D djac skrev:
Och det är mer regel än undantag att folk har den hållningen.
Det tror inte jag. Hela min bilägande bekantskapskrets raljerar exempelvis över att de nu ska få bilbidrag. Men jag vet nog ingen som kommer tacka nej till pengarna.

Och jag skulle säga att de flesta som säger att skatterna är för höga är med på att det i en skattesänkarekvation ingår att även de får mindre bidrag. Sen är det säkert så att flertalet ser sig som nettobetalare till systemet så att de tjänar på totalen, men någon vitt spridd uppfattning att man borde ta bort andras bidrag men att just de man själv får ska vara kvar tror jag inte finns.

Så har du några belägg för motsatssen vore det intressant, även om vi kanske är väl OT även för denna tråd.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror inte jag. Hela min bilägande bekantskapskrets raljerar exempelvis över att de nu ska få bilbidrag. Men jag vet nog ingen som kommer tacka nej till pengarna.

Och jag skulle säga att de flesta som säger att skatterna är för höga är med på att det i en skattesänkarekvation ingår att även de får mindre bidrag. Sen är det säkert så att flertalet ser sig som nettobetalare till systemet så att de tjänar på totalen, men någon vitt spridd uppfattning att man borde ta bort andras bidrag men att just de man själv får ska vara kvar tror jag inte finns.

Så har du några belägg för motsatssen vore det intressant, även om vi kanske är väl OT även för denna tråd.
Njau... egentligen inte OT eftersom sittande regering nu måste kompensera alla sina misstag, det är ju valår.

- Bidrag för en havererad elmarknad.
-Bidrag för en havererad skattepolitik på bränslen.

Sen att man tar bort ett bidrag för solenergi är ju alldeles rätt om man ser till "cost-benefit" och sittande regering förlorar knappast några röster på det. Jag tror inte en S-kärnväljare lägger så mycket pengar på solenergi.

• Gilla
1
  • Laddar…
D

Haha, nä det har jag inte, det är anekdotiskt och jag tar inte med dessa senaste utspelen, där håller jag med om att det är populärt bland de välbärgade att fnysa åt den slanten.

Jag såg att Torbjörn Flygt skänker sin tusenlapp vidare med motiveringen att han i sitt bilägande har accepterat risken att bränslepriserna varierar och att han inte vill ha bidrag för detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Njau... egentligen inte OT eftersom sittande regering nu måste kompensera alla sina misstag, det är ju valår.

- Bidrag för en havererad elmarknad.
-Bidrag för en havererad skattepolitik på bränslen.

Sen att man tar bort ett bidrag för solenergi är ju alldeles rätt om man ser till "cost-benefit" och sittande regering förlorar knappast några röster på det. Jag tror inte en S-kärnväljare lägger så mycket pengar på solenergi.
Är du helt säker på att sittande regering ska lastas för elområdesindelningen, exportkablarna, de dåliga inrikesförbindelserna, kontinentens elbrist och Putins invasion? Det låter ju som en smidig lösning att hitta en liten grupp skyldiga till allt det där, lockande men håller det verkligen?

• Gilla
sandos
  • Laddar…

Jag kommer inte heller tacka nej, men jag funderar på att skänka pengarna till Motormännen.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Är du helt säker på att sittande regering ska lastas för elområdesindelningen, exportkablarna, de dåliga inrikesförbindelserna, kontinentens elbrist och Putins invasion? Det låter ju som en smidig lösning att hitta en liten grupp skyldiga till allt det där, lockande men håller det verkligen?
Den här tråden startades långt innan någon ens funderade på krig och Putin utan den startades för att elmarknaden löpte amok med mycket höga elpriser som följd.

Vad Putin lyckats med är ju att vi tydligare ser alla misstag som begåtts.
Vi ser ännu tydligare miljörörelsen totala naivitet!

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Den här tråden startades långt innan någon ens funderade på krig och Putin utan den startades för att elmarknaden löpte amok med mycket höga elpriser som följd.

beroendet.. det är som knark för vissa nationer.

D
P paralun skrev:

Just det, allt som påverkade priserna har ju gjorts efter trådstarten, och vipps blir det Magdalenas fel, smart, glömde tänkarhatten men nu ser jag hur det ligger till!

