F
Z Zodde skrev:
De var länge dåliga är också min uppfattning. PLUS att det tar tid innan de når Max ljusstyrka.
Familjen vägrar fortfarande dessa lampor.
Samt att de i vissa fall ALDRIG kom upp i full ljusstyrka i kyla.

Om man vänder på steken helt och hållet så kan man göra ett rätt bra case av att vi enbart skall ha kärnkraft av miljömässiga skäl.

Som flitig Norrlandsresenär har jag sett de sterila kraftverksdammarna av sprängsten, överallt. Vattenkraften har ju nästan på egen hand utrotat fiskarter från vårt land (ålen och nejonögat). Vindkraftens miljöeffekter har jag mindre koll på men det kom en rapport idag om en kraftig minskning av havsörnsstammen. Vilka miljöeffekter har kärnkraften haft? En irrationell rädsla för radioaktivitet verkar styra? Det finns ju platser i Sverige som är naturligt så radioaktiva att de är i klass med Pripyat (bl.a Andrarum på Österlen där jag har haft ungarna på Geiger-Müller-utflykt). Runt 20 ggr högre bakgrundsstrålning än i byarna bredvid och det är packat med sommargäster från Stockholm.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
B
G Galten skrev:
Vilka miljöeffekter har kärnkraften haft?
Vill minnas att fisk i närheten av kylvattenutsläppen växt en aning mer. Kan nog leva med det...

Enbart kärnkraft låter väldigt dyrt.

Jag tror inte på ett helt förnybart energisystem i längden. Ett co2 fritt energisystem köper jag, men med tanke på hur mycket uran som finns i världen kan jag leva med att förbruka lite av en ändlig resurs.

Jag tror man får se energisystemet som en organism som är i utveckling. Det läggs just nu till en massa sol och vind, ett antal kärnkraftverk har försvunnit. Blir det för höga priser i framtiden kommer nog kärnkraftsreaktorer ersättas med nya, när vi kommer dit.

På eu nivå så kommer ju security of supply ligga högt upp kommande år. Det skulle inte förvåna mig om handel med utsläpssrättssystemet tillfälligt reformeras, för att trycka ner elpriset. Energiskatter kanske sänks. Massiva bidrag relaterade till investeringar som går i linje med att säkra inhemsk energiproduktion är nog att förvänta sig.

Ja, elen är extremt dyr nu. Men titta på hur stor del av elräkningen(eller bränslekostnaden) som beror på skatt moms och indirekta konsekvenser av handel med utsläppsrätter. Det finns en hel del politikerna kan göra för att minska folkets kostnader, även om naturgaspriset är högt.

B BSOD skrev:
Vill minnas att fisk i närheten av kylvattenutsläppen växt en aning mer. Kan nog leva med det...

Enbart kärnkraft låter väldigt dyrt.

Jag tror inte på ett helt förnybart energisystem i längden. Ett co2 fritt energisystem köper jag, men med tanke på hur mycket uran som finns i världen kan jag leva med att förbruka lite av en ändlig resurs.

Jag tror man får se energisystemet som en organism som är i utveckling. Det läggs just nu till en massa sol och vind, ett antal kärnkraftverk har försvunnit. Blir det för höga priser i framtiden kommer nog kärnkraftsreaktorer ersättas med nya, när vi kommer dit.

På eu nivå så kommer ju security of supply ligga högt upp kommande år. Det skulle inte förvåna mig om handel med utsläpssrättssystemet tillfälligt reformeras, för att trycka ner elpriset. Energiskatter kanske sänks. Massiva bidrag relaterade till investeringar som går i linje med att säkra inhemsk energiproduktion är nog att förvänta sig.

Ja, elen är extremt dyr nu. Men titta på hur stor del av elräkningen(eller bränslekostnaden) som beror på skatt moms och indirekta konsekvenser av handel med utsläppsrätter. Det finns en hel del politikerna kan göra för att minska folkets kostnader, även om naturgaspriset är högt.
Det var en liten provokation att föreslå 100% kärnkraft, även om jag tycker det finns argument för det också. En bra blandning av energislag är väl rätt väg.

