723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Så vi importerar aldrig nån el från Tyskland? Elen blir inte högre nu pga sanktioner? Allt beror bara på att nätet inte är tillräckligt utbyggt?D djac skrev:Vi har ett överskott av el och det finns inget som pekar på att det kommer ändra sig till nästa vinter, vad menar du kommer ändra sig, för oss. Dessutom finns det valida planer på att helt vara av rysk olja och gas till nästa vinter, för hela Europa, kommer kräva samarbete mellan stater men är absolut möjligt, så nä jag är inte orolig och det tycker jag inte någon ska vara, för just detta.
Sen att det är en oroande konflikt med osäker påverkan framöver håller jag med om.
Tolkar jag dig rätt då?
menar du verkligen att solceller är bra på vintern? Ja, de ger el på vintern. Syrran har solcelller, men det är knappt nånting hon får ut av det på vintern.
Angående Tyskland:Johan1975z skrev:
Nej det händer aldrig eller ytterst sällan vad jag vet, skribenten harka brukar få fram olika kurvor.
Däremot eftersom Tyskland i spetsen inkl främst SE4 inte har tillräcklig med planerbar kraft så drivs då elpriset upp. Störst nytta skulle det göra att Tyskland fick ordning på sin totalhavererade energipolitik.
Skaffa solceller är mitt tips, medan bidragen finns kvar! Kolla med olika firmor lokalt eller regionalt.
Igår, kall dag i mars med stackmoln och solen står ännu lågt och rätt korta dagar. Energilagret urkopplat pga hög timtaxa.
Total förbrukning: 48 kWh
Produktion: 16,5 kWh
Självkonsumtion: 9,11 kWh
Export: 7,38 kWh
Inklusive nätavgift skulle detta kosta, utan monterade solceller: 66 kr (cirka 100 kr för rörligt avtal)
Inklusive nätavgift med solceller monterade kostade gårdagen: -15 kr i export, -4,50 kr för skattereduktion, -13 kr i självkonsumtion = -32,50 kr
Import inkl nätavgift: +54,20 kr
Totalt: 54,20 - 32,50 = 21 ,70 kr
Besparing: 66 -21,70 = 44,30 kr (+lite mer för cerifikaten)
Under mars månad räknar jag med att vara nära självfinansierande på el. I April garanterat självfinansierande och överskott.
Anläägningn bör vara finansierad inom 7-8 år.
Igår, kall dag i mars med stackmoln och solen står ännu lågt och rätt korta dagar. Energilagret urkopplat pga hög timtaxa.
Total förbrukning: 48 kWh
Produktion: 16,5 kWh
Självkonsumtion: 9,11 kWh
Export: 7,38 kWh
Inklusive nätavgift skulle detta kosta, utan monterade solceller: 66 kr (cirka 100 kr för rörligt avtal)
Inklusive nätavgift med solceller monterade kostade gårdagen: -15 kr i export, -4,50 kr för skattereduktion, -13 kr i självkonsumtion = -32,50 kr
Import inkl nätavgift: +54,20 kr
Totalt: 54,20 - 32,50 = 21 ,70 kr
Besparing: 66 -21,70 = 44,30 kr (+lite mer för cerifikaten)
Under mars månad räknar jag med att vara nära självfinansierande på el. I April garanterat självfinansierande och överskott.
Anläägningn bör vara finansierad inom 7-8 år.
okej, tack. Hur som helst, så kan det då bli en ännu värre vinter än den som vi nyss hade. Speciellt om tyskarna slutar med gasen och vi slutar med rysk olja.P paralun skrev:Angående Tyskland:
Nej det händer aldrig eller ytterst sällan vad jag vet, skribenten harka brukar få fram olika kurvor.
Däremot eftersom Tyskland i spetsen inkl främst SE4 inte har tillräcklig med planerbar kraft så drivs då elpriset upp. Störst nytta skulle det göra att Tyskland fick ordning på sin totalhavererade energipolitik.
