P
K karlmb skrev:
Ta reda på lite mer då.
Det är allmänt känt att vi har en gemensam elmarknad i Norden. Pga mkt kraft produceras i Norge blir priserna där tongivande för hela området. ( Alla utom Zodde vet vilket område det är).
Och du vet nog mkt väl att den ökade export jag talar om, ut från Norden, inte går via Sverige längre, utan direkt ut till kontinenten från den tidigare instängda vattenkraften i sydnorge.
Det är därför en självklarhet att sydnorge då fått kontinentens elpriser till stor del, och därmed också vi i SE3 och 4.
Om någon fortfarande anser att detta är "faktafel" så går det bra att bemöta detta sakligt nu.
Man kan knappast skylla på Norge för Sveriges tillkortakommanden. Varför skulle Norge låta bli att få så bra pris som möjligt på sin exporterade el?

Du
P pmd skrev:
Knappast opåverkad av vindkraftverken. Jag såg en siffra från en utredning i Kalix som räknade med ett det behövdes ungefär en hektar fri yta omkring ett vindkraftverk. Det behövs också tillfartsvägar till varje kraftverk.

Plocka bär och svamp kanske, men får man verkligen jaga på en industrifastighet?
Du får jag på alla fastigheter. Dessutom står de ofta på skogsfastigheter.

• Gilla
djac
  • Laddar…
hsd
P pmd skrev:
Kan svensk elexport verkligen mätta kontinentens elbehov med flera vindkraftverk i SE 4? Jag ska läsa igenom rapporten vid lämpligt tillfälle, men jag är lite förvånad över slutsatserna i början av den. Det hävdas ju lite här och där (bl.al. i den här tråden) att det inte skulle hjälpa med mer elproduktion i Sverige för att få ner elpriset eftersom överskottet skulle ätas upp av den omättliga kontinenten.

Om kärnreaktorerna i Oskarshamn och Ringhals, som lades ner härom året, fortfarande hade varit i drift i höstas så hade alltså elpriset varit lägre i SE 3 och SE 4?
Mycket möjligt men då skulle väl en till kabel till kontinenten lagts
Problemen blir dessutom värre i takt med ökade antalet elbilar

P pmd skrev:
Subventioner är inte generellt ett negativt laddad begrepp för alla. Speciellt inte i dessa dagar.
Uppenbarligen inte beroende på om man själv eller någon annan är mottagare. När det blev klart att staten går in med stöd om man kommer upp till en viss förbrukning kunde man läsa inlägg här om hur man försökte öka energikostnaderna för några ynka kronor mer i plånboken.

Vår energianvändning har förändrats i en omfattning som är nästan obegriplig. Internationella energirådet IEA rapporterar att de globala utsläppen var de högsta någonsin under 2021. Ökningen var dessutom den allra högsta vi upplevt i absoluta tal.

Global Energy Review: CO2 Emissions in 2021 – Analysis - IEA

Det här duger förstås inte, det är faktiskt upprörande. Den som känner sig manad kan naturligtvis hitta rationella argument till varför just jag inte skall bidra, hoppet står till "någonannanismen" som säkert fixar det. Sverige har ju så låga utsläpp ja, om vi inte låtsas om våra konsumtionsutsläpp - då ser det inte så trevligt ut.

Det borde vara uppenbart för alla att göra vad vi kan för att minska våra egna utsläpp, oavsett om vi får en omedelbar återkoppling eller inte.

Ibland måste man göra saker av ett enda skäl - för att det är rätt!

• Gilla
  • Älska
OverAndOut och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Subventioner är inte generellt ett negativt laddad begrepp för alla.
Nej, men för de flesta är det nog trots allt det. De som förespråkar subventioner använder ju trots allt hellre ord som stöd, bonus och rent av bidrag. Satsning finns säkert också som godkänt ord på propagandaavdelningarna.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Redigerat:
D
P pmd skrev:
Och som vi har konstaterat så är subventionerna lokala och "smittar" inte oss.
Det synsättet har jag svårt att förstå, generellt anser man att allt som händer en vara smittar, dvs om man har använt barnarbetare för att mattan ska bli billigare, så är detta inte glömt bara för att man flyttar den över en landsgräns.

Men i det här fallet menar du att subventioner i produktionsledet inte påverkar priset längre fram och att man just för fossilt inte ska 'minnas' detta?

