723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ännu mer internet-of-things med alla de problem det kommer att medföra. Tillverkare av konsumentprodukter har inte tillräcklig mognad för att vi ska släppa lös deras grejer på internet.D djac skrev:Jag tror att det måste och kommer att bli, ännu enklare, som konsument kommer du inte göra eller veta något om det alls, du har produkter som har en stämpel att de är kompatibla med 'smart förbrukning' och sen kommer detta skötas av nätet. Det som finns nu är knappt alpha-versioner och för att det ska funka måste du ta bort användaren ur bilden.
Laddstationer är ganska dyra grejer, så där har konstruktörerna råd att införa datasäkerhet (men jag vet inte hur bra säkerhet dagens uppkopplade laddstationer har).
Eller så är beskattning inte ett effektivt sätt att minska användning av något som staten anser vara skadligt.Dan_Johansson skrev:
Skatten på inkomst av tjänst har t.ex. inte lyckats trycka ner arbetad tid speciellt mycket i Sverige de senaste tjugo åren. (Nedgången de senaste två åren beror förmodligen på något annat).
Om billigare och bättre alternativ funnes så tror jag att det skulle ske en ganska snabb övergång till dessa.
Du har med andra ord bara tagit en siffra utan att reflektera över vad den betyder.P pmd skrev:Hur man räknar ytan är en lite konstig fråga eftersom det handlar om vilken mätmetod man använder, så jag trodde att du skämtade.
Vilken yta som mäts är en begripligare fråga. Jag har inte detaljkunskap om hur man brukar göra för att definiera vilken yta som mäts, men ett rimligt antagande torde vara att man räknar den yta som behövs för driften.
Approximationen 300-400 gånger mer yta per Wh för vindkraft än för kärnkraft är siffror som syns i litteraturen lite här och där.
När jag läser liknande siffror uppfattar jag det som att de räknar in hela parkens yta. Det är ju en mycket liten del av den ytan som inte kan användas till annat. Det är med andra ord en rejält missvisande siffra.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Tror du inte att priset på en vara påverkar den konsumerade mängden tror jag inte vi behöver ta den här diskussionen så mycket längre.P pmd skrev:Eller så är beskattning inte ett effektivt sätt att minska användning av något som staten anser vara skadligt.
Skatten på inkomst av tjänst har t.ex. inte lyckats trycka ner arbetad tid speciellt mycket i Sverige de senaste tjugo åren. (Nedgången de senaste två åren beror förmodligen på något annat).
Om billigare och bättre alternativ funnes så tror jag att det skulle ske en ganska snabb övergång till dessa.
Jag plockade ju fram Boverkets vindkraftshandbok och styrande är ju bullret vilket gör att en stor yta blir obeboelig.P pmd skrev:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2013/vindkraftshandboken.pdf
Sen snabbt googlat så hittar man tråkiga historier:
Citat
För de som är bofasta eller har stuga i Rödvattnet, har detta verkligen blivit en olägenhet. Vi har vant oss vid att se vindsnurrorna, men vi kommer aldrig att kunna vänja oss med det obehagliga ljudet. Vi har i dagsläget skickat in externa klagomål till kommunen och vi har även varit i kontakt med de som driver vindparken nu Slut citat
https://www.allehanda.se/2021-11-10/vindsnurrorna-har-forstort-var-idyll-i-rodvattnet
Så ut med dessa snurror till havs! (även om det är dyrare)
som sandos skrev så finns det stora begränsningar på hur mycket vi kan exportera – och vi har redan oftast ett stort elöverskottP pmd skrev:Kan svensk elexport verkligen mätta kontinentens elbehov med flera vindkraftverk i SE 4? Jag ska läsa igenom rapporten vid lämpligt tillfälle, men jag är lite förvånad över slutsatserna i början av den. Det hävdas ju lite här och där (bl.al. i den här tråden) att det inte skulle hjälpa med mer elproduktion i Sverige för att få ner elpriset eftersom överskottet skulle ätas upp av den omättliga kontinenten.
Om kärnreaktorerna i Oskarshamn och Ringhals, som lades ner härom året, fortfarande hade varit i drift i höstas så hade alltså elpriset varit lägre i SE 3 och SE 4?
lite mer detaljer och djupare analys i mitt inlägg #8866
Ja, svenskar är notoriska individualister och inte speciellt bra på att göra saker kollektivt.D djac skrev:
Vilka utgör den minoriteten och vilka exempel finns där personer ur den fanatiska minoriteten påstår det du hävdar att de gör?D djac skrev:
Jo här har vi iaf en kraftig energi externalitet... en ny världsordning?D djac skrev:
Saudi-Arabien har surat ihop på USA och att ersätta dollarn med yuan när man handlar olja.
https://www.svd.se/saudiarabien-kan-skrota-dollarn-i-oljeavtal/i/senaste/om/naringsliv
https://www.wsj.com/articles/saudi-...-of-dollars-for-chinese-oil-sales-11647351541