723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ekonomiskt vinner man inte på att skydda den inhemska produktionen på det sättet. Om produktionen inte är lönsam med elpriser på exportnivå så är det bättre att stänga och exportera elen. Ställ om till verksamhet som är lönsam.
Det visade sig alltså vara fel. Däremot är Ryssland på gränsen till konkurs. Det verkar vara lite skakigt, men hur det går återstår att se.Maskintok skrev:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/forskaren-darfor-kan-ryssland-bli-bankrutt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Bättre för producenterna och staten som drar in orimligt höga skatter men inte för oss vanliga konsumenter som är blåsta som vanligt.D Daniel 109 skrev:
Jovisst är vi blåsta av naiva politiker.T TommyC skrev:
Sen är det då bättre att länderna hänger ihop men då måste varje enskilt land kunna producera tillräckligt med planerbar kraft (eller att vissa länder har överskott) så att hela energiekvationen går ihop.
Men "blåsta" är vi!
Det är här jag bor nu! Tillgångarna tillhör oss i landet, inte andra länder.Nötegårdsgubben skrev:
Se Texas tex. (det är nästan som ett eget land) och deras energisystem. Deras el-ledningar är inte kopplade utanför staten. (möjligen bara någon större för export).
De sköter sig själva. Men får de problem med elen så blir det krångligt, är en risk de är beredda att ta.
Bara för att fakta ska få råda vill jag inflika följande, antingen har du kört på känsla eller så har du blivit felinformerad. Sen får man såklart tycka vad man vill om solceller rent känslomässigt.Nötegårdsgubben skrev:
'Det har visat sig att instrålningen i Sverige skiljer sig väldigt lite från bestrålningen mot Tyskland och centrala Europa. På grund av detta visar det sig att solceller är lika effektiva i Sverige som i Tyskland.'
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1978109/file/1978111.pdf
Jag är säker på att vi inte har något att hämta från USA.Magnus Filip skrev:Det är här jag bor nu! Tillgångarna tillhör oss i landet, inte andra länder.
Se Texas tex. (det är nästan som ett eget land) och deras energisystem. Deras el-ledningar är inte kopplade utanför staten. (möjligen bara någon större för export).
De sköter sig själva. Men får de problem med elen så blir det krångligt, är en risk de är beredda att ta.
Förvisso så vet de hur det känns att få en hög elräkning...
https://www.aftonbladet.se/minekono...-elrakning-pa-60000-efter-rekordkylan-i-texas
Och tre månader på året då den mesta energin förbrukas så ger solceller absolut ingenting.D djac skrev:Bara för att fakta ska få råda vill jag inflika följande, antingen har du kört på känsla eller så har du blivit felinformerad. Sen får man såklart tycka vad man vill om solceller rent känslomässigt.
'Det har visat sig att instrålningen i Sverige skiljer sig väldigt lite från bestrålningen mot Tyskland och centrala Europa. På grund av detta visar det sig att solceller är lika effektiva i Sverige som i Tyskland.'
[länk]
Naivt!
1. Vi hade elprisrekord denna vinter.D djac skrev:
2. Ryssland förser länder i EU med gas och olja.
3. Elnätet är ihopkopplat mellan länderna i EU.
Jag är orolig inför nästa inför nästa vinter. Jag ställde frågan varför vi diskuterar solceller (de hjälper inte till på vintern). Jag tycker inte jag hör något om kommande vinter i media eller någonstans, och det är väl där fokus borde ligga nu. Jag vill inte att vi indirekt ska vara beroende av Ryssland, vill inte sponsra kriget i Ukraina.
Själv funderar jag varje dag på om man ska skaffa solceller, elbil eller vedkamin, men lutar nog åt att jag inte gör nått av dem för tillfället. Kommer däremot försöka binda elen om den hamnar under 70öre igen.
Du kan säkert hitta nån felstavning eller nått annat litet fel i min text. Men jag hoppas du förstår min poäng ändå.
Jag tror jag är för faktaorienterad för att förstå sådana meningar, ingenting vet jag vad det betyder och det tror jag inte att någon som har ett öga på verkligheten tror på. Sen om du inte gillar det så ger jag dig den åsikten men att solceller ger just ingenting är bara ännu ett faktafel i denna tråden.P paralun skrev:
Vi har ett överskott av el och det finns inget som pekar på att det kommer ändra sig till nästa vinter, vad menar du kommer ändra sig, för oss. Dessutom finns det valida planer på att helt vara av rysk olja och gas till nästa vinter, för hela Europa, kommer kräva samarbete mellan stater men är absolut möjligt, så nä jag är inte orolig och det tycker jag inte någon ska vara, för just detta.Johan1975z skrev:1. Vi hade elprisrekord denna vinter.
2. Ryssland förser länder i EU med gas och olja.
3. Elnätet är ihopkopplat mellan länderna i EU.
Jag är orolig inför nästa inför nästa vinter. Jag ställde frågan varför vi diskuterar solceller (de hjälper inte till på vintern). Jag tycker inte jag hör något om kommande vinter i media eller någonstans, och det är väl där fokus borde ligga nu. Jag vill inte att vi indirekt ska vara beroende av Ryssland, vill inte sponsra kriget i Ukraina.
Själv funderar jag varje dag på om man ska skaffa solceller, elbil eller vedkamin, men lutar nog åt att jag inte gör nått av dem för tillfället. Kommer däremot försöka binda elen om den hamnar under 70öre igen.
Du kan säkert hitta nån felstavning eller nått annat litet fel i min text. Men jag hoppas du förstår min poäng ändå.
Sen att det är en oroande konflikt med osäker påverkan framöver håller jag med om.
Faktafelet är ju ditt precis som miljörörelsen alltid gör, lögner, osanningar samt undanhållande av korrekta fakta.D djac skrev:Jag tror jag är för faktaorienterad för att förstå sådana meningar, ingenting vet jag vad det betyder och det tror jag inte att någon som har ett öga på verkligheten tror på. Sen om du inte gillar det så ger jag dig den åsikten men att solceller ger just ingenting är bara ännu ett faktafel i denna tråden.
Solenergin ger inget vintertid (ca tre måndader) då den mesta energin förbrukas!
Så den mest inbitne miljökämpen måste ju inse att vi måste ha planerbar kraft!?