P
harka harka skrev:
därtill betalas fastighetsskatt för vindkraftverken
Alla som äger en fastighetsskatt betalar väl fastighetsskatt (eller kommunal fastighetsavgift)?
Tur för vindkraftsägare att skatten inte är baserad på fastighetens storlek …
vad gäller "utebliven leverans" vid vindstilla så finns en parallell problemställning för andra kraftslag.... kärnkraft som som står still, vattenkraft som går igenom torrår eller isläggning... på något magiskt sätt förväntas där andra energikällor eller import träda in
Med planerbar kraft kan man lättare planera driftstopp, men visst händer det att andra energislag får oplanerade avbrott också. Dock ej så ofta och sällan väderberoende.

P
P paralun skrev:
Vi själva kommer att lära oss massor av Hybritprojektet.
[länk]
Hybrit får 677 miljoner av staten. SMR-forskningen får 25 miljoner.

P
Litengubbe Litengubbe skrev:
Absolut och märkligt nog, inte bara Mp och "vänstertomtar", men som vanligt, verkar mer eller mindre mer ok om en högerpolitiker trasslar än vilken annan sida av politiken.
Det intrycket fick jag inte av artikeln. Den var rätt kritisk mot Bildt.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Med planerbar kraft kan man lättare planera driftstopp, men visst händer det att andra energislag får oplanerade avbrott också. Dock ej så ofta och sällan väderberoende.
Dessutom brukar oplanerade stopp i kärnkraftverk bara ske i en enda reaktor.
Vindstilla drabbar alla vindkraftverken samtidigt.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att Ryssland valde att anfalla Ukraina istället för någon av de, eller alla, baltiska staterna beror på att baltstaterna är med i NATO. Om man är med i en ömsesidig försvarsallians måste man också själv ställa upp med ett försvar och där har Tyskland var lite försumliga en tid (precis som en del andra NATO-medlemmar).
Jo men jag lever mer i tron att Tyskland inte ska ha en stark krigsmakt... "ränderna går aldrig ur" och ska inte förlåtas.

P pmd skrev:
Det intrycket fick jag inte av artikeln. Den var rätt kritisk mot Bildt.
Jo som jag skrev så var det flera med "fingrarna i syltburken"....
Huvudpersonen i det här gigantiska gasdebaclet är egentligen Angela Merkel vilken även tyska Politica nu pekar ut. (huvudnyhet igår)
https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/
Tyskarna brukar kalla oss dumma men gasen slår nog allt dumt vi eventuellt klarat av!

G
harka harka skrev:
tack – där lärde jag mig något nytt idag!
Då verkar det som att vk kan behöva behöver både fossilt kol för effekten och är importberoende.

G
D djac skrev:
Då balanserar hon sitt liv på en slak och dåligt förankrad lina..
Hon får väl bli arbetslös då.
Sen tycker jag svts inslag va lite löjligt, dyrt konsthanverk är ju inte direkt nödvändigt, oavsett om det är i zon 1 eller 4. Svt nämnde inte heller att "norrland" har en elskatterabatt på 12öre

D
P pmd skrev:
Eller rösta på politiker som vill ta bort politiska begränsningar för kärnkraft.

F.ö. tycker jag mig inte se speciellt mycket "passivt gnällande och idealistiska brösttoner" om kärnkraft i den här tråden, men om du ser dem kanske du helt enkelt kan ignorera dem?

Ingenting, eller åtminstone väldigt lite, i en forumtråd på internet bidrar aktivt till förändringar i samhället.
Jag ser inte något behov av det, det är en interantionell fråga, däremot tror jag mer på att rikta udden mot det vi inte vill ha, av flera skäl, och det torde vara fossilt i alla dess former. Att sluta gynna detta med subventioner, eller tom belägga användandet med rimliga avgifter, skulle förmodligen genast göra kärnkraft mer ekonomiskt attraktivt.

