723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Flyget inom Maldiverna utgör troligen en nästan inte mätbar (kanske t.o.m. omätbar) påverkan på klimatförändringen.G OMathson skrev:Söderhavsöar har alltid sakta sjunkit ner i havet, det beror också på geologi och erosion. Sen är det ju lite märkligt med tex Maldiverna, de lever till stor del på turism som flyger väldigt långt t-r, flyger även turister med små flyg över reven för att få in ännu mer pengar. Mycket annat flygs dit. De bör väl sluta ned turism?
Det är yta som fortfarande fungerar som skogsmark eller jordbruksmark, något den sannolikt var även innan kraftverken kom på plats. Så jag ser det definitivt inte som mark som ”åtgår för kraftproduktionen” Du kan fortsätta odla träd och plocka svamp, jaga eller vad man nu använde marken till tidigare. Innanför staketet på ett kärnkraftverk förekommer inget sådant. Så ytorna är inte jämförbara.P pmd skrev:
Det finna andra lämpliga platser för nya kärnkraftverk. Jag tycker att riksdagen borde upphäva miljöbalkens 17 kap 6 § så att det går att placera nya kärnreaktorer på bästa möjliga platser. Barsebäck är antagligen en bra plats, t.ex.P paralun skrev:
Dessutom är den paragrafen en stoppkloss för SMR:er. En SMR producerar rimligen mindre el än en av de nedstängda reaktorerna.
F.ö. så måste 15 a § i lagen om kärnteknisk verksamhet ändras för att det ska gå att återstarta någon av de fyra reaktorer som har stängts de senaste åren, så det kan vi kan nog glömma.
En vindkraftspark är ett industriområde (industripark). Det är vanligt att allmänheten inte har tillträde till sådana områden. Vad som är kutym när det gäller vindkraftsparker vet jag dock ej.S sandos skrev:
Beskriver IAE hur dessa subventioner fungerar?D djac skrev:"In 2020, the fall in fossil fuel prices and overall energy use brought the value of fossil fuel consumption subsidies down to a record low of about USD 180 billion, down 40% from 2019 levels. This is the lowest annual figure since we started tracking these subsidies in 2007.
But subsidies stormed back in 2021 to USD 440 billion -- almost back to 2018 levels – as energy prices and use rebounded, and as policy makers were hesitant to continue reforming subsidy schemes during such an uncertain economic recovery."
"Oil remains the most subsidized fuel, but gas and electricity are catching up. Pricing reform is politically difficult but economically and environmentally necessary. In 2020, Iran was the largest single provider of fossil fuel subsidy payments, followed by China and India."
[länk]
Som lagen ser ut nu så är det ingen risk att det byggs fler kärnreaktorer än som har funnits där tidigare.Litengubbe skrev:
Den som bygger en ny kärnreaktor får bara bygga den om den ersätter en avstängd reaktor som har varit i drift efter sista maj 2005.
Datumet är valt så att det inte ska gå att bygga ersättningsreaktorer i Barsebäck.
Ta reda på lite mer då.P pmd skrev:
Det är allmänt känt att vi har en gemensam elmarknad i Norden. Pga mkt kraft produceras i Norge blir priserna där tongivande för hela området. ( Alla utom Zodde vet vilket område det är).
Och du vet nog mkt väl att den ökade export jag talar om, ut från Norden, inte går via Sverige längre, utan direkt ut till kontinenten från den tidigare instängda vattenkraften i sydnorge.
Det är därför en självklarhet att sydnorge då fått kontinentens elpriser till stor del, och därmed också vi i SE3 och 4.
Om någon fortfarande anser att detta är "faktafel" så går det bra att bemöta detta sakligt nu.
Bodde ni där när Barsebäck byggdes? Att flytta till ett område där man blir granne med ett nedlagt kärnkraftverk kan knappast så värst många ha något emot.B Byggmarodören skrev:
Knappast opåverkad av vindkraftverken. Jag såg en siffra från en utredning i Kalix som räknade med ett det behövdes ungefär en hektar fri yta omkring ett vindkraftverk. Det behövs också tillfartsvägar till varje kraftverk.D Daniel 109 skrev:
Plocka bär och svamp kanske, men får man verkligen jaga på en industrifastighet?något den sannolikt var även innan kraftverken kom på plats. Så jag ser det definitivt inte som mark som ”åtgår för kraftproduktionen” Du kan fortsätta odla träd och plocka svamp, jaga eller vad man nu använde marken till tidigare. Innanför staketet på ett kärnkraftverk förekommer inget sådant. Så ytorna är inte jämförbara.