723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Just nu har jag el i uttagen och det vet jag att du också har, så svaret är väl att branschen just nu fixar det till oss. Alla norrmäns alla pengar har ju sannolikt berört olja, så med det resonemanget ska de inte få köpa någonting alls, inte mat, inga kläder, så det förstod jag inte riktigt.G OMathson skrev:Du skev tidigare: "Ett värstascenario som du beskriver förutsätter ju att alla de som arbetar med utvecklingen av energibranschen har glömt att det behövs el även när det är mörkt och kallt" vilka krafter i energibranschen/EU fixar det just nu?
Du hävdade att jag va polistikt påverkad av felaktig propaganda. Kanske det men jag va emot Nordsteam 1 för över 10 år sedan och verkligen mot Nordstream 2. Varför har det varit så lite på svt/löpsedlarna om Nordstream? Inga demonstrationer på Sergels torg vad jag vet.
Norge belönar Tesla ägare som får köra i bussfilen osv när pengarna till Teslan ofta direk eller indirekt kommer ifrån olja, det är jag emot. Varför inga demonstrationer mot Norge när de öppnar för fler licenser i nordsjön? Många verkar nu vara förvånade att kontinenten är starkt beroende av gas från Ryssland, det har jag (som ingenjör rest rätt mycket på kontinenten och i andra delar av världen) vetat i många år, är det faktafel? Jag har inte som Harkla örnkoll på exakta siffror ang energi, men inte ens han svara på varifrån elen ska komma när det inte blåser när alla eu länder verkar satsa på samma vk kort. Solceller kan ev vara ett komplement till vk vissa dar, särskilt på våren. Varför det inte har satsat på inhemsk etanol, lignol, svartlut, metanol osv är samma sak, alla politiker säger el. Det har ju tom flera chefer för bilbranschen sagt, att vi ska ha elbilar är ett politiskt beslut, inte ett beslut från branschen eller från ingenjörer.
Jag är beredd att sänka min ekonomiska standard MEN då ska även andra göra det, tex Anna på lobbyföretaget Vattenfall, "vi gör allt för klimatet" på tv och radio, det anser jag är politiskt propaganda från ett statligt bolag som är politiskt styrt.
Det finns en ganska stor rörelse som är mot fossienergi, du kanske hört talas om en av de 'Fridays for future', de håller till just på olika torg, du är nog välkommen att delta, skulle jag tro.
Att @harka inte orkar svara på just den frågan många gånger kan jag förstå men det är ju ytterst hens beslut, jag har sett den besvaras och det är inte superklurigt.
Du verkar upprörd över andra länders vägval och jag tror du hade haft större påverkan om du framför dina tankar i lokala forum, på respektive språk, jag har ingen illusion om att mina åsikter påverkar de styrande i Belgien, om jag inte engagerar mig i ett större sammanhang då och får publicitet.
Till sist, vår eventuella sänkning av levnadsstandard kommer att sättas av externa och internationella överrenskommelser, det är inte ens säkert att det kommer upplevas som en sänkning, som nästan alltid med anpassningar. Att vi slutat elda bildäck i våra trädgårdar uppfattas nog inte av de flesta som en stor uppoffring och sänkning av deras livskvalitet. Men självklart skapar varje förändring av samhället vinnare och förlorare, det brukar samanfalla med hur förändringsbenägen man är.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag är inte direkt upprörd för hur andra länders vägval ang el men de svenska elpriset har pga deras val och hur regelverket runt detta med export/zoner/pengar till tex svk gått upp rejält och kommer sannolikt fortsätta uppåt, denna tråd handlar väl elprisökningen? Du verkar lita på makthavarna i tex Eu men det gör nog inte jag lika mycket.D djac skrev:Just nu har jag el i uttagen och det vet jag att du också har, så svaret är väl att branschen just nu fixar det till oss. Alla norrmäns alla pengar har ju sannolikt berört olja, så med det resonemanget ska de inte få köpa någonting alls, inte mat, inga kläder, så det förstod jag inte riktigt.
Det finns en ganska stor rörelse som är mot fossienergi, du kanske hört talas om en av de 'Fridays for future', de håller till just på olika torg, du är nog välkommen att delta, skulle jag tro.
Att @harka inte orkar svara på just den frågan många gånger kan jag förstå men det är ju ytterst hens beslut, jag har sett den besvaras och det är inte superklurigt.
Du verkar upprörd över andra länders vägval och jag tror du hade haft större påverkan om du framför dina tankar i lokala forum, på respektive språk, jag har ingen illusion om att mina åsikter påverkar de styrande i Belgien, om jag inte engagerar mig i ett större sammanhang då och får publicitet.
