723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Problemet med Maskin är att han enligt egen utsago aldrig har fel. Med den inställningen blir envar diskussionen meningslös ty erkänna fel/ pudla är helt enkelt omöjligt. (Som tex i Påståendet att Nato är på randen av konkurs )Mikael_L skrev:
Det var inte ett egentligt svar på just det inlägget, utan en generell reflexion jag gjort genom att läst hundratals av dina inlägg. Det kan ju också vara att det är något med just hur du utrycker dig, du behöver inte vara så självisk och egocentrerad i verkligheten, men det är så det verkar i många (men inte alla) trådar som deltar i.
Allt bara som ett försök till förklaring om varför det ibland slår gnistor, bl.a. mellan dig och mig ...![]()
Jag skriver ofta jag då det är min syn eller hur jag kan relatera till problemet.Mikael_L skrev:
Det var inte ett egentligt svar på just det inlägget, utan en generell reflexion jag gjort genom att läst hundratals av dina inlägg. Det kan ju också vara att det är något med just hur du utrycker dig, du behöver inte vara så självisk och egocentrerad i verkligheten, men det är så det verkar i många (men inte alla) trådar som deltar i.
Allt bara som ett försök till förklaring om varför det ibland slår gnistor, bl.a. mellan dig och mig ...
edit:
Ibland ändrar du dig rätt kapitalt, eller verkar ändra dig, får ibland till en annan vinkel på problemet/ämnet osv. Det har hänt att jag svarat något och sen fått radera, då jag känt att nu har du förklarat dig lite mer, så är det jag har skrivit (eller tänkt skriva) inte längre giltigt, utan skulle bara leda till högre friktion.
Har inte så mycket med egoism att göra utan jag skulle aldrig tala för en annan människa utan att veta vad eller den känner.
genom att sätta en egen prägel på problemet samt ge dels diskussion och problemet en personlighet så är det för många lättare att relatera till dess påverkan.
Men visst kan den som är av mer generell åsikt finna detta som egoistiskt eller centrerande.
att diskutera energi och dess påverkan med pris eller tillgänglighet kan behöva alla sidor av aspekt..
Nä det har jag aldrig varken skrivit eller sagt.Z Zodde skrev:
Så det får stå för dig.
utan jag skrev någon gång att min analys i saken inte var fel utan att jag haft rätt från början..
En enorm skillnad.
Det du däremot gör är helt annat..
Du har din uppfattning och jag har min.Z Zodde skrev:
anser du att den är fel, så kan du istället för att reta dig på mig bara ignorera mig.
Ett diskussionsforum är som namnet säger ett ställe där man diskuterar. Då bör man respektera andra åsikter än ens egen, avhålla sig från personangrepp och (viktigt) erkänna när man blivit överbevisad. Min åsikt är att du har svårt för alla 3.Maskintok skrev:
Jag har aldrig retat mig på dina åsikter. Jag retar mig på dina faktafel du vägrar erkänna
Redigerat:
må så vara.Z Zodde skrev:
desto större anledning att ignorera mig för ditt debattklimats skull..
Om du nu inte finner det roande att bråka lite..
Ja det kan ju vara precis så. Men lite då och då verkar du väldigt egocentrerad, men det kan som sagt vara precis av denna anledning och att mottagaren feltolkar dig.Maskintok skrev:
Som sagt, viktigt hur man framför det då, så det inte ger intryck av att man endast ser till sig själv.Maskintok skrev:
Återigen, det jag skrev gällde inte just denna tråden och just det inlägget jag citerade, utan lite generellt hur du brukar skriva. T.ex. verkade du ett tag vara värsta Putin-vännen, ett avlönat troll eller nåt sånt, till sist fick du ur dig något som betydde något i stil med att så länge du och din familj hade det bra så skiter du fullständigt i vad Putin gör och hur folk i Ukraina har det.Maskintok skrev:
Det kändes väl bara aningens bättre än att du skulle vara ett avlönat troll från en rysk trollfabrik.
Själv tycker jag förstås att jag är en sådan som "lyfter blicken lite" och tänker på annat och andra än bara mig själv.