D djac skrev:
Just det, allt som påverkade priserna har ju gjorts efter trådstarten, och vipps blir det Magdalenas fel, smart, glömde tänkarhatten men nu ser jag hur det ligger till!
Jo nu vet jag inte hur vi ska kunna lasta Magda för det här?

Snarare är det väl de här som snyftande lämnade miljödepartementet och påstod att de blivit lurade när de i själva verket inte kunde kompromissa... miljörörelsen i ett nötskal att man hellre begår politisk harakiri.

Hursomhelst så får vi inte veta exakt hur det gick till, Stefan Löfven kanske skriver på sina memoarer om den här tiden? Han var nog klart plågad...

D
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte hur vi ska kunna lasta Magda för det här?

Snarare är det väl de här som snyftande lämnade miljödepartementet och påstod att de blivit lurade när de i själva verket inte kunde kompromissa... miljörörelsen i ett nötskal att man hellre begår politisk harakiri.

Hursomhelst så får vi inte veta exakt hur det gick till, Stefan Löfven kanske skriver på sina memoarer om den här tiden? Han var nog klart plågad...
Stefan var bara 8 år när vi steg ut på det sluttande planet och Miljöpartiet skulle formas 16 år senare men de verkade säkert slugt i det fördolda redan då!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontiskan

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
P
Tänkte i allt detta el-pris elände hjälpa till med lite tips.

Skaffa solceller! Har solpaneltak från Gruppsol och med allt igång i huset och solen inte står särskilt högt säljer jag nu 3 kW effekt.

Diagram som visar solcellssystemets effektfördelning: från solpaneler till elnätet, export 3 kW.

Nordpoools SE3 pris just nu:
Skärmdump som visar Nordpools elpris på 192,15 för en viss timme.

Säljer just nu för 5,76 kr/timme. Dessutom får jag tillbaka på skatten 60 öre/ kWh. Blir totalt 6,36 kr/kWh
Men det blir mer än så för man får några öre för certifikatet också.
Inköpspris rörligt avtal är nu cirka 2 kr/kWh inkl. nätavgift. Men jag har fast avtal, lägre pris.

----------------------------------------------------
Imorgon är Nordpools pris:
Skärmdump som visar elpriset 17,97 kr för tidsintervallet 13-14, relaterat till diskussion om solcellers ekonomiska fördelar.
Betydligt lägre alltså.

Då kommer jag att sälja mindre, om ens något. Istället går elen till energilagret som laddas.

På ett helt år (Villa) har vi därför haft elräkningar på cirka 1200 kr. (exkl. nätavgift)

• Gilla
  • Älska
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
G
Magnus Filip skrev:

Skaffa solceller! Har solpaneltak från Gruppsol och med allt igång i huset och solen inte står särskilt högt säljer jag nu 3 kW effekt.

[bild]

[bild]

Säljer just nu för 5,76 kr/timme. Dessutom får jag tillbaka på skatten 60 öre/ kWh. Blir totalt 6,36 kr/kWh
Inköpspris rörligt avtal är nu cirka 2 kr/kWh inkl. nätavgift. Men jag har fast avtal, lägre pris.

[bild]
Betydligt lägre alltså.

Då kommer jag att sälja mindre, om ens något. Istället går elen till energilagret som laddas.

På ett helt år (Villa) har vi därför haft elräkningar på cirka 1200 kr. (exkl. nätavgift)
Vad har du för lagringskapacitet?

Magnus Filip skrev:

[bild]

[bild]

[bild]
Betydligt lägre alltså.

Priset för elcertifikat är inte några öre. Det är lägre än så.

Boilerplate4U
Magnus Filip skrev:
Tänkte i allt detta el-pris elände hjälpa till med lite tips.Skaffa solceller! Har solpaneltak från Gruppsol och med allt igång i huset och solen inte står särskilt högt säljer jag nu 3 kW effekt.
Vad kostade anläggningeen?

P
G OMathson skrev:
Vad har du för lagringskapacitet?
Räcker för en hel kväll vanligtvis, beroende på årstid och hur hur mkt sol dagen givit.
Har nyligen uppgraderat lagret och svarar inte exakt på hur många kWh i kapacitet vi har eftersom jag vill undvika massa kommentarer från hobbyexperter.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.