Till sist, vår eventuella sänkning av levnadsstandard kommer att sättas av externa och internationella överrenskommelser, det är inte ens säkert att det kommer upplevas som en sänkning, som nästan alltid med anpassningar. Att vi slutat elda bildäck i våra trädgårdar uppfattas nog inte av de flesta som en stor uppoffring och sänkning av deras livskvalitet. Men självklart skapar varje förändring av samhället vinnare och förlorare, det brukar samanfalla med hur förändringsbenägen man är.
Det ska alltså finnas ett realistiskt svar varifrån elen ska komma och till vilket pris för säg 15000kWh/år ink nät skatt osv fast pris (-inflation) när vi lagt ner de sista 6 rekaktorerna, Tyskland, Belgien osv gjort samma sak. Det ska inte vara så superklurigt säger du? Jag tror jag missat svaret
Ytterst har det varit våra val som gett oss denna prisökning, de fysiska förbindelserna och det handelsarrangemang som gjorts har skett med vår goda vilja. Att koka lite mer el, så att vårt överskott blir något större, kommer inte ändra på prisets fröhållande till de andra marknaderna, däremot kommer det förmodligen leda till att exportkapaciteten utökas. Jag tror dock inte att vi kommer exportera så mycket att de stänger ner Sverige och bara kör export.G OMathson skrev:Jag är inte direkt upprörd för hur andra länders vägval ang el men de svenska elpriset har pga deras val och hur regelverket runt detta med export/zoner/pengar till tex svk gått upp rejält och kommer sannolikt fortsätta uppåt, denna tråd handlar väl elprisökningen? Du verkar lita på makthavarna i tex Eu men det gör nog inte jag lika mycket.
Det ska alltså finnas ett realistiskt svar varifrån elen ska komma och till vilket pris för säg 15000kWh/år ink nät skatt osv fast pris (-inflation) när vi lagt ner de sista 6 rekaktorerna, Tyskland, Belgien osv gjort samma sak. Det ska inte vara så superklurigt säger du? Jag tror jag missat svaret.
Jag tror inte att de nu avskrivna reaktorerna vi har kvar kommer att stängas förrän de blir olönsamma, dvs antingen blir uppgraderingar etc alldeles för dyrt, eller att annan elproduktion ställer även dessa offside, det sista är väl osannolikt, de lär ju vara betalda vid det här laget, det första vet man ju inte, det kan komma nya krav eller annan okänd händelse.
Har ingen övertro på politiker men marknadens aktörer kommer säkert fortsätta finnas och måste då fortsätta tjäna pengar på elmarknaden, därför kommer de fortsätta producera el till oss.
Håller med, men jag har också förstått att en avgörande faktor i sammanhanget är man historiskt "snålat" på underhållet utifrån en planerad livslängd och gjort andra val än vad man hade gjort om man hade hade velat maximera livslängden. Vilket gör det förhållandevis dyrt att förlänga driften bortom den planerade livslängden.D djac skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
C cpalm skrev:Håller med, men jag har också förstått att en avgörande faktor i sammanhanget är man historiskt "snålat" på underhållet utifrån en planerad livslängd och gjort andra val än vad man hade gjort om man hade hade velat maximera livslängden. Vilket gör det förhållandevis dyrt att förlänga driften bortom den planerade livslängden.
Visst är det säkert så men enligt djac finns det någon lösning på elförsörjningen när det inte blåser när alla länder i närområdet lägger äggen i samma korg. lösningen ska "marknaden/branchen" lösa och lösningen är inte superklurig har jag lästC cpalm skrev:Håller med, men jag har också förstått att en avgörande faktor i sammanhanget är man historiskt "snålat" på underhållet utifrån en planerad livslängd och gjort andra val än vad man hade gjort om man hade hade velat maximera livslängden. Vilket gör det förhållandevis dyrt att förlänga driften bortom den planerade livslängden.
På tal om "inte eldar bildäck", det är väl i princip vad Danmark gör när det inte blåser, förutom att de är extremt beroende av el- import?