Visst skulle jag vilja slippa alla skatter, visst skulle jag vilja fortsätta bränna olja, Visst är jag arg över vad FOX news ljuger ihop, visst tycker jag både V och SD driver idiotiska frågor, visst har EU för sig en massa dumheter.
Men gemensamt för allt detta är att det försvarar högre värden som jag står bakom. Så jag tar all denna skit med jämnmod, försöker se det goda bakom det hela (ty det finns det verkligen i allt jag radade upp), och ställer mig i ledet och följer detta, ty det leder mot den framtid jag önskar.
Men visst försöker jag påverka lite, hela tiden, annars skulle jag väl t.ex. inte skriva i sådana här trådar.
Men jag tar inget korståg mot de saker som i grunden har mycket gott, utan vill hellre verka för att fila lite på hörn och kanter för att förbättra.
Men som t.ex. skatten. Jag betalar med jämnmod, och jag tycker faktiskt att det var en fantastiskt dålig idé att sänka den redan låga företagsskatten, fastän det gynnar mig. Ty jag ser andra behov, som kräver skatter, som är större. Där är en sak där jag lyfter blicken och kollar lite bortom mig själv.
Det där med Putin troll det får stå för de som ansåg detta, jag har gett en mer generell bild om att detta mynt har flera sidor än en..Mikael_L skrev:
Ja det kan ju vara precis så. Men lite då och då verkar du väldigt egocentrerad, men det kan som sagt vara precis av denna anledning och att mottagaren feltolkar dig.
Som sagt, viktigt hur man framför det då, så det inte ger intryck av att man endast ser till sig själv.
Återigen, det jag skrev gällde inte just denna tråden och just det inlägget jag citerade, utan lite generellt hur du brukar skriva. T.ex. verkade du ett tag vara värsta Putin-vännen, ett avlönat troll eller nåt sånt, till sist fick du ur dig något som betydde något i stil med att så länge du och din familj hade det bra så skiter du fullständigt i vad Putin gör och hur folk i Ukraina har det.
Det kändes väl bara aningens bättre än att du skulle vara ett avlönat troll från en rysk trollfabrik.
Själv tycker jag förstås att jag är en sådan som "lyfter blicken lite" och tänker på annat och andra än bara mig själv.
Visst skulle jag vilja slippa alla skatter, visst skulle jag vilja fortsätta bränna olja, Visst är jag arg över vad FOX news ljuger ihop, visst tycker jag både V och SD driver idiotiska frågor, visst har EU för sig en massa dumheter.
Men gemensamt för allt detta är att det försvarar högre värden som jag står bakom. Så jag tar all denna skit med jämnmod, försöker se det goda bakom det hela (ty det finns det verkligen i allt jag radade upp), och ställer mig i ledet och följer detta, ty det leder mot den framtid jag önskar.
Men visst försöker jag påverka lite, hela tiden, annars skulle jag väl t.ex. inte skriva i sådana här trådar.
Men jag tar inget korståg mot de saker som i grunden har mycket gott, utan vill hellre verka för att fila lite på hörn och kanter för att förbättra.
Men som t.ex. skatten. Jag betalar med jämnmod, och jag tycker faktiskt att det var en fantastiskt dålig idé att sänka den redan låga företagsskatten, fastän det gynnar mig. Ty jag ser andra behov, som kräver skatter, som är större. Där är en sak där jag lyfter blicken och kollar lite bortom mig själv.
Och det var något inte alla tålde..
Jag sväljer dock inte att ösa saker och pengar över ett land oavsett vilket.
samt att när man börjar gå tillbaka så långt som jag gjorde så fanns massor av provokation från andra länder emot ryska intressen.. Som dessutom skapat mer ilska..
Jag ser inte att skatterna behöver ner på allmän låg nivå men att höja bara för att vara bäst i klassen är dårskap... Vilket vi nu ser med bränslepriserna...
men det finns för dem som vill slippa mig en liten text rad... ignorera medlem.