Jo och det här kan bli en riktig rysare om inte Tyskland tar rätta beslut.Johan1975z skrev:
Sen om det skulle bli ett "torrår" i Sverige och Norge med lite nederbörd och lite vatten i vattenmagasinen så ligger vi riktigt illa till. Plus kanske något trasigt kärnkraftverk?
Men det här har då mycket naiva politiker bäddat för... sorgligt.
Så talar en LUFare som inte blivit torr bakom öronen.D Daniel 109 skrev:
Men, vi är alla olika.
Nu har du rätt , om du vill producera egen el på vintern, istället för att köpa av andra, så är solceller fel val, då får du förmodligen överväga att köpa vindkraftverk istället.P paralun skrev:
För de som vill göra detsamma på sommaren är nog solceller mer ekonomiskt, andelen som förbrukar mycket då ökar nog, pool och luftonditionering drar en del och bägge är företeelser som ökar.
De som köper solceller för att generera el på vintern, eller på natten, har blivit lurade men jag har inte sett något bolag som marknadsför de på det sättet så jag tror man lurat sig själv då.Johan1975z skrev:Så vi importerar aldrig nån el från Tyskland? Elen blir inte högre nu pga sanktioner? Allt beror bara på att nätet inte är tillräckligt utbyggt?
Tolkar jag dig rätt då?
menar du verkligen att solceller är bra på vintern? Ja, de ger el på vintern. Syrran har solcelller, men det är knappt nånting hon får ut av det på vintern.
Nej, vi köper inte från Tyskland men de köper av oss och det påverkar prisbilden, fföa i SE3 & 4.
Jo men varför inte prata klarspråk?D djac skrev:Nu har du rätt , om du vill producera egen el på vintern, istället för att köpa av andra, så är solceller fel val, då får du förmodligen överväga att köap vindkraftverk istället.
För de som vill göra detsamma på sommaren är nog solceller mer ekonomiskt, andelen som förbrukar mycket då ökar nog, pool och luftonditionering drar en del och bägge är företeelser som ökar.
"Vi i miljörörelsen eftersträvar en miljörevolution där alla kommer att få en sänkt levnadsstandard"
"Vi kan aldrig kompromissa om kärnkraft"
Enklare för alla som ska rösta i höst....
Jag är inte lagd åt det hållet, så jag är fel person att svara, som du nog uppfattat vid det här laget så tror jag att den absolut största påverkande kraften i en marknadsekonomi är just det finansiella och om det är ekonomiskt fördelaktigt att producera egen el så kommer en del göra detta, sen kommer en del inte vilja medan andra lockas mer av tekniken och ytterliggare några andra av miljön men jag är ganska övertygad att om det inte skulle finnas ekonomi i det så hade väsentligt färre gjort det.P paralun skrev:
Eller, "Vi i miljörörelsen eftersträvar en miljörevolution där Sverige ska gå i fronten, alla kommer att få en sänkt levnadsstandard, mindre pengar över pga högre skatter och..."P paralun skrev:
okej, men då påverkar rysk gas oss på ett eller annat sätt, framförallt om tyskarna slutar köp gas. Min fråga från början är varför vi inte diskuterar kommande vinter.D djac skrev:
Känns som mycket i detta forumet är en tävling om vad roten till problemet är.
Ja prismässigt påverkas vi av vad som händer i andra länder, Ryssland, minskad eller ökad produktion, osv men tillgången till el kommer vara fortsatt god i Sverige.Johan1975z skrev:
Du får nog mer se tråden som ett sätt att själv kunna ställa frågor om energi och se vad det parti du tänker rösta på har för budskap under sommaren fram till valet i höst.Johan1975z skrev:
Vi kan nog dividera länge om vem som har rätt
Men, nästa vinter är ett stort problem är jag säker på men ser själv ingen lösning mer än att Tyskland är tvingad att göra något med kärnkraftverken.