Det är iaf uppenbart att den förnybara revolutionen i NordPool har varit väldigt beroende av naturgas för att täcka upp vindstilla dagar. Och det har inte märkts förrän nu när priser på både gas och utsläppsrätter gått i taket.

Om ämnet var komplext tidigare så är det helt oöverskådligt just nu. Men att vi skall kunna driva ett nordeuropeiskt elsystem utan både fossila bränslen och kärnkraft känns helt orealistiskt. Då kommer vi bara kunna köpa hämtpizza på blåsiga dagar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Gaslighting handlar om att bryta ner en partner i ett förhållande och tillskrivs personer som lider av narcissistisk personlighetsstörning. Det ligger i sakens natur att det inte går att tillämpa på ett kollektiv utan endast på ett individuellt plan där det föreligger ett beroendeförhållande.

Ett riktigt lågvattenmärke att komma med en sådan beskyllning, upp på banan igen och argumentera i sakfrågan, bemöt det som du anser är felaktigt gällande elpriser men avstå från slag under bältet.
Gaslighting används även om när folk, eller grupper, med makt försöker övertyga grupper av människor att något som är osant är sant, t.ex. i politiska sammanhang.
Wikipedia har en artikeln om gaslighting som tar upp några exempel på det.

P
D djac skrev:
Som du kanske snappat upp är jag inte svag för idealistiska drömmar, det inkluderar alla former av 'silverkulor', dvs den naiva drömmen om enkla lösningar på komplexa frågor. Jag tror det kan bli bättre och att det krävs många små justeringar, perfektion uppnås aldrig men förbättringar kan vi göra.
Det är en rimlig ansats. Jag ser dock inga tecken på att någon med makt att göra justeringar tänker sätta igång med det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det håller jag med om, det gäller nog främst de som håller på med utvecklingen, de som står i en ring runt och bölar och gnäller tillför inget. Hur många av de projekt som gjort stora framsteg, och belönas med Nobelpriset, har haft en pöbel av idealistiska gnällspikar som krävt ett visst utfall runt sig?
Hejarklacken kan vara till nytta och glädje för spelarna.

• Haha
djac
  • Laddar…
harka harka skrev:
det är inte bara Tyskland som behöver öka sin elproduktion för att minska det fossila beroendet, och det är en lång omställning som inte görs över en natt – här i Sverige har vi mycket goda förutsättningar för att klara omställningen tack vare vår vattenkraft, utbyggd fjärrvärme och vår stora tillgång till ytor lämpliga för vindkraft samt geografiskt läge

.
Håller inte med alls om detta om vindkraftsutbyggnaden. Det är en missuppfattning att det finns fortsatt stora arealer av obebott Sverige att kunna nyttja till sk "vindkraftsparker", industrilandskap av evigt infraljudsalstrande vindkraftsenheter.

Avstånden till bebyggelse har blivit alldeles för korta i takt med att dessa enheter ökat i höjd, nu är de uppe i 240m höjd och de gamla riktvärdena för avstånd har blivit obsoleta. Knappast att man ens uppfyller gällande EU-normer. Faktum är att det finns inte mycket land söderöver där det kan byggas dylikt utan att lokalbefolkningen tar stryk, fastighetsvärden som sjunker som en sten och folk far illa.

Väldigt mycket av dessa protester döljs för riksallmänheten genom att debatten pågår bakom lokalpressens betalväggar, det flyter inte upp till ytan till "rikspressen". Motståndet är massivt och fullt befogat, folk blir överkörda av utlandsägda bolag med i princip noll intresse i att bidra till bygdens fortlevnad med naturvärden, vilt, lokalbefolkningens intressen, ev turisters intressen att uppleva något annat än industriparker. Vindkraften till lands förstör enorma natur- och privatvärden som aldrig räknas med i kalkylerna.

Förlusterna för nuvarande såväl som för kommande generationer är betydande och det stör mig att detta inte alls ingår i dessa vindkraftsdrömmar och kalkyler baserade på extremt skeva data.