Det fåniga spinnet som spelas upp nu, förmodligen initierat från den store ledaren i östlandet, och som plockats upp av vissa politiker, att vindkraft ska vara hotet är bara trams. Den stora volymen av energi kommer från fossilt och om man påverkar denna händer det saker, att istället bekämpa ren och billig el från vindkraft är bara politiskt flum.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ser inte något behov av det, det är en interantionell fråga, däremot tror jag mer på att rikta udden mot det vi inte vill ha, av flera skäl, och det torde vara fossilt i alla dess former. Att sluta gynna detta med subventioner, eller tom belägga användandet med rimliga avgifter, skulle förmodligen genast göra kärnkraft mer ekonomiskt attraktivt.

Det fåniga spinnet som spelas upp nu, förmodligen initierat från den store ledaren i östlandet, och som plockats upp av vissa politiker, att vindkraft ska vara hotet är bara trams. Den stora volymen av energi kommer från fossilt och om man påverkar denna händer det saker, att istället bekämpa ren och billig el från vindkraft är bara politiskt flum.
Vilken argumentation!

Däremot har politiker inom EU slagit världsrekord i att vara naiva....främst då de åt "flumhållet"...

EDIT förtydligande, "sorgligt världsrekord"

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Vilken argumentation!

Däremot har politiker inom EU slagit världsrekord i att vara naiva....främst då de åt "flumhållet"...

EDIT förtydligande, "sorgligt världsrekord"
Behöver egentligen inte säga något eftersom det är så tydligt vad som konkurrerar ut kärnkraft:
Diagram som visar bruttonergiförbrukning per bränsletyp i EU 2015, fossil energi dominerar över förnybar och kärnenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ledtråd, -det är inte sol en vindenergi, leta vidare!

D djac skrev:
Behöver egentligen inte säga något eftersom det är så tydligt vad som konkurrerar ut kärnkraft:
[bild]
Ja, alla vet att det i dagsläget är fossila bränslen i form av olja, kol och gas. Men det är ändliga resurser och man bör kanske inte räkna med dem på längre sikt (helt oavsett vad man tycker om miljöförstöring eller klimatfrågan).

På så vis är det ju kanske bra att priserna på kol och olja nu är skyhöga; det gör att andra energikällor blir intressantare att utveckla.

D djac skrev:
[bild]
Jo nu är jag säker på att naiva drömmare som lägger ner kärnkraft inte har någon framtid i en ny världsordning!

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Du pratar om energi. Energi är helt irrelevant. Effekt är relevant.

Om vi avvecklar all kärnkraft har vi 15.000 MW vattenkraft kvar som stabil effekt. Det är rimligt att anta att vi behöver 30.000 MW effekt i ett elektrifierat samhälle. Och vindkraften ger noll effekt när den behagar.
..Energi är helt irrelevant...

det där är ett direkt felaktigt påstående – såväl energi som effekt är relevanta

feltänket uppkommer när du gör en ren extrapolering in i framtiden med utgångspunkt från dagens värld, utan att ta in vad det stora nya elbehovet behövs till – att elektrifieringen bland annat innebär att ställa om industriprocesser som traditionellt använder fossila ämnen, till att använda fossilfritt framställda ämnen

om vi återigen tittar på Sveriges absolut största enskilda elanvändare i nästa decennium – Hybrit – så räknar de på scenarion där det årligen åtgår 52 TWh el för att producera all den vätgas som de behöver i sin framställning av järn och stål

det betyder inte att de ständigt – under årets alla timmar, minuter och sekunder – måste ha 6 GW tillgängligt i vägguttaget, utan de har elektrolysörer som framställer vätgasen och fyller sitt eget vätgaslager under perioder när elpriset är fördelaktigt, och använder gas från lagret när elpriset är högre

exakt vilka timmar denna vätgasproduktion görs och vilken effekt de vill plocka ut vet vi inget om – det enda vi vet är att det på årsbasis behövs 52 TWh elektrisk energi för att producera den nödvändiga gasen

därför är det högst relevant att ha med energibehov i resonemanget kring framtida elbehov – det beror på till vilken del elen behövs för omedelbar användning, och vad som används för att ordna något lagringsbart mellanled såsom vätgas, elektrobränsle, batteriladdning och så vidare

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.