D djac skrev:
Det bidraget är borta idag, man får nöja sig med ROT.
Det är fel. Man får göra skatteavdrag på hela kostnaden, arbete och material. För ROT gäller enbart arbetskostnad.
Skatteverkets hemsida.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men för de flesta är det nog trots allt det. De som förespråkar subventioner använder ju trots allt hellre ord som stöd, bonus och rent av bidrag. Satsning finns säkert också som godkänt ord på propagandaavdelningarna.
Sånna resonemang köper jag öht inte, det är bara propaganda, i allmänhet är gilla eller inte gilla bara kopplat till om man är mottagare eller ej. Samma människor som högljutt är emot ett bidrag tar girigt emot ett annat själv, det är bara hyckleri. Oftast också kopplat till en egocentrisk självbild där de själva såklart är värdiga mottagare av allsköns lättnader och bidrag medan 'de andra' är underlägsna varelser som man självklart inte ska strö pengar över.

Misstänker att de som uttalar sig kritiskt om 60-öringen inte rättar sin deklaration för att komma undan räntesubventionerna.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D djac skrev:
Sånna resonemang köper jag öht inte, det är bara propaganda, i allmänhet är gilla eller inte gilla bara kopplat till om man är mottagare eller ej. Samma människor som högljutt är emot ett bidrag tar girigt emot ett annat själv, det är bara hyckleri. Oftast också kopplat till en egocentrisk självbild där de själva såklart är värdiga mottagare av allsköns lättnader och bidrag medan 'de andra' är underlägsna varelser som man självklart inte ska strö pengar över.

Misstänker att de som uttalar sig kritiskt om 60-öringen inte rättar sin deklaration för att komma undan räntesubventionerna.
Antar att det här inte var menat som ett svar på mitt inlägg som du citerade, men om någon (staten) tar huvuddelen av ens pengar är det inte nödvändigtvis rätt att bara klara sig på det som lämnas kvar. Att vara emot ett system kan man vara även utan att ställa sig utanför det.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Antar att det här inte var menat som ett svar på mitt inlägg som du citerade, men om någon (staten) tar huvuddelen av ens pengar är det inte nödvändigtvis rätt att bara klara sig på det som lämnas kvar. Att vara emot ett system kan man vara även utan att ställa sig utanför det.
Det var mer ett allmänt inlägg i den debatten om subventioner, bidrag, avdrag, osv, de är ju alla samma sak.

Jag har ännu inte träffat många som är emot något av detta, bara de som anser att andra inte ska ha det, bara de själv får så är allt bra och riktigt.

Det finns de som lever som de lär, inte helt ovanligt faktiskt, men jag håller med om att många tar det de kan och gnäller om någon annan också skulle få något.

D djac skrev:

Att man inte gillar en skatt eller avdrag medför inte att man själv ska ha andra regler. Man betalar skatt enligt de regler som gäller. Man kan absolut vara mot avdrag man får själv.
Det är mer hyckleri om man vill ta bort andras avdrag bara för att man inte gynnas av dem.

• Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Med efterklokhetens klarsyn så var det alltså inte så lyckat att stänga av O1, O2, R1 och R2.
kom den kommentaren efter att du läst Energiforsks rapport eller mitt inlägg #8866?

rapporten
– studerade inverkan på elprishandeln under tre höstmånader 2021 om det helt magiskt fanns 1.8 GW mer elproduktion i SE3 och matchande stamnät till SE4, alternativt 3.5 GW havsvindkraft i SE4

– tittade inte på vad det skulle kosta att ha denna elproduktion på plats

– tittade inte på hur ett sänkt elpris skulle slå på lönsamheten för elproducenterna

så jag tycker inte att rapporten alls besvarade frågan om klokheten i att ha haft kvar fyra reaktorer i drift för att få erfara ett lägre elpris i tre månader

D
D Daniel 109 skrev:
Att man inte gillar en skatt eller avdrag medför inte att man själv ska ha andra regler. Man betalar skatt enligt de regler som gäller. Man kan absolut vara mot avdrag man får själv.
Det är mer hyckleri om man vill ta bort andras avdrag bara för att man inte gynnas av dem.
Och det är mer regel än undantag att folk har den hållningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.