P
G OMathson skrev:
Söderhavsöar har alltid sakta sjunkit ner i havet, det beror också på geologi och erosion. Sen är det ju lite märkligt med tex Maldiverna, de lever till stor del på turism som flyger väldigt långt t-r, flyger även turister med små flyg över reven för att få in ännu mer pengar. Mycket annat flygs dit. De bör väl sluta ned turism?
Flyget inom Maldiverna utgör troligen en nästan inte mätbar (kanske t.o.m. omätbar) påverkan på klimatförändringen.

P pmd skrev:
Jag vet som sagt inte exakt hur ytan brukar definieras, men ytan mellan kraftverken är inte opåverkad, och den behöver vara där för elproduktionens skull.
Vilken yta vill du räkna?
Det är yta som fortfarande fungerar som skogsmark eller jordbruksmark, något den sannolikt var även innan kraftverken kom på plats. Så jag ser det definitivt inte som mark som ”åtgår för kraftproduktionen” Du kan fortsätta odla träd och plocka svamp, jaga eller vad man nu använde marken till tidigare. Innanför staketet på ett kärnkraftverk förekommer inget sådant. Så ytorna är inte jämförbara.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Så då återstår SMR-reaktorer i Ringhals och Oskarshamn...;)
Det finna andra lämpliga platser för nya kärnkraftverk. Jag tycker att riksdagen borde upphäva miljöbalkens 17 kap 6 § så att det går att placera nya kärnreaktorer på bästa möjliga platser. Barsebäck är antagligen en bra plats, t.ex.

Dessutom är den paragrafen en stoppkloss för SMR:er. En SMR producerar rimligen mindre el än en av de nedstängda reaktorerna.

F.ö. så måste 15 a § i lagen om kärnteknisk verksamhet ändras för att det ska gå att återstarta någon av de fyra reaktorer som har stängts de senaste åren, så det kan vi kan nog glömma.

• Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
P
S sandos skrev:
Hur gör det ett ingrepp i hur man kan röra sig i naturen, bortsett från "iskast"? Vindkraftparker kan ge ökad tillgänglighet till naturen pga att det byggs nya skogsvägar.
En vindkraftspark är ett industriområde (industripark). Det är vanligt att allmänheten inte har tillträde till sådana områden. Vad som är kutym när det gäller vindkraftsparker vet jag dock ej.

P
D djac skrev:
Det är ju väldigt enkelt att plocka ner ett sådant också om man verkligen ångrar sig.
Njae, man behöver en rejäl såg, eller lagom med sprängmedel, och en mörk natt.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
"In 2020, the fall in fossil fuel prices and overall energy use brought the value of fossil fuel consumption subsidies down to a record low of about USD 180 billion, down 40% from 2019 levels. This is the lowest annual figure since we started tracking these subsidies in 2007.

But subsidies stormed back in 2021 to USD 440 billion -- almost back to 2018 levels – as energy prices and use rebounded, and as policy makers were hesitant to continue reforming subsidy schemes during such an uncertain economic recovery."

"Oil remains the most subsidized fuel, but gas and electricity are catching up. Pricing reform is politically difficult but economically and environmentally necessary. In 2020, Iran was the largest single provider of fossil fuel subsidy payments, followed by China and India."

[länk]
Beskriver IAE hur dessa subventioner fungerar?

P
Litengubbe Litengubbe skrev:
Vad har det med saken att göra?
Byggs det nya verk så har jag bott där längre.
Som lagen ser ut nu så är det ingen risk att det byggs fler kärnreaktorer än som har funnits där tidigare.
Den som bygger en ny kärnreaktor får bara bygga den om den ersätter en avstängd reaktor som har varit i drift efter sista maj 2005.
Datumet är valt så att det inte ska gå att bygga ersättningsreaktorer i Barsebäck.

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag varken förnekar eller bekräftar. ;)

Det beror uppenbarligen inte på att Sverige har exporterat mer el, åtminstone.
Ta reda på lite mer då.
Det är allmänt känt att vi har en gemensam elmarknad i Norden. Pga mkt kraft produceras i Norge blir priserna där tongivande för hela området. ( Alla utom Zodde vet vilket område det är).
Och du vet nog mkt väl att den ökade export jag talar om, ut från Norden, inte går via Sverige längre, utan direkt ut till kontinenten från den tidigare instängda vattenkraften i sydnorge.
Det är därför en självklarhet att sydnorge då fått kontinentens elpriser till stor del, och därmed också vi i SE3 och 4.
Om någon fortfarande anser att detta är "faktafel" så går det bra att bemöta detta sakligt nu.

• Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
P
B Byggmarodören skrev:
Än har det inte bränt till här :) Vi bor typ granne med Barsebäck före detta KK, så vi är definitivt inte några NIMBY (med det sagt så är det förstås anekdotiskt ändå)
Bodde ni där när Barsebäck byggdes? Att flytta till ett område där man blir granne med ett nedlagt kärnkraftverk kan knappast så värst många ha något emot.

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror du inte att priset på en vara påverkar den konsumerade mängden tror jag inte vi behöver ta den här diskussionen så mycket längre.
Priselasticitet är ett intressant begrepp.

P
harka harka skrev:
som sandos skrev så finns det stora begränsningar på hur mycket vi kan exportera – och vi har redan oftast ett stort elöverskott

lite mer detaljer och djupare analys i mitt inlägg #8866
Med efterklokhetens klarsyn så var det alltså inte så lyckat att stänga av O1, O2, R1 och R2.

P
D djac skrev:
Det bidraget är borta idag, man får nöja sig med ROT.
Vilket också är skattefinansierat.
Skattereduktionen för elproduktion finns dock kvar.

P
D djac skrev:
Nä, där blandar du inlägg, externaliteter är det inte jag som pekar på, jag pratar subventioner.
Och som vi har konstaterat så är subventionerna lokala och "smittar" inte oss.

P
P paralun skrev:
Jo här har vi iaf en kraftig energi externalitet... en ny världsordning?
Saudi-Arabien har surat ihop på USA och att ersätta dollarn med yuan när man handlar olja.
[länk]
[länk]
När de rika diktaturerna gaddar sig samman blir det tufft för oss.

P
D Daniel 109 skrev:
Det är yta som fortfarande fungerar som skogsmark eller jordbruksmark
Knappast opåverkad av vindkraftverken. Jag såg en siffra från en utredning i Kalix som räknade med ett det behövdes ungefär en hektar fri yta omkring ett vindkraftverk. Det behövs också tillfartsvägar till varje kraftverk.
något den sannolikt var även innan kraftverken kom på plats. Så jag ser det definitivt inte som mark som ”åtgår för kraftproduktionen” Du kan fortsätta odla träd och plocka svamp, jaga eller vad man nu använde marken till tidigare. Innanför staketet på ett kärnkraftverk förekommer inget sådant. Så ytorna är inte jämförbara.
Plocka bär och svamp kanske, men får man verkligen jaga på en industrifastighet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.