Jag tror du baserar dina känslor på felaktig indata.P paralun skrev:
Det basala gäller fortfarande, Sverige producerar mer el än vi använder och inga trender pekar på att det kommer att förändras under din livstid, tvärtom kommer produktionen att öka, är du inte nöjd med den elen du får idag?
Precis som tråden antyder har det skett prisökningar pga externa faktorer, dessa kan vi låta styra våra priser mer eller mindre, vi har valt en modell där de får fullt genomslag i gränstrakterna till dessa exportkablar.
Så enkelt, kräver inga höga tonlägen eller känslostormar.
Gällande den globala bilden med temperaturhöjningar och konsekvenserna av dessa så skulle jag nog vilja säga, utan att debattera detaljer, att dessa verkligen har potentialen att orsaka sänkningar av levnadsstandarden eftersom många kommer, eller riskerar, att dö.
Orimliga krav. Jag har kunskap över snittet på kanske 2% av vad som diskuteras på BH och i dessa 2% ser jag ibland faktafelMaskintok skrev:
Att moderatorerna skulle ha den tid/ kunskap i allt som avhandlas här faller på sin egen orimlighet.
Då är det bättre att man inte låtsas veta nåt som man inte har koll på.
Som i ditt fall hävda att Nato är på randen av konkurs. Att Nato köpt massa material från USA de inte betalat för. De flesta vet att Nato som organisation inte har egna soldater lr material.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du skev tidigare: "Ett värstascenario som du beskriver förutsätter ju att alla de som arbetar med utvecklingen av energibranschen har glömt att det behövs el även när det är mörkt och kallt" vilka krafter i energibranschen/EU fixar det just nu?D djac skrev:Jag tror du baserar dina känslor på felaktig indata.
Det basala gäller fortfarande, Sverige producerar mer el än vi använder och inga trender pekar på att det kommer att förändras under din livstid, tvärtom kommer produktionen att öka, är du inte nöjd med den elen du får idag?
Precis som tråden antyder har det skett prisökningar pga externa faktorer, dessa kan vi låta styra våra priser mer eller mindre, vi har valt en modell där de får fullt genomslag i gränstrakterna till dessa exportkablar.
Så enkelt, kräver inga höga tonlägen eller känslostormar.
Gällande den globala bilden med temperaturhöjningar och konsekvenserna av dessa så skulle jag nog vilja säga, utan att debattera detaljer, att dessa verkligen har potentialen att orsaka sänkningar av levnadsstandarden eftersom många kommer, eller riskerar, att dö.
Du hävdade att jag va polistikt påverkad av felaktig propaganda. Kanske det men jag va emot Nordsteam 1 för över 10 år sedan och verkligen mot Nordstream 2. Varför har det varit så lite på svt/löpsedlarna om Nordstream? Inga demonstrationer på Sergels torg vad jag vet.
Norge belönar Tesla ägare som får köra i bussfilen osv när pengarna till Teslan ofta direk eller indirekt kommer ifrån olja, det är jag emot. Varför inga demonstrationer mot Norge när de öppnar för fler licenser i nordsjön? Många verkar nu vara förvånade att kontinenten är starkt beroende av gas från Ryssland, det har jag (som ingenjör rest rätt mycket på kontinenten och i andra delar av världen) vetat i många år, är det faktafel? Jag har inte som Harkla örnkoll på exakta siffror ang energi, men inte ens han svara på varifrån elen ska komma när det inte blåser när alla eu länder verkar satsa på samma vk kort. Solceller kan ev vara ett komplement till vk vissa dar, särskilt på våren. Varför det inte har satsat på inhemsk etanol, lignol, svartlut, metanol osv är samma sak, alla politiker säger el. Det har ju tom flera chefer för bilbranschen sagt, att vi ska ha elbilar är ett politiskt beslut, inte ett beslut från branschen eller från ingenjörer.
Jag är beredd att sänka min ekonomiska standard MEN då ska även andra göra det, tex Anna på lobbyföretaget Vattenfall, "vi gör allt för klimatet" på tv och radio, det anser jag är politiskt propaganda från ett statligt bolag som är politiskt styrt.