Kanske, jag är inte expert på underhåll av kärnkraftverk men trenden är ju tydlig, verk från den eran stängs i många länder, bla har det ju framförts att livslängd på betong etc var nådd, att man i princip får börja om och att det är för dyrt. Jag tror det är en dröm att någon maskin ska vara för evigt.C cpalm skrev:Håller med, men jag har också förstått att en avgörande faktor i sammanhanget är man historiskt "snålat" på underhållet utifrån en planerad livslängd och gjort andra val än vad man hade gjort om man hade hade velat maximera livslängden. Vilket gör det förhållandevis dyrt att förlänga driften bortom den planerade livslängden.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Återigen att det är för dyrt. Är det fakta eller propaganda? Hur va det med kostnaden för det andra "hemliga" alternativet?D djac skrev:Kanske, jag är inte expert på underhåll av kärnkraftverk men trenden är ju tydlig, verk från den eran stängs i många länder, bla har det ju framförts att livslängd på betong etc var nådd, att man i princip får börja om och att det är för dyrt. Jag tror det är en dröm att någon maskin ska vara för evigt.
Det avgör inte jag (eller du heller för den delen), det avgör de som äger verken och som ska betala, ungefär på samma sätt som en bilägare får välja själv om de vill skrota eller renovera.G OMathson skrev:
Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så finns svaret alltid i ekonomin, god affär=investering och tvärtom inte, det är så enkelt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Varför skriver du då "dyrt" hela tiden om det inte är Din fakta? Jag håller med om att vi lever i en marknadsekonomi men alla marknader påverkas, manipuleras och har olika regelverk och lagar som kan stiftas av tex politiker. Alltså blir det sannolikt för dyrt att producera el vid vissa tillfällen i framtiden, det kommer slå ut de fattiga och företag. Kanske inte gör nått, Kina kan väl fortsätta ta över.D djac skrev:Det avgör inte jag (eller du heller för den delen), det avgör de som äger verken och som ska betala, ungefär på samma sätt som en bilägare får välja själv om de vill skrota eller renovera.
Eftersom vi lever i en marknadsekonomi så finns svaret alltid i ekonomin, god affär=investering och tvärtom inte, det är så enkelt.
Var det inte du som också inte tyckte om ordet "gamla", när jag använde det om de kärnkraftverk som byggdes för länge sedan, nu får man inte säga "för dyrt" om något som kostar för mycket, det börjar likna 1984 här, med nyspråk, ska jag säga onya istället för gamla och obilligt istället för dyrt?G OMathson skrev:Varför skriver du då "dyrt" hela tiden om det inte är Din fakta? Jag håller med om att vi lever i en marknadsekonomi men alla marknader påverkas, manipuleras och har olika regelverk och lagar som kan stiftas av tex politiker. Alltså blir det sannolikt för dyrt att producera el vid vissa tillfällen i framtiden, det kommer slå ut de fattiga och företag. Kanske inte gör nått, Kina kan väl fortsätta ta över.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"För dyrt"kan vara fakta och eller åsikt. Maggan och Yngeman sa "för dyrt" om kk, alltså är det sant? Undrar vem som är politiskt påverkad av propaganda?D djac skrev:
Många säger "billig" vk. Själv vet jag inte vad som är dyrt eller billigt när det inte blåser och svaret verkar jag aldrig få
För dyrt i det här sammanhanget= inte lönsamt, det är därför du går vilse gällande vindkraft också, vindkraftverk är billiga jämför med intäkterna de genererar, sen att det blir några dagar per år de inte kommer spelar ingen roll, det uppvägs med lätthet.G OMathson skrev:
Även om det nog inte så de menade så kan man också läsa det som för dyrt = för stor ekonomisk risk. Det är ju skillnad att investera några miljoner i ett vindkraftverk med hyfsat kort livslängd, och ett antal tiotals miljarder i ett kärnkraftverk där "break-even" ligger decenner framåt i tiden.D djac skrev:
Det kräver en god politisk anda och opinion för att våga sig på den typen av investeringar.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Återigen gick "jag" vilse men fick inget svar hur detta tekniskt eller ekonomiskt uppvägs ändå verkar det ske med "lätthet"?D djac skrev:
Håller med om det, det var ju liksom med i det jag menade, sen kan du nog skapa den bästa politiska andan som finns men hur man sen skapar garantier för att den aldrig kan komma att ändras, vare sig nationellt eller internationellt, oavsett vad som händer, är ju själva kluringen.C cpalm skrev:Även om det nog inte så de menade så kan man också läsa det som för dyrt = för stor ekonomisk risk. Det är ju skillnad att investera några miljoner i ett vindkraftverk med hyfsat kort livslängd, och ett antal tiotals miljarder i ett kärnkraftverk där "break-even" ligger decenner framåt i tiden.
Det kräver en god politisk anda och opinion för att våga sig på den typen av investeringar.