Då har jag inte ens räknat in det faktum att det bara levereras el när det blåser lagom osv, detta har redan avhandlats så jag orkar inte drilla vidare med den biten.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som möjligen saknas är att vi nog inte försökt sätta ett pris på vad utebliven kraft en vindstilla dag kostar.
Där tar ju vindkraften en springnota.
Vätgaslagring …
En till möjlig kostnad man skulle kunna tänka sig att vindkraften måste betala är själva markanvändningen, och den audio/visuella "föroreningen" verken innebär. En myyycket svåruppskattad kostnad, som dessutom skiljer sig extremt mellan olika platser.
Vindkraft behöver cirka 300-400 gånger mer mark per producerad Wh jämfört med kärnkraftverk så det är en faktor som man inte kan försumma, tycker jag.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag hade nog också välkomnat kärnkraft men om nu ingen vill köpa det till mig så tycker jag att passivt gnällande och idealistiska brösttoner är den sämsta vägen framåt, då får man göra något annat under tiden och så kanske förutsättningarna ändras längs vägen, tex billigare anläggningar eller något annat.
Eller rösta på politiker som vill ta bort politiska begränsningar för kärnkraft.

F.ö. tycker jag mig inte se speciellt mycket "passivt gnällande och idealistiska brösttoner" om kärnkraft i den här tråden, men om du ser dem kanske du helt enkelt kan ignorera dem?

Ingenting, eller åtminstone väldigt lite, i en forumtråd på internet bidrar aktivt till förändringar i samhället.

P
D djac skrev:
Det resonemanget skulle man kanske kunnat ha i en mer kontrollerad och reglerad marknad men nu har det bestämt att den ska vara 'fri' och då rimmar detta dåligt. Skulle ICA-handlaren som fått in ett parti billiga ägg inte kunna erbjuda dessa på marknaden, med hänvisning till att han då måste sponsra alla andra sålda ägg resten av året?
Äggmarknaden skiljer sig rätt mycket från elmarknaden. Med fri konkurrens på äggmarknaden kan jag välja den säljare som säljer den sorts ägg jag vill och till det pris jag vill betala (inom rimliga gränser). Jag väljer måhända ekologiska ägg och betalar mer eller så väljer jag burhönsägg som är mycket billiga.
(För resonemanget skull struntar vi i det faktum att höns inte får hållas i bur. Det är ju en marknadsbegränsning …)

• Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag håller med om att ett minskat fossilberoende tickar många boxar, miljö globalt och lokalt, säkerhetspolitik, fattigdomsbekämpning, osv.
Hur följer fattigdomsbekämpning av minskat fossilberoende?

P
P paralun skrev:
Vad är det för mening att rusta ett försvar när omgivningen har kärnvapen?
För att annars kan "omgivningen" valsa in utan motstånd.

P
P paralun skrev:
Njau, jag kan lyssna på vänstertomtar i sakfrågor om de är kloka som Greider.

Vi backar ju tillbaka klockan till till "kalla krigets" dagar och de säkerhetspolitiska doktriner som då gällde, dvs att undvika att någon tryckte på knappen.

Sen kunde Tyskland lagt sina pengar på energi istället....nya fina kkv ;)och att ta fram nya energikällor.
Att Ryssland valde att anfalla Ukraina istället för någon av de, eller alla, baltiska staterna beror på att baltstaterna är med i NATO. Om man är med i en ömsesidig försvarsallians måste man också själv ställa upp med ett försvar och där har Tyskland var lite försumliga en tid (precis som en del andra NATO-medlemmar).

P
harka harka skrev:
Hybrit bygger sitt första vätgaslager utanför Luleå just nu med full fart – ska börja användas senare i år och de verkar trygga med det
Det återstår att se, men det kan nog fungera. Sen får vi vänta på när den första vätgasolyckan inträffar. :worried:
Hybrit får statlig finansiering så det är klart att de bygger med full fart.

Du som gillar att räkna, har du någon kläm på vad fullskalig vätgaslagring för att jämna ut vindkraftens volatilitet skulle kosta?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.