P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad kostade anläggningeen?
Vilken av dem?

Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Vilken av dem?
Solcellerna. Vad har du skaffat för modell på batterliagringen?

P
Solcellerna. Vad har du skaffat för modell på batterliagringen?
Solcellerna kostade ungefär 130.000 kr mer än ren bandtäckning, inkl ROT. Lagret är en kombination av två olika typer. Vet inte modellbeteckningen, är inte hemma nu. Sitter på ett tåg.
Kolla med din leverantör vilken modell som är aktuell just nu, tex med Gruppsol

• Gilla
djac
  • Laddar…
Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Solcellerna kostade ungefär 130.000 kr mer än ren bandtäckning, inkl ROT. Lagret är en kombination av två olika typer. Vet inte modellbeteckningen, är inte hemma nu. Sitter på ett tåg.
Kolla med din leverantör vilken modell som är aktuell just nu, tex med Gruppsol
Vi har gjort kalkyler på solcellsanläggningar några ggr. Återbetaltiden brukar landa på 15-20 år med dagens regler. Så fn saknas det ekonomiskt incitament för oss och i synnerhet när regeleverket kan ändras under resans gång..

För övrigt bruka batterilager kosta runt 10tkr/kWh och vi skulle behöva minst 15kWh vilket är i runda svängar ytterligare 150tkr.

För den siom har möjlighet att bygga allt själv (ink batterlager) kanske då kan förkorta investeringstiden rejält.

Redigerat:
Snälla kan du inte använda riktiga enheter?
Jag är glad att du slutat med Kw/h men det är ännu bättre om det blir helt rätt.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
Vi har gjort kalkyler på solcellsanläggningar några ggr. Återbetaltiden brukar landa på 15-20 år med dagens regler. Så fn saknas det ekonomiskt incitament för oss och i synnerhet när regeleverket kan ändras under resans gång..

För övrigt bruka batterilager kosta runt 10tkr/KWh och vi skulle behöva minst 15Kwh vilket är i runda svängar ytterligare 150tkr.

För den siom har möjlighet att bygga allt själv (ink batterlager) kanske då kan förkorta investeringstiden rejält.
Med dagens priser och skattevillkor är vårt avbetalat på 7-8 år, utan energilagret inräknat.
Snabbare med energilagret, Men inkl. kostnad för energilagret cirka 9 år. Energilagret var extremt billigt för vi fick stora bidrag från Länstyrelsen.

??? Bygga själv är omöjligt. Det krävs avancerade maskiner för att göra solceller. Det tog bara 2 dagar för några gubbar att bygga upp allt på plats. En försumbar kostnad i det hela. Om du menar montera själv är det lönlöst. Varför göra något själv, utan garantier? Några gubbar gör det 100 x snabbare än du.

Redigerat av moderator:
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Snälla kan du inte använda riktiga enheter?
Men herregud vad du är snarstucken, det måste bero på din stora passion för solceller som gör att du blir så himla känslig. ;)

Redigerat:
  • Arg
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Med dagens priser och skattevillkor är vårt avbetalat på 7-8 år, utan energilagret inräknat.
Snabbare med energilagret, Men inkl. kostnad för energilagret cirka 9 år. Energilagret var extremt billigt för vi fick stora bidrag från Länstyrelsen.
Vi tittade på det i höstas när priserna var på väg upp och vi fick det till minst 15år.

Visste inte att man kunde få bidrag för batterilager från Länstyrelsen. Var läser man om det?

P
Vi tittade på det i höstas när priserna var på väg upp och vi fick det till minst 15år.

Visste inte att man kunde få bidrag för batterilager från Länstyrelsen. Var läser man om det?
Tips: Sluta vara någon hemmanisse!
Utan överlåt allt till solcellsföretaget, de gör beräkningar, montering, bidrag m.m. De är mkt duktigare och snabbare än du, de är proffs. Lägg kakan i deras händer och be dem fixa allt. Så kan du göra något annat istället medans de fixar allt. Jag gjorde själv inte ett dyft förutom att skriva på lite papper. Jo, en grej till gjorde jag, jag ringde dom och bad dem om hjälp det första jag gjorde.

Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Tips: Sluta vara någon hemmanisse!
Om du menar göra själv så nej.

Jag och några grannar tog in offerter på komplett system från tre olika leverantörer. Endast en utförde en någorlunda realistisk kalkyl. De två övriga körde någon form av tumen-och-pekfinger kalkyl samt tipsade om att det bara kommer bli bättre i framtiden med fler avdrag och ersättiningar som man inte kunde redogöra för.

Hade du en länk till hur man fixar bidrag för batterilager från Länstyrelsen?

P
Om du menar göra själv så nej.

Jag och några grannar tog in offerter på komplett system från tre olika leverantörer. Endast en utförde en någorlunda realistisk kalkyl. De två övriga körde någon form av tumen-och-pekfinger kalkyl samt tipsade om att det bara kommer bli bättre i framtiden med fler avdrag och ersättiningar som man inte kunde redogöra för.

Hade du en länk till hur man fixar bidrag för batterilager från Länstyrelsen?
Ok. hade jag varit i dina kläder, sluta pilla med det själv. Be dem göra en skriftlig kalkyl från början så som du vill ha.
En god leverantör fixar bidragen för dig också. Du behöver bara skriva på ett papper. Har ingen aning om vilken hemsida. Men frisök på Energilager och bidrag, det var riktigt feta bidrag minns jag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det låter som ett bra tips om man vill bli lurad.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Ok. hade jag varit i dina kläder, sluta pilla med det själv. Be dem göra en skriftlig kalkyl från början så som du vill ha. En god leverantör fixar bidragen för dig också. Du behöver bara skriva på ett papper. Har ingen aning om vilken hemsida. Men frisök på Energilager och bidrag, det var riktigt feta bidrag minns jag.
Ok, du kanske ska läsa en gång vad jag skrev.

Jag beskrev att vi tog tre stycken offerter med skriftliga kalkyler där endast en var relalistisk. Men tanke på de två andra leverantörerna som gav oss drömkalkyler kan jag förstå att vissa känner sig blåsta av oseriösa säljare. Det verkar vara samma fenomen med oseriösa företag inom sollcellsbrachen som ploppad i samband med ökade elpiser som även dykt upp inom bervärme.

För övrigt har jag kollat stöd för energilagring och det verkar som olika länsstyrelser har olika regler vilket är märkligt. En möjlig orsak är att man tilldelats olika potter. De som fortfarande erbjuder stöd kan ge bidrag på upp till 60% med max 50tkr så ett 15KwH-batteri som kostar på ca 150tkr skulle gå på ca 100tkr efter bidag.

Redigerat:
P
Ok, du kanske ska läsa en gång vad jag skrev.

Jag beskrev att vi tog tre stycken offerter med skriftliga kalkyler där endast en var relalistisk. Men tanke på de två andra leverantörerna gav oss drömkalkyler kan jag förstå att vissa känner sig blåsta av oseriösa säljare. Det verkar vara samma fenomen med oseriösa företag inom sollcellsbrachen som ploppad i samband med ökade elpiser som även dykt upp inom bervärme.

För övrigt har jag kollat stöd för energilagring och det verkar som olika länsstyrelser har olika regler vilket är märkligt. En möjlig orsak är att man tilldelats olika potter. De som fortfarande erbjuder stöd kan ge bidrag på upp till 60% med max 50tkr.
Vi fick 50.000 kr minns jag nu. Kolla upp någon bra, tex referens från någon granne som är nöjd. Kör sedan på!!
Eller har vi olika agenda? Jag brukar släppa allt till leverantörer som har bra renommé och sedan låta dem jobba i fred tills klart. Jag kollar sällan saker innan i detalj som jag antar du gör.

D
Magnus Filip skrev:

??? Bygga själv är omöjligt. Det krävs avancerade maskiner för att göra solceller. Det tog bara 2 dagar för några gubbar att bygga upp allt på plats. En försumbar kostnad i det hela. Om du menar montera själv är det lönlöst. Varför göra något själv, utan garantier? Några gubbar gör det 100 x snabbare än du.
Japp, det ligger där, under 10 års återbetalning stämmer bra, sen kan man såklart råka ut för en luring och betala dubbelt och då tar det dubbelt så lång tid.

Beroende på hur marknaden går så kan det både vara bra och dålig avkastning, sen är jag rätt sugen själv för att jag tycker det hade varit lite roligt också. Batteri ska jag absolut ha, med lite pill ska man ju kunna använda det på vintern cckså för att tackla de väldigt rörliga elpriserna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.