723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Enligt mig är den stora faran inte någon eventuell temperaturökning, nej det stora problemet är helt enkelt att oljan kommer ta slut, den sinar aldrig helt men kommer bli orimligt dyr.Dan_Johansson skrev:
Orsaken är att världen förbrukar olja i högre och högre takt.
Inte här ivarjefall vad gäller kärnkraften. Alla grannar är inte odelat positiva till det, men jag har inte hört nån vara negativ, och alla föredrar det framför få hit vindkraftverk.Litengubbe skrev:
Däremot har jag bekanta som bor nära en vindkraftpark, och de klagar mest hela tiden på det (framförallt beroende på alla döda rovfåglar): https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/varsta-rovfageldoden-i-norden
Dessutom gillar jag insekter, och det blir lite ironiskt att vi ska förhindra artdöden genom sätta upp insektshotell i trädgårdarna, när vindkraftverken årligen dödar miljardtals insekter. Hur många insektshotell behövs för kompensera för det?
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/1-200-ton-insekter-dor-vid-tyska-vindkraftverk-per-ar/
Vill du värna insekterna ska du nog jobba mot ljusföroreningar i stället. Blir vi av med all onödig belysning kan vi nog skippa någon vindsnurra också.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, det är svåra spörsmål... Jag kan inte bygga solceller till mej själv så jag klara de mörka månaderna då ja önskar ca 1000kWh varje månad på vintern, bli en väl stor och dyr anläggning med ett väldans dyrt batteri.K Karl Olssvan skrev:Norge när de började med olja de hittat hade ett val. De kunde ta oljan och sälja fort eller spara det som de hittat. De valde ta oljan fort , så de sålde massor billigt i början. Nu har de nästan inget kvar och nu är den dyr. Vilket var smartast?
Det finns många som påstår att vi ska alltid välja det energislag som är billigast.
Men är det smart? Med moms, skatter osv , om staten ger ett bidrag för solceller så är det frågan om det har kostat så mycket att ge bidraget?
Netto kanske det blir +-0.
Är det inte då smart att nu bygga sol , när allt blir dyrt om 10 år?
Och främst bygg sol för dig, andra kommer inte se faran och problemet, de "ser det inte komma".
De som har " lite solceller" på taket får ju samma problem som alla andra nov-feb.
Självklart, vi kan säkerligen hitta för och emot och någon vi känner som tycker si eller så som stärker ens personliga övertygelse.B Byggmarodören skrev:Inte här ivarjefall vad gäller kärnkraften. Alla grannar är inte odelat positiva till det, men jag har inte hört nån vara negativ, och alla föredrar det framför få hit vindkraftverk.
Däremot har jag bekanta som bor nära en vindkraftpark, och de klagar mest hela tiden på det (framförallt beroende på alla döda rovfåglar): [länk]
Dessutom gillar jag insekter, och det blir lite ironiskt att vi ska förhindra artdöden genom sätta upp insektshotell i trädgårdarna, när vindkraftverken årligen dödar miljardtals insekter. Hur många insektshotell behövs för kompensera för det?
[länk]
Men åter igen, när det väl bränner till och blir realitet svänger mången gång åsikten. Det gäller både vind- och kärnkraft. Gissar jag igen.
Än har det inte bränt till härLitengubbe skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Fast i denna tråds rubrik handar ju om Elpriset och om du har rörligt har det redan "brännt till" med säkert några hundra procent, om du har fast pris löper det ut och det blir högts troligen hundratals procent högre än tidigareB Byggmarodören skrev:
Bränna till var apropå om det ska byggas kraftverk nära en/NIMBY (det jag citerade), det hade inget med elpriset att göra (det svider alltid iom vi har Eon här nere, men vi gör å andra sidan bara av med 250-300kWh/månad så det är de fasta avgifterna som vanligen är värst).G OMathson skrev:
Njau, Vattenfall presenterar något helt annat angående opinionen.Litengubbe skrev:
"85 procent av invånarna i regionen har stort förtroende för Forsmarks kärnkraftverk, visar Demoskops nya opinionsundersökning. Rekordmånga vill dessutom utveckla kärnkraften."
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2022/fortroendet-for-forsmark-okar
Jo men nu har man i England garanterat ett elpris för Hinkley Pointpacman42 skrev:
"The Contract for Difference would provide a set price of £92.50 per megawatt hour of electricity provided by Hinkley Point C for 35 years once it begins generating. The difference between the strike price and the wholesale price is paid for through consumer bills, in the same way as other clean technologies such as offshore wind."
https://www.gov.uk/government/news/...following-new-agreement-in-principle-with-edf
Men vi behöver ju "planerbar kraft" ihop med vindkraft så slutpriset blir ju en mix.
Sen är Hinkley Point C (och tidigare diskuterat OL3) då ett exempel på att vi snabbt går emot betydligt enklare SMR-reaktorer.
Nya fina vägar..D djac skrev:Du missade poängen, 'not in my backyard' var poängen, det är samma fenomen som för allt, man vill vara del av ett samhälle och njuta fördelarna men ingen vill bidra till att dessa skapas. Det är en skiva som rullar på repeat och just nu är det vindkraftverk men det är en naturlig säsongsvariation, snart är det något annat.
Kan svensk elexport verkligen mätta kontinentens elbehov med flera vindkraftverk i SE 4? Jag ska läsa igenom rapporten vid lämpligt tillfälle, men jag är lite förvånad över slutsatserna i början av den. Det hävdas ju lite här och där (bl.al. i den här tråden) att det inte skulle hjälpa med mer elproduktion i Sverige för att få ner elpriset eftersom överskottet skulle ätas upp av den omättliga kontinenten.harka skrev:
Om kärnreaktorerna i Oskarshamn och Ringhals, som lades ner härom året, fortfarande hade varit i drift i höstas så hade alltså elpriset varit lägre i SE 3 och SE 4?
Hur man räknar ytan är en lite konstig fråga eftersom det handlar om vilken mätmetod man använder, så jag trodde att du skämtade.D Daniel 109 skrev:
Vilken yta som mäts är en begripligare fråga. Jag har inte detaljkunskap om hur man brukar göra för att definiera vilken yta som mäts, men ett rimligt antagande torde vara att man räknar den yta som behövs för driften.
Approximationen 300-400 gånger mer yta per Wh för vindkraft än för kärnkraft är siffror som syns i litteraturen lite här och där.
Återigen är det inte hela kontinenten man behöver mätta, det finns en flaskhals som gör att priserna skrapas av toppen på överföringarna. Det kommer ta stopp (för tillfället i alla fall) ganska snabbt utifrån Sverige och därmed sänks priserna.P pmd skrev:Kan svensk elexport verkligen mätta kontinentens elbehov med flera vindkraftverk i SE 4? Jag ska läsa igenom rapporten vid lämpligt tillfälle, men jag är lite förvånad över slutsatserna i början av den. Det hävdas ju lite här och där (bl.al. i den här tråden) att det inte skulle hjälpa med mer elproduktion i Sverige för att få ner elpriset eftersom överskottet skulle ätas upp av den omättliga kontinenten.
Om kärnreaktorerna i Oskarshamn och Ringhals, som lades ner härom året, fortfarande hade varit i drift i höstas så hade alltså elpriset varit lägre i SE 3 och SE 4?