Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Återbetalningstid på 15-20 år är mycket ovanligt om man har ett bra läge för solceller, i så fall har du dåliga förutsättningar. Typsikt ligger återbetalningstiden på 10år +-2år.
I regel så producerar solceller mest el när elen är som billigast, dvs på sommaren.

Effekten blir alltså att man säljer elen billigt och köper sedan tillbaka den dyrt, tar man med det i avbetalningstiden?

• Gilla
Saxsson och 5 till
  • Laddar…
Min återbetalningstid beräknades till 9 år.
Med årets elpris så stämmer det inte.
Spottpris i fjol jämfört med i år är långt under, vi snackar från ca 20 öre i fjol sommar till över 1 krona i år vilket såklart kapar tiden till det är betalt.
Sen att elen blir dyr till vintern så blir den det även utan solceller för min del.
Är ingen miljö mupp utan har sett detta rent ekonomiskt.
När jag går i pension så prioriterar jag låga kostnader så har byggt nytt hus där jag satsat på bra isolering i väggar och tak och solceller på taket.
0.13 i uvärde på väggarna och en halv meter lösull i taket gör att uppvärmningen är minimal.
Blir även bra klimat inomhus på sommaren som bieffekt.

• Gilla
Baeckman och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
I regel så producerar solceller mest el när elen är som billigast, dvs på sommaren.

Effekten blir alltså att man säljer elen billigt och köper sedan tillbaka den dyrt, tar man med det i avbetalningstiden?
I år har elpriset varit dubbelt så högt i sommar som i vintras så det stämmer inte alltid.

• Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
M mattoys skrev:

Verkar vara ett vanligt missförstånd att det är så. Elen är sällan billigast på sommaren om man ser över året.

Sett över dygnet är den alltid dyrast på dagen (när solelen produceras).

Har alltid sålt min el till ett högre snittpris än jag köpt den för samma månad sedan installation för 3 år sedan.

• Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
R robert_m skrev:
Verkar vara ett vanligt missförstånd att det är så. Elen är sällan billigast på sommaren om man ser över året.

Sett över dygnet är den alltid dyrast på dagen (när solelen produceras).

Har alltid sålt min el till ett högre snittpris än jag köpt den för samma månad sedan installation för 3 år sedan.
Peakarna i elpris ligger generellt morgon och kväll, alltså när du låg eller ingen elproduktion från solceller.

Har du inte ett avvikande beteende för din elkonsumtion så hade jag gärna vilja se data på dit påstående om priset.
Om du nu inte använder väldigt mycket el när det är lågpris, som gör att snittpriset dras ner. Exempelvis kör mycket elbil som du laddar på natten, skulle ju kunna vara effektivt om man i övrigt gör av med lite el.

A Argastesnickaren skrev:
I år har elpriset varit dubbelt så högt i sommar som i vintras så det stämmer inte alltid.
Naturligt vis är det inte alltid så.

Men vi har två mönster som samverkar, dels att solcellerna genererar mest el på sommaren och att man använder mindre el på sommaren eftersom man inte värma byggnader på sommaren.

Kollar man på tabeller lik denna:
https://www.7hkraft.se/att-kopa-el/historik-over-rorliga-elpriser/
så blir det lite skevt, då man även kan ha perioder av negativt elpris på vintern som drar ner snittet. Fast ett viktat pris efter användningen, där man beräkna det genomsnittliga priset på elen man använder ger ett mer korrekt resultat.

Sedan så är det naturligtvis så att man kommer ihåg de gångerna som priset har stuckit upp och tenderar att glömma när priset legat lågt.

Redigerat:
M mattoys skrev:
Peakarna i elpris ligger generellt morgon och kväll, alltså när du låg eller ingen elproduktion från solceller.

Har du inte ett avvikande beteende för din elkonsumtion så hade jag gärna vilja se data på dit påstående om priset.
Om du nu inte använder väldigt mycket el när det är lågpris, som gör att snittpriset dras ner. Exempelvis kör mycket elbil som du laddar på natten, skulle ju kunna vara effektivt om man i övrigt gör av med lite el.

Naturligt vis är det inte alltid så.

Men vi har två mönster som samverkar, dels att solcellerna genererar mest el på sommaren och att man använder mindre el på sommaren eftersom man inte värma byggnader på sommaren.
Är ju också så att kärnkraften brukar stänga ner för underhåll på sommaren, kombinera det med fler poler och ac som snurrar överallt så visst förbrukas det el sommartid också.

U Utdelning skrev:
Ja det är galet. Men varför gäller det bara i skåne? :thinking:

Jag har varken rörligt eller bundet utan det där "tillsvidare" avtalet.:crysmile:
Kolla upp det där. Jag har för mig att ”tillsvidare” är det dyraste avtalet och att rörligt är billigare.

• Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det intressanta är vad som händer med konsumtionen, den som driver samhället framåt. När vi vanliga arbetare som inte har råd med elbilar utan måste tanka för 18-19kr/l och sen betala skyhöga elräkningar, vi kommer inte ha en spänn över till något. Allting spås ju bli dyrare, även mat. Men lönerna är låsta via pissiga avtal fram till 2023. Hur ska detta sluta kan man undra.
vadå inte råd?
elbil kostar väl inte mer en en annan ny bil?
beg är helt ok priser
jämför en beg volvo 300- mot en beg tesla 450-
teslan är ju billigare! du slipper soppa /låg skatt /bättre andrahandsvärde
har aldrig kört så billigt som nu med elbil! soppa för 100-papp på 4 år nu
för dom pengarna beställde jag solceller
kommer byta ut andrabilen mot elbil nu med
soppan o elen kommer inte bli billigare bara acceptera läget o göra nåt åt det!
o ja solen ger inte mycket på vintern!! men får överskott som säljs
solceller är i klass med börsen för mig
10% avkastning
återbetalningstid!! bättre en en fossilbil!!

• Gilla
  • Haha
  • Wow
KTMLarsen och 11 till
  • Laddar…
harry73
Shakula Shakula skrev:
Vad har mp med detta att göra? Problemet ligger i den folkomröstning 1980 som beslutade att stänga ner kärnkraften, detta utan tillräckligt många vettiga alternativ finns.
Nej, problemet ligger i europeiska elpriser och den gemensamma marknaden vi har

• Gilla
Daggew och 7 till
  • Laddar…
S
J jannebmw skrev:
vadå inte råd?
beg är helt ok priser
10% avkastning
Äru go i hövvet?! Väldigt många har knappast råd med nya bilar.. Mina bilar har kostat 44k resp 50k i inköp och rullat totalt 10k mil var på 6 år. Var hittar jag en elbil som kostar 50k? Som rymmer 5 pers, har dragkrok och stort bagage?

• Gilla
Antemi och 19 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
vadå inte råd?
beg är helt ok priser
10% avkastning
Har aldrig haft råd att köpa ny bil och aldrig över 100k. Jag kör 3000 mil t&r till jobbet per år. Vi har tre barn. Just nu kör jag en Ford Focus diesel som drar 0,43/mil. När den ska bytas ut skulle jag kunna köpa en Renault Zoe att pendla till jobbet med. Vi får se, Forden ska hänga med 6000 mil till innan det är dax.

• Gilla
Cornell95 och 3 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:

Helt rätt att peakarna är oftast mellan 8-9 och någon gång efter 17.

Skärmdumpar på snittpris köpt och såld el senaste 30 dagarna, samt pris över dagen och vår konsumtion 7oktober.

Sedan gör jag vad jag kan för att flytta förbrukning till natten, men svårt att styra matlagning och duschar (höjer ändå vv beredaren tillfälligt i temp under natten)

• Graf som visar elanvändning och elpriser över timmar i en dag med toppar under morgon och kväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Statistik över såld och köpt el för solpaneler över 30 dagar med kWh och kostnader, samt prisdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jannebmw och 4 till
  • Laddar…
Även om elpriset är historiskt högt för att vara Sverige, så kommer vi från en extremt låg nivå och har fortfarande bland det billigaste elpriset i Europa. Sammanlänkningen av elnäten gör det möjligt för producenterna att sälja till de som betalar bäst, vilket då gör att våra priser kommer att närma sig de i övriga Europa.

Att skylla på MP är lite ogenomtänkt, befintlig kärnkraft läggs ner pga att anläggningarna är för gamla och dyra att driva.

Sen förstår jag inte folk som fortfarande använder begreppet "miljömupp"... är det fel att vilja ha en fungerande miljö med mat utan tungmetaller etc? Är man en fegis om man har bälte i bilen också?

• Gilla
  • Haha
emmjo och 22 till
  • Laddar…
MultiMan
Befintlig kärnkraft läggs ner och har lagts ner pga politiska beslut. Allt annat är historielöst. Typexempel är 1200MW Barsebäck precis där den behövdes. Effektskatten en annan. Osäkerheten om slutförvaring av kärnbränsle ytterligare en. Kärnkraftsomröstningen som redan nämnts hade bara avveckling som alternativ, ingen utveckling.

Många länder bygger ut kärnkraften därför att den är stabil och pålitlig, året runt. Det leder till stabila, förutsägbara och lägre priser, även om det givetvis är dyrare att bygga nytt än tidigare, det också till stor del beroende på politiska beslut. Stora delar av dagens ängsliga generation måste ha femdubbla hängslen och livrem för att våg gå upp på morgonen. Därför röstar de bort det samhälle som tidigare generationer byggt upp med blod, svett och tårar. Det är dock bortglömt när man går till valurnorna, men tack och lov verkar det ändå vara en svängning på gång, så att politiska beslut än en gång kan verka för tillväxt och hela landets bästa, inte serva en liten elit som tror de räddar världen.

• Gilla
Fraustadt1706 och 30 till
  • Laddar…
T
M Matte60 skrev:
353öre kwh idag kl 07.00
plus skatt o moms..nog 5kr kwh då
tack Miljöpartiet....vem röstar på mp egentligen
Tydligen inte många längre. Dom är nere på under 3% nu enligt färska mätningar!

18,72kr/litern för diesel! Rimligt!

Tänk till nu nästa gång ni röstar.

• Gilla
Mr007 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.