A ajn82 skrev:
Jag tror inte kärnkraft är det enda alternativet, jag tror bara det är bättre än t.ex vindkraft när man ser till helheten:

- Yttanvändning
- Effektreserver/energilagring
- Källor till bränsle för ovan effektreserver
- Återanvända existerande kärnavfall som bränsle istället för dyrt slutförvar
- Bra geografisk spridning på kraftverken, minskar behovet av dyra ledningar långa sträckor. Bygger där kraften behövs och inte där det råkar blåsa mycket.
- Lokal "mijöförstöring" i form av buller och utsikt.

Är hellre granne med ett kärnkraftverk än en vindkraftspark.
Jo nu blir jag själv "kör ivägg" med djac's argumentation.
Hursomhelst så ser jag då gärna större havsbaserade vindkraftsanläggningar så slipper vi förfula samt störa det svenska landsskapet och människorna som vill bo vart de vill. (men då klagar militären)

Så då återstår SMR-reaktorer i Ringhals och Oskarshamn...;)

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P paralun skrev:
ett ingrepp i hur en människa kan röra sig i naturen samt förfular ett landskap.
Hur gör det ett ingrepp i hur man kan röra sig i naturen, bortsett från "iskast"? Vindkraftparker kan ge ökad tillgänglighet till naturen pga att det byggs nya skogsvägar.

S sandos skrev:
Hur gör det ett ingrepp i hur man kan röra sig i naturen, bortsett från "iskast"? Vindkraftparker kan ge ökad tillgänglighet till naturen pga att det byggs nya skogsvägar.
Har du varit i närheten av en stor vindsnurra så vänder du och åker snabbt därifrån! Jag blev själv klart förvånad och avståndet var kanske någon kilometer, ett lågfrekvent mycket störande oljud.

D
A ajn82 skrev:
Jag tror inte kärnkraft är det enda alternativet, jag tror bara det är bättre än t.ex vindkraft när man ser till helheten:

- Yttanvändning
- Effektreserver/energilagring
- Källor till bränsle för ovan effektreserver
- Återanvända existerande kärnavfall som bränsle istället för dyrt slutförvar
- Bra geografisk spridning på kraftverken, minskar behovet av dyra ledningar långa sträckor. Bygger där kraften behövs och inte där det råkar blåsa mycket.
- Lokal "mijöförstöring" i form av buller och utsikt.

Är hellre granne med ett kärnkraftverk än en vindkraftspark.
Jag tycker inte heller att man ska bygga tex vindkraft där det stör som mest men jag tror att det hade varit bra med geografisk spridning och jag tycker det verkar smart att bygga dem där det blåser mest. Bara genom att kika lite snabbt på historiska vinddata så tycker jag att utanför skånes kuster verkar bra, där stör de inte (vi har redan danska sådana vi kan kika på), det är också här nere som vi behöver producera mer, så jag tycker vi kör på det nu. Det är ju väldigt enkelt att plocka ner ett sådant också om man verkligen ångrar sig.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta. Nackdelen då är förstås att det inte blir så klatschigt som att använda ett känt, negativt kopplat begrepp som subventioner. Fördelen är att man kan förstå sambanden bättre.

”Skada” är exempelvis ett bra, begripligt ord. ”Kostnad” skulle också gå att förklara, men lite längre.

Den som eldar olja betalar inte för de skador den åsamkar andra, tycker jag är begripligare och sannare än oljeeldning är subventionerat genom klimat- och miljöförstöring.
"In 2020, the fall in fossil fuel prices and overall energy use brought the value of fossil fuel consumption subsidies down to a record low of about USD 180 billion, down 40% from 2019 levels. This is the lowest annual figure since we started tracking these subsidies in 2007.

But subsidies stormed back in 2021 to USD 440 billion -- almost back to 2018 levels – as energy prices and use rebounded, and as policy makers were hesitant to continue reforming subsidy schemes during such an uncertain economic recovery."

"Oil remains the most subsidized fuel, but gas and electricity are catching up. Pricing reform is politically difficult but economically and environmentally necessary. In 2020, Iran was the largest single provider of fossil fuel subsidy payments, followed by China and India."

https://www.iea.org/topics/energy-subsidies

P paralun skrev:
Har du varit i närheten av en stor vindsnurra så vänder du och åker snabbt därifrån! Jag blev själv klart förvånad och avståndet var kanske någon kilometer, ett lågfrekvent mycket störande oljud.
Jag har promenerat under de utan problem, ja. Att vandra förbi är väl inget problem men att bo där är ju en annan femma.

G OMathson skrev:
Jag ser väl inte direkt att alla gynnas av grannens solceller. Vi skattebetalare ska naturligtvis inte vara Svarte Petter när det gäller några investeringar över huvud taget. Jag anser att det stora problemet är behovet i Sverige av el-effekt när det blåser mindre och troligen inte är speciellt mycket sol heller och det kan absolut ske under nov-feb. Just de dagarna som varit här har är det rätt kallt på morgonen men soligt tidigt och väldigt lite vind då det är högtryck. Solen gör att det behövs mindre el till tex en vp (solen värmde byggnaderna direk) och solceller kan samtidigt ersätta minskad vind och det är ju bra. Men nu är det mitten Mars, funkar ju typ inte alls i nov-feb när mest effekt behövs och jag har frågat förrut och kan inte se att jag fått något vettigt svar av någon varifrån denna effekt ska komma ifrån, svk upphandlar men ingen bygger för detta effektbehov?
Det är olika källor till elen över året. Bara för att vi har kärnkraft så kan man inte köra den konstant. Den är avstängd vissa veckor. Samma med vattenkraften. Den går snålt vissa veckor. Vårt problem är faktiskt att vi både behöver mera el, mer överföring, mer balanskraft och mera baskraft. Så alla källor kommer behövas även sol och vind men det kommer inte räcka med detta. Så köp ett nytt kärnkraftverk från en byggare i Asien. Du får ett ganska fast pris och tid det tar. Men hålla alla klåfingriga myndigheter borta från det. För de ska ändra på allt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Jag har promenerat under de utan problem, ja. Att vandra förbi är väl inget problem men att bo där är ju en annan femma.
Allting är relativt...

Hursomhelst så ut med snurrorna en bra bit ut till havs så är det ju inte några problem.
(mer än att ryssens ubåtar kan leka kurragömma bland snurrorna eller vad det nu är som militären klagar på?)

G
P paralun skrev:
Allting är relativt...

Hursomhelst så ut med snurrorna en bra bit ut till havs så är det ju inte några problem.
(mer än att ryssens ubåtar kan leka kurragömma bland snurrorna eller vad det nu är som militären klagar på?)
Kan kanske bli dyrt med infrastrukturen. Såg nått om att nätet bör förbättras för 670 miljarder! men såg ingen tidsplan?
Lokal produktion nära förbrukning = lägre investeringar i infrastruktur.
Jag är inte negativ till havsbaserade vindkraftparker men helst utan externa skattefinansierade subventioner.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
G
K Karl Olssvan skrev:
Det är olika källor till elen över året. Bara för att vi har kärnkraft så kan man inte köra den konstant. Den är avstängd vissa veckor. Samma med vattenkraften. Den går snålt vissa veckor. Vårt problem är faktiskt att vi både behöver mera el, mer överföring, mer balanskraft och mera baskraft. Så alla källor kommer behövas även sol och vind men det kommer inte räcka med detta. Så köp ett nytt kärnkraftverk från en byggare i Asien. Du får ett ganska fast pris och tid det tar. Men hålla alla klåfingriga myndigheter borta från det. För de ska ändra på allt.
Visst är det så men återigen att hålla på med delvis subventionerade solceller i norra Sverige ser jag mest som greenwashing, det kommer aldrig lösa något globalt fossilt problem.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
[länk]
Ja, som sagt, det är främst inhemsk konsumtion som subventioneras, och främst i petroleumdiktaturer. Att Kina och Indien sticker ut är för att de har så stora befolkningar, vilket framgår pm man tittar på subventionerna i förhållande till BNP.

Jag håller alltså med om att det här är ett problem, men det är ett annat problem än att varor konsumerade i exempelvis Sverige i någon större grad skulle vara billiga för att de är tillverkade med subventionerad energi. Där är som sagt skadan fossilkraften står för ett mycket större problem.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och du verkar inte förstå hur välståndet sett ut om vi inte haft fossilt alls. Hur ska vi räkna de possitiva som fossilt fört med sig för mänskligheten?
Att fossilt påverkar klimat och annan miljö negativt förstår jag lika mycket som vem som helst och visst höj skatten till 1000sek/ l så får vi se vad som händer.
Om fossilt är per definition är subventionerat så är allt som för något negativt med sig det också.
Med din argumentation skulle vi ju kunna ignorera klimatet totalt, och sen när planeten är obeboelig för människor och vi som art dött ut, så kan vi drömma tillbaka till tiderna av ekonomiskt välstånd?

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Med din argumentation skulle vi ju kunna ignorera klimatet totalt, och sen när planeten är obeboelig för människor och vi som art dött ut, så kan vi drömma tillbaka till tiderna av ekonomiskt välstånd?
Då har du missförstått mej helt eller så har jag varit väldigt otydlig eller så vill du inte förstå. Vad är dina förslag? Lägga ner de sista 6 rekaktorerna i Sverige, alla i Tyskland och Belgien? Sätta Solceller över hela norrland? Klart vi ska ha olika energi försörjning system nu och i framtiden där både sol, vind och vatten samt skogen kan ta en stor andel och helst inget fossilt alls. Vi ska även använda energin smart och hushålla på ett bra sätt. Själv går jag varje morgon till min egeninstallerade bergvärme anläggning, sänker kurvan och tar bort gradminuter då anläggningen inte "vet" att det är soligt nu. På kvällen återställer jag kurvan, inte ens jag vet om det är soligt i morgon. Sen kan faktiskt inte Sverige lösa hela världens problem och jag är inte helt vettskrämd av klimathotet, mer bekymrad över dagens ungdom som i vissa fall går ner sig psykiskt och inte ser någon framtid, Kina, Ryssland, och hur Sveriges välstånd/konkurrenskraft ser ut i framtiden och vi då lägger ner befintlig kk tycker jag är förkastligt.

D djac skrev:
Jag tror också att dessa kan komma att bli populära, om de håller vad de lovar, vi får väl se men det verkar kunna bli ett rimligt alternativ.
P paralun skrev:
Vi har två ställen där det egentligen bara är att bygga nya SMR-reaktorer dvs Ringhals och Oskarshamn och då slipper vi en massa snurror som nu de flesta inte vill ha.

Det är väl mycket enkel logik!?
En annan enkel logik är att rätt många av oss som bor nära något av dessa kärnkraftverk inte vill ha dem heller.

G
Litengubbe Litengubbe skrev:
En annan enkel logik är att rätt många av oss som bor nära något av dessa kärnkraftverk inte vill ha dem heller.
När flyttade du dit? Forsmarks kommun och innevånare verkar inte vara speciellt negativa till kk. Kanske samma som att köpa en dyr bostadsrätt på Valhallavägen och sedan gnälla på trafiken:thinking:. Samma runt Bromma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.