylen, kanske vädret varit något bättre än förväntat eller så är kalkylerna konservativa.
Smart referens.

Som "halvsäljare" som jag är blir jag frustrerad när inte folk bestämmer sig trots att de har allt de behöver i informationsväg, referens. Sådana personer förlorar mest själva, blir omsprugna tyvärr. Man struntar i att lägga tid på dom sedan och servar samt hjälper mindre till, lägre prio på dem! Tyvärr så funkar det i verkligheten!

Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Självklart, om du har grannar med solceller är det en väldigt bra ide men de som inte har tillgång till detta är det ofta ett lotteri.

Redigerat:
Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Som "halvsäljare" som jag är blir jag frustrerad när inte folk bestämmer sig trots att de har allt de behöver i informationsväg, referens.
Jag tänkte just påpeka att du låter som en "halv-oseriös" säljare. Tack och hej!

@djac, dig är det verkligen lätt att lura in på ett spår som din övertyglese berikar..

P
Självklart, om det finns grannar som har solceller är det ett väldigt ide men de som inte har tillgång till detta är det ett lotteri.
Alltid finns det någon man kan fråga, på jobbet, föreningen, bara ta en chans att knacka på hos någon okänd och fråga (man kanske får kaffe då?) m.m.

Antingen så ser man möjligheterna och kör på, eller så bromsar man i en uppförsbacke.

Tåget framme i "Fjollträsk" nu. So long!

Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Antingen så ser man möjligheterna och kör på, eller så bromsar man i en uppförsbacke.
Eller så ignorerar man säjare med drömkalkyler.

Eller så ignorerar man säjare med drömkalkyler.
Oavsett drömkalkyler eller ej är det en rimlig investering sett ur ett riskjusterat perspektiv. Samt att priserna på el knappast kommer sjunka över tiden, säg 5-10 år!

G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oavsett drömkalkyler eller ej är det en rimlig investering sett ur ett riskjusterat perspektiv. Samt att priserna på el knappast kommer sjunka över tiden, säg 5-10 år!
Desto mer solceller desto lägre pris när det är soligt, och ännu dyrare när det inte är sol. Mars detta år har väl hittils varit ovanligt bra för de med celler. Själv har jag inga, min elförbrukning går mest till bergvärmen som jag drar ner rejält när det är soligt nu. Värre va det i dec osv när pumpen gick i veckor i sträck och inte alltid orkade hålla över 17C inne. Men då va det inte soligt alls:thinking:

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Boilerplate4U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har troligen betydlige större chans med att sätta pengarna på börsen i synnerhet om du behöver